Verzoekschrift art. 1344 Ger. W. indienen - praktisch

jeroentrappers
Topic Starter
Berichten: 28

Verzoekschrift art. 1344 Ger. W. indienen - praktisch

#1 , 31 mar 2011 18:33

Ik heb nog maar pas een verzoekschrift ingediend, en er zijn blijkbaar een paar dingen waar je op moet letten. Ik wil die hier gewoon ter info even neerschrijven.

- Het kan per post
- Rolrechten (35 euro) moeten dan worden overgeschreven op rekeningnummer van de Griffie. Dit met de vermelding van de namen van de partijen

wat in te dienen:

- De attesten van woonst => moeten originelen zijn, kopies worden niet aanvaard
- Verzoekschrift moet neergelegd worden in zoveel exemplaren als er partijen zijn (art. 1034quinquies Ger.W.)
- kopie van huurcontract en bijlagen
- een overzicht van de verrichtingen
- een kopie van de ingebrekestellingen
- een kopie afgiftebewijs van aangetekend schrijven
- een afdruk van de site van de post, waar je de status van het aangetekend schrijven op staat. (http://www.bpost.be/wtr/searchpublic/se ... SearchPage" onclick="window.open(this.href);return false;)

zijn er nog vormelijke zaken die ik vergeten te vermelden ben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gvm
Berichten: 195

#2 , 31 mar 2011 23:10

blijkbaar verschilt de procedure per kanton.
als ik een verzoekschrift indien (ik ga altijd persoonlijk langs, om ineens een datum van openbare zitting te vragen) volstaat het om enkel het verzoekschrift (in zoveel exemplaren als er partijen zijn, plus eentje voor de rechtbank zelf) en een attest van woonst af te geven.
eventuele stavingsstukken worden gewoon op de zitting gevraagd, vermist wordt geacht dat belangrijke communicatie aangetekend wordt verzonden, en bijgevolg zowel de eisende als de verwerende partij hierover beschikt.
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 31 mar 2011 23:15

Sommige griffies vermijden uitstel en een tweede zitting door deze stukken in ontvangst te nemen en ze aan de gedaagde partij te bezorgen. ieder kanton heeft zijn eigen werkwijze en zelfs eisen betreffende de vormgeving van het verzoekschrift...

Reclame

gvm
Berichten: 195

#4 , 31 mar 2011 23:17

Sommige griffies vermijden uitstel en een tweede zitting door deze stukken in ontvangst te nemen en ze aan de gedaagde partij te bezorgen. ieder kanton heeft zijn eigen werkwijze en zelfs eisen betreffende de vormgeving van het verzoekschrift...
de 2 kantons waar ik een goede verstandhouding mee heb vragen de stukken niet, en staan meestal ook geen uitstel of tweede zitting toe. 't kan natuurlijk wel zijn dat ze daar ondertussen weten dat mijn dossiers in orde zijn. ze spreken me al aan met de voornaam en vragen hoe 't met de kinderen is. :lol:
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 31 mar 2011 23:30

Doet me denken aan de vorige vrederechter in mijn kanton waarvoor ik ooit, bij de afsluiting van een dossier betreffende een verzoek tot uitzetting, de opmerking maakte te overwegen bij de griffie te vragen naar de kosten van een abonnement voor het op de rol plaatsen. 3 maand later bij een volgende zaak kreeg ik na het afsluiten ervan de opmerking dat hij mijn abonnementsaanvraag overwoog...

Laat ik hierbij wel duidelijk maken dat ik vanaf 2002 nog nooit een zaak verloren heb (1 dossier gestaakt wegens niet langer nodig, gedaagde zag de bui hangen...)

gvm
Berichten: 195

#6 , 01 apr 2011 07:23

Laat ik hierbij wel duidelijk maken dat ik vanaf 2002 nog nooit een zaak verloren heb (1 dossier gestaakt wegens niet langer nodig, gedaagde zag de bui hangen...)
hetzelfde hier, nog geen enkele zaak verloren. ten tijde van de verplichte verzoening kwam het dikwijls zelfs niet tot die poging en werd er betaald zodra de brief van de griffie in de bus stak. langs de andere kant waren er dan weer koppige ezels die niet kwamen opdagen of de verzoening niet naleefden. 't scheelt wel een pak gedoe nu die verzoening niet langer verplicht is...
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

jeroentrappers
Topic Starter
Berichten: 28

#7 , 09 mei 2011 21:21

Nog iets dat ik vandaag heb ondervonden:

kopie van contract met de bank van huurwaarborg toevoegen.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 09 mei 2011 23:22

Of de detailgegevens in het contract opnemen. De vrederechter moet duidelijk in zijn vonnis kunnen stellen welke rekening ten bate van wie mag vrijgegeven worden nietwaar?

justwanttomove
Berichten: 151

#9 , 19 mei 2011 11:34

dank je, dit is een erg handige thread

Hebben jullie ook zo een voorbeeld voor het aanvragen voor een oproep in verzoening gericht aan het vredegerecht? (evt template?)

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 19 mei 2011 11:51

Huurgeschil?

Gebruik dan verzoekschrift 1344bis/ev Ger.W.. Het kost je € 35 rolrecht maar het biedt je de zekerheid dat mocht de verzoening niet werken je onmiddellijk verder kan. Dat vormt eveneens voor de gedaagde partij een ernstige stimulus om te komen opdagen en de problemen uit te werken. bij een klassiek verzoeningsgesprek ontbreekt die stok volledig en zal de meerderheid gewoon zijn kat sturen.

Aan de andere kant zal ik een degelijk verzoekschrift voor verzoening zoeken en bij de andere documenten in de lijst in onderschrift plaatsen.

Terug naar “Huren”