Betreft:
- huurovereenkomst voor hoofdverblijfplaats voor 9 jaar ; schriftelijk en geregistreerd;
- huurders, zijnde twee personen (man en vrouw): hoofdelijk aansprakelijk
- vroegtijdige opzegging (in het 2de jaar huur) door huurder per 1 januari 2011 (einde huurtermijn 31 maart 2011)
- sinds opzegging geen betaling huur meer, maar mondelinge belofte dit wel te doen
Dus tot zover leek dit nog in orde te komen.
Situatie naderhand: bij laatste telefonisch contact (26/03) volgende info gekregen
- mevrouw doet beroep op ocmw en heeft geen geld
- meneer is niet van plan nog iets te betalen (gaat ergens anders wonen)
- zijn beiden van plan woning te verlaten tegen 31/03
- aangetekend schrijven wordt gestuurd om te betalen binnen de 3 dagen
Vandaag langsgeweest:
- heb afspraak gemaakt voor uittredende plaatsbeschrijving en overhandiging sleutels per 01/04
- zijn reeds aan het inpakken
- er is huurschade
Gewoonlijk vraag ik, bij niet betaling van de huur en geen reactie op aangetekend schrijven, via verzoekschrift art1344bis de ontbinding van de huurovereenkomst alsook vordering voor betalen huurgelden en wederverhuringsvergoeding en andere kosten. Gezien nu de opzegging gedaan en aanvaard is, en tevens de opzeggingstermijn quasi verstreken is, weet ik niet of het nog opportuun is de ontbinding te vragen via verzoekschrift art1344bis dan wel me te beperken tot instellen vordering van nog te ontvangen sommen (huurgelden, wederverhuringsvergoeding, schadekosten, niet nagekomen huurdersverplichtingen en dies meer) en vrijgave waarborg in mijn voordeel.
Ben van plan verzoekschrift in te dienen per 31/03/2011. Tegen dat de zitting is hebben de huurders normaliter het pand verlaten.
Vraag 1
Is het nog wenselijk om alsnog de ontbinding van de huurovereenkomst te vragen via verzoekschrift art1344bis gezien dat huurtermijn verstreken is?
Wat kan ik best doen via verzoekschrift art1344bis: ontbinding ook vragen of me beperken tot vordering te betalen sommen en vrijgave waarborg in mijn voordeel?
Vraag 2
Indien een uittredende plaatsbeschrijving wordt opgemaakt met vermelding van te betalen kosten en akkoord van uittredende huurder (beiden ondertekenen), kan deze kost dan gevorderd worden of bestaat de mogelijkheid dat door het indienen van verzoekschrift deze afspraak in twijfel getrokken wordt en de vrederechter een expert laat aanstellen?
Vraag 3
Heeft het zin uitdrijving en bezettingsvergoeding te vragen indien huurder het pand zal verlaten hebben en sleutels overhandigd.
Alvast bedankt voor de info,
vrgr