afrekening gemeenschappelijke huurlasten

FrederikVDW
Topic Starter
Berichten: 27

afrekening gemeenschappelijke huurlasten

#1 , 20 jun 2011 19:17

Hoi,

Ik heb een vraag in verband met de afrekening van de gemeenschappelijke huurlasten.

Ik ben op 1 april 2010 ingetrokken in een appartement in het brusselse. Op 31 maart 2011 ben ik hier vertrokken. Maandelijks moest ik een gemeenschappelijke huurlast betalen van 150 euro. Op datum van vertrek heb ik zelf verzocht om hier een afrekening van te krijgen. Immers was dat 1800 euro in totaal terwijl ik bij voorgaande appartementen telkens maar 100 euro betaalde en ik op jaarlijkse basis telkens 400-500 euro terugkreeg hiervan.

Bij mijn vertrek werd door het immobilienkantoor gezegd dat ze een afrekening bij de eigenaar gingen opvragen. Nu 20 Juni heb ik nog steeds geen afrekening gezien ondanks een herhaaldelijks contact met het immobilienkantoor. Er werd niet meer opgenomen of gereageerd op mijn berichten.

Nu kreeg ik zonet na een dreiging van verdere stappen een mail waarop staat dat ze me geen afrekening kunnen geven aangezien maar jaarlijks een staat opgemaakt wordt op 1 juli en ten vroegste na twee maanden een afrekening kan voorzien worden.

Nu vraag ik me af of dit wel in overeenstemming is met wat de wet zou voorschrijven hierover. Het lijkt me immers onredelijk om gewoon pro-rata te betalen terwijl ik niet weet wat de nieuwe huurder uitsteekt in het appartement en welke kosten gedragen worden na mijn vertrek (oa heraanleg tuin). Nu bijna drie maanden na datum is het ook onmogelijk om een correcte weergave van de feiten te maken indien dit nog niet gebeurd zou zijn.

Bovendien wordt mijn mening van oplichting door het immobilienkantoor enkel maar versterkt aangezien (i) wij vorig jaar ook geen afrekening ontvangen hebben voor de periode april - juni en (ii) waarom er dan telkens gezegd wordt dat ze dit bij de eigenaar moeten opvragen om dan plots van antwoord te veranderen gezien ze daar meerdere appartementen verhuren en dit reeds enkele jaren.

Er koosjer lijkt dit allemaal niet. Wat is jullie mening?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bubbels
Berichten: 5

#2 , 22 jul 2011 23:23

Ik heb soms hetzelfde aan de hand, maar dan als verhuurder.
Sommige bedrijven waarmee ik werk zijn helaas niet zo stipt met het opleveren van berekeningen waaronder oa de verwarmingskosten verdeling.
Dit vertegenwoordigt slechts een deel van de algemene kost.
Ook je datum van intrek kan hier van invloed zijn.

Ik heb zelf zo een scenario meegemaakt dat er een huurder aankwam in november- betaalt 2 maal 100 provisie en komt dus ook voor dat jaar behoorlijk tekort in de kosten, de provisie werkt in u voordeel tijdens de niet verwarmingsmaanden...

Reclame

Terug naar “Huren”