Hoofdverblijfplaats vs domicilie?

Margoke
Topic Starter

Hoofdverblijfplaats vs domicilie?

#1 , 23 mar 2011 01:16

Ik ben studente maar ga begin Mei gaan 'samenwonen' met mijn vriend. Ik zou dus ook het contract ondertekenen zodat
zowel mijn vriend als de huisbazin geen problemen krijgt op financieel gebied moesten wij uit elkaar gaan (voorwaarde van de huisbazin).
Mijn domicilie blijft echter bij mijn ouders staan omdat dit goedkoper uitkomt voor zowel mij en mijn vriend als mijn ouders. (mijn vriend gaat
wel 'alleenwonen' en zet dus wel zijn domicilie daar) In het huurcontract staat echter dit:

Het goed is uitsluitend voor particuliere bewoning bestemd en dient de huurder als hoofdverblijfplaats.

Wat is het verschil tussen domicilie en hoofdverblijfplaats? Wat zijn de gevolgen voor mijn ouders/voor mij als ik dit contract teken?
Is dit dan een soort tweede verblijfplaats geworden of hoe zit dit precies?

Alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mar 2011 13:36

Hoofdverblijfplaats is de plaats waar u ingeschreven staat dus gedomicilieerd.
Het adres komt dan ook om uw identiteitskaart en uw belangen zijn daar.
belastingbrieven,boetes, alle officiële stukken worden naar dat adres gezonden. U staat ook niet meer ten laste van de ouders maar krijgt nu op uw adres een belastingbrief.
De wet op het horen van woningen gaat enkel over woningen die als hoofdverblijfplaats dienen.
Als u daar woont bent u juridisch een vreemde voor de woning van uw ouders. Om het cru te stellen u hebt daar niets meer te zoeken en de toegang kan u geweigerd worden.
Huiszoekingen in uw woonplaats gebeuren op uw nieuw adres. U hebt (wettelijk) geen belangen meer op het ouderlijk adres.

Lightning

#3 , 23 mar 2011 13:40

Margoke, indien u de intentie hebt om permanent te gaan samenwonen met uw vriend, dient u zich te domiciliëren op de plaats waar u effectief verblijft. Uw domicilie niet verplaatsen omdat dat uzelf, uw vriend en uw ouders financieel beter uitkomt is frauderen.

Reclame

Margoke
Topic Starter

#4 , 23 mar 2011 13:47

Ik zou niet permanent daar willen wonen. Ik zou daar de week doorbrengen en in de weekends naar huis gaan net zoals een kot.
Ik bestempelde dit als 'samenwonen' omdat dit zo toch een beetje is aangezien we maken dat de ander eten heeft als hij naar huis komt :p
Maar het is geen kotcontract maar een gewoon contract. Maakt dit dan uit als ik mijn domicilie bij mijn ouders wil laten staan? Ik heb daar nog
sowieso belangen aangezien ik daar nog steeds mijn eigen kamer heb en zij betalen in mijn plaats voor de huur en mijn eten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mar 2011 14:32

U voldoet dus niet aan het contract nl u bent er NIET ingeschreven wat een reden kan zijn om het contract onmiddellijk en tegen schadevergoeding te laten vernietigen.
een van de elementen is dat de door u in de woning geplaatste goederen dienen als onderpand van de huur gezien u er niet woont kan dit ook niet in beslag worden genomen en verliest de eigenaar verhuurder hierdoor een element van 'borg'. Hij is namelijk gerechtigd het meubilair als onderpand te gebruiken

Terug naar “Huren”