Hoofdverblijfplaats vs domicilie?

Margoke
Topic Starter

Hoofdverblijfplaats vs domicilie?

#1 , 23 mar 2011 01:16

Ik ben studente maar ga begin Mei gaan 'samenwonen' met mijn vriend. Ik zou dus ook het contract ondertekenen zodat
zowel mijn vriend als de huisbazin geen problemen krijgt op financieel gebied moesten wij uit elkaar gaan (voorwaarde van de huisbazin).
Mijn domicilie blijft echter bij mijn ouders staan omdat dit goedkoper uitkomt voor zowel mij en mijn vriend als mijn ouders. (mijn vriend gaat
wel 'alleenwonen' en zet dus wel zijn domicilie daar) In het huurcontract staat echter dit:

Het goed is uitsluitend voor particuliere bewoning bestemd en dient de huurder als hoofdverblijfplaats.

Wat is het verschil tussen domicilie en hoofdverblijfplaats? Wat zijn de gevolgen voor mijn ouders/voor mij als ik dit contract teken?
Is dit dan een soort tweede verblijfplaats geworden of hoe zit dit precies?

Alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mar 2011 13:36

Hoofdverblijfplaats is de plaats waar u ingeschreven staat dus gedomicilieerd.
Het adres komt dan ook om uw identiteitskaart en uw belangen zijn daar.
belastingbrieven,boetes, alle officiële stukken worden naar dat adres gezonden. U staat ook niet meer ten laste van de ouders maar krijgt nu op uw adres een belastingbrief.
De wet op het horen van woningen gaat enkel over woningen die als hoofdverblijfplaats dienen.
Als u daar woont bent u juridisch een vreemde voor de woning van uw ouders. Om het cru te stellen u hebt daar niets meer te zoeken en de toegang kan u geweigerd worden.