huurder wil vertrekken maar dreigt alles kapot te slaan

Patrick_A
Topic Starter

huurder wil vertrekken maar dreigt alles kapot te slaan

#1 , 26 mei 2011 10:34

Ik heb een huurder die een contract heeft van 3 jaar, niet geregistreerd. Hij heeft me mondeling gezegd dat hij weg wil, maar hij wil dat ik zijn meubels overneem. Ik ben hierin niet geinteresseerd en heb hem dit ook gemeld. Ook wil hij de waarborg nu al terugbetaald zien. iets wat ik zeker ook nog niet wil doen.
Hij dreigt nu van te vertrekken en het volledige appartement te vernielen. Niet enkel het appartement maar ook vernielingen aan te brengen in de trapzaal.
Ik heb ook geen staat van het appartement laten opstellen bij het begin van de huurperiode.

Ik ben bang dat hij zijn dreigement uitvoerd, en dan zit ik met zeer hoge kosten.

Is er iets wat ik nu al kan doen, of kan ik me ergens tegen indekken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justwanttomove

#2 , 26 mei 2011 11:49

Hi patrick,

Je kan de huurder in de eerste plaats verplichten om de 3j huur uit te betalen. Een contract van beperkte duur is niet voortijdig opzegbaar ook niet als het niet geregistreerd is. Dus iik zou de opzeg in de eerste plaats al betwisten.

Verder zou ik asap een plaatsbeschrijving laten maken van de gemeenschappelijke delen en proberen fotos te nemen van het pand al besef ik dat het moeilijk wordt. Het gebrek aan intredende plaatsbeschrijving kan inderdaad een groot risico voor je inhouden (hoewel ik vermoed dat een vrederechter ook niet gaat aanvaarden als het appartement gesloopt is)

Ik zou aanraden de huurder dadelijk een AS te sturen met de weigering van de opzeg en vermelding van zijn dreigement om het appartement te slopen en dat alle voorvloeiende kosten op hem verhaald zullen worden. Dan heeft u toch al iets op papier

eylis

#3 , 26 mei 2011 11:57

niet slim, zo'n niet-geregistreerd huurcontract...Je staat juridisch echt niet sterk op verschillende vlakken.
Staat de waarborg op een geblokkeerde rekening?

Huurder kan vertrekken wanneer hij wil. (niet-geregistreerd contract)
- Neem meteen foto's van de staat van de traphal met op de foto duidelijk zichtbaar een krant van de dag.
- Meld de huurder dat je op XX datum het jaarlijkse toegelaten appartementrondgang wil doen. (dat mag 1 x per jaar)
- Neem dan ook foto's (met een dagkrant er op)

Schrijf 'm daarna per AS dat je wenst dat de huurder zijn meubelen bij verhuis meeneemt en de woning achterlaat in de staat waarin deze zich bevond.

Als bij overhandiging van de sleutels de staat van de woning ernstig verschilt van de foto's, stuur je per AS een "ingebreke stelling" zodat de waarborg nog niet teruggestort kan worden.

Reclame

artemis

#4 , 26 mei 2011 12:03

niet slim, zo'n niet-geregistreerd huurcontract...Je staat juridisch echt niet sterk op verschillende vlakken.
Bij mijn weten moet een contract van beperkte duur niet geregistreerd worden. Het is echter nuttig om het wel te doen ingeval het contract nadien omgezet zou worden in een 3-6-9.
Als dat zoals hier niet het geval is, maakt registratie of niet juridisch geen enkel verschil uit.

Fore

#5 , 26 mei 2011 12:06

Huurder kan vertrekken wanneer hij wil. (niet-geregistreerd contract)
Dit is enkel bij contracten lange duur.

Bij contracten korte duur maakt registratie of niet, niet veel uit

- Meld de huurder dat je op XX datum het jaarlijkse toegelaten appartementrondgang wil doen. (dat mag 1 x per jaar)
Ik geloof dat dit bedongen moet zijn in het huurcontract (niet zeker)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 mei 2011 12:30

Probeer eens binnen te raken met een deurwaarder. Deze laat je een algemene indruk opstellen van de staat van het appartement, en dat op papier zetten.
Heb dat zelf eens toegepast in een apprtement dat mijn werkgever wilde verkopen. Deed hiervoor het beheer van zijn tientallen eigendommen. Huurder had hier zelf een dure badkamer geplaatst (met jacussi en sauna) en een eveneeens dure keuken, met inbegrip van vloer en muurtegles in beide lokalen. Hij dreigde ermee alles uit te breken en zo achter te laten, want er was ook geen PB (huurder woonde er al wel bijna 25 jaar)
Met deurwaarder binnengekomen, onder het mom van een kandidaat koper. Deurwaarder nam foto's en maakte een verslag. Bij het buitengaan maakte hij zich bekend als deurwaarder. (moet hij doen, wil zijn verlsag rechtsgeldig zijn)
Huurders hebben uiteindelijk alles laten staan.

Terug naar “Huren”