Huur tweede verblijf

Elmuto
Topic Starter

Huur tweede verblijf

#1 , 02 mei 2011 17:48

Hallo

Ik ben van plan om voor de duur van 1 jaar een appartement aan zee te huren als tweede verblijfplaats, voor tijdens de vakanties/weekends.
Ik heb inmiddels iets gevonden, maar de verhuurder wil graag een clausule laten opnemen in het contract dat hij de huurovereenkomst op ieder moment zou kunnen opzeggen, om er zijn kleinkind te laten inwonen, moest het ooit nodig zijn. De vraag is nu of zo'n clausule geldig is, en hij de huurovereenkomst dan zomaar zou kunnen opzeggen?

Alvast bedankt
Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 02 mei 2011 17:56

De huurwet voorziet dat de partijen tevens een
overeenkomst kunnen sluiten of verschillende
opeenvolgende overeenkomsten voor een totale
duur van niet meer dan 3 jaar.
Noch de huurder, noch de verhuurder kunnen de
overeenkomst vroegtijdig beëindigen tenzij
contractueel anders werd overeengekomen.

Wat is de opzegtermijn?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Elmuto
Topic Starter

#3 , 02 mei 2011 18:09

De opzegtermijn is 3 maanden.

En bedankt voor de snelle reactie!

Reclame

Fore

#4 , 02 mei 2011 18:15

Het zal te nemen of te laten zijn.
Ik neem aan dat u ook kan opzeggen?

Ps: ik ben hier geen expert in, maar lees eens:

http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#5 , 02 mei 2011 18:22

Als in de clausule u eenzelfde opzegmogelijkheid wordt toegelaten (drie maanden) zal deze normaliter aanvaard worden mocht het tot een geding komen. Er is dan immers geen sprake van een onevenwichtig beding.

Elmuto
Topic Starter

#6 , 02 mei 2011 18:33

Had die pdf al eens gelezen, maar toch bedankt.
Ja, ik zal ook over de mogelijkheid beschikken om het contract op te zeggen, maar ben dit hoegenaamd niet van plan.
Ik ga er dus van uit dat hij dergelijke clausule kan laten opnemen in het contract. Dus dan is het akkoord gaan met die clausule en weten dat hij het contract kan opzeggen of niet akkoord gaan, en iets anders zoeken.

Bedankt voor de reacties Fore en Vandebos.

Vandebos

#7 , 02 mei 2011 18:44

Ik ga er dus van uit dat hij dergelijke clausule kan laten opnemen in het contract. Dus dan is het akkoord gaan met die clausule en weten dat hij het contract kan opzeggen of niet akkoord gaan, en iets anders zoeken.
Klopt en klopt.

Terug naar “Huren”