datum opzeg vs datum verhuis vr berekenen schadevergoeding

charlottev
Topic Starter

datum opzeg vs datum verhuis vr berekenen schadevergoeding

#1 , 31 mar 2011 19:02

ongeacht ons 3/6/9 contract zouden wij willen verhuizen.
ons contract ging van start in okt 2010. Graag hadden wij maar twee maanden schadevergoeding betaald maar toch zo vlug mogelijk eruit getrokken. MIjn vraag is dan ook of de schadevergoeding wordt berekend op basis van de datum van opzeg of op basis van de datum van vertrek.
m.a.w: om maar twee maanden schadevergoeding te betalen moeten wij dan :
-opzeggen in juli
-opzeggen in okt en kunnen we bijgevolg maar in januari de deur uit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 31 mar 2011 19:06

Controleer of het huurcontract geregistreerd staat. (de huurder is normaal verplicht te doen. Normaal moet dit gebeuren binnen de 2 maanden

*Indien het niet geregistreerd is:
Indien de huurovereenkomst niet binnen de wettelijke
termijn geregistreerd is kan de verhuurder een
boete krijgen en geldt – indien het om een huurovereenkomst
van 9 jaar gaat – bovendien vanaf 1 juli
2007 de regel dat de huurder een einde kan maken
aan deze huurovereenkomst zonder een opzeggingstermijn
in acht te nemen en zonder een vergoeding
te betalen. Dit geldt alleen zolang het huurcontract
niet geregistreerd is.

*Indien het wel geregistreerd is:
Art. 3 § 5
De huurder mag op elk ogenblik vertrekken op
voorwaarde dat hij aan de verhuurder een opzegging
van 3 maand betekent. Hij hoeft zijn
opzegging nooit te motiveren.
Gedurende de eerste jaren van de huurovereenkomst
moet hij nochtans aan de verhuurder een
vergoeding betalen gelijk aan:
• 3 maand huur indien hij tijdens het eerste jaar
vertrekt;
• 2 maand huur indien hij tijdens het tweede jaar
vertrekt;
• 1 maand huur indien hij tijdens het derde jaar
vertrekt.

Bron: http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk op datum van opzeg (maar kan fout zitten)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

charlottev
Topic Starter

#3 , 01 apr 2011 10:10

ons contract is wel degelijk geregistreerd.
Het is dan ook over dat laatste dat ik zekerheid zou willen: mogen we al opzeggen binnen het eerste jaar als we maar in het tweede jaar verhuizen of houdt dit in dat we 3 maand huur moeten betalen?

Reclame

Fore

#4 , 01 apr 2011 10:21

geen idee :)
Laatst gewijzigd door Fore op 01 apr 2011 11:35, 2 keer totaal gewijzigd.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 apr 2011 11:27

• 3 maand huur indien hij tijdens het eerste jaar
vertrekt;
• 2 maand huur indien hij tijdens het tweede jaar
vertrekt;
• 1 maand huur indien hij tijdens het derde jaar
vertrekt.
De opzeg geven is zoiets als zeggen dat U gaat vertrekken. Zoals U al aangeeft spreekt de wet over "vertrekken". Dus de datum die U opgeeft in Uw opzeg als vertrekdatum is de datum van toepassing.

gvm

#6 , 01 apr 2011 11:42

geen idee hoe het wettelijk zit, maar in mijn contracten staat vermeld "indien deze opzeg tijdens het eerste/tweede/derde jaar wordt gegeven", wat voor mij dus impliceert dat de datum van opzegging telt.
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Vandebos

#7 , 01 apr 2011 12:42

De wederverhuringsvergoeding wordt berekend op het ogenblik dat u het pand verlaat, niet op het ogenblik dat u de opzeg van drie maanden. Om alle discussie te voorkomen is het dus best dat u aangetekend uw opzeg geeft in juli. Deze loopt dan van 1 augustus tot 31 oktober.
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
art 3§5 is van dwingend recht, contractuele clausules die wat anders bedingen zijn nietig.

Turaki

#8 , 01 apr 2011 12:44

geen idee hoe het wettelijk zit, maar in mijn contracten staat vermeld "indien deze opzeg tijdens het eerste/tweede/derde jaar wordt gegeven", wat voor mij dus impliceert dat de datum van opzegging telt.
De wet spreekt van het moment van vertrekken, niet van opzeg. Ik vermoed dat de clausule die u heeft niet-wettelijk is.

gvm

#9 , 01 apr 2011 12:58

De wet spreekt van het moment van vertrekken, niet van opzeg. Ik vermoed dat de clausule die u heeft niet-wettelijk is.
'k zal het tegen madam-immo zeggen, zij moet in 't vervolg haar contracten dan maar aanpassen.
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Terug naar “Huren”