stopzetting huurcontract

Turaki
Berichten: 6870

Re: stopzetting huurcontract

#16 , 24 mar 2011 21:51

Slechts op het einde van het contract moet u sleutels krijgen waarmee u binnen kan, het slot vervangen mag door de huurder, zonder dat de verhuurder een sleutel krijgt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jeroentrappers
Topic Starter
Berichten: 28

#17 , 24 mar 2011 22:11

Bedankt voor de info, maar ik vind het toch enigszins vervelend. Moeten ze mijn oorspronkelijk cilinderslot bijhouden? Ik heb daar 6 sleutels van laten bijmaken of zo.

jeroentrappers
Topic Starter
Berichten: 28

#18 , 24 mar 2011 22:32

Goede advocaat in Tienen. Kijk even naar je PB over een halfuurtje.
Ik heb geantwoord, maar berichtje blijft in "postvak uit" steken. Nog niet bij mijn verzonden berichten.

Bedankt!
Jeroen

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#19 , 24 mar 2011 22:44

Ik dacht dat het normaal voldoende was dat ze u op het einde de sleutels geven van het nieuwe slot, maar zeker ben ik hier niet van.

Vandebos
Berichten: 16087

#20 , 24 mar 2011 23:00

Ben terug. zie PB.

De huurder plaatst op het einde van het contract ofwel de oude cilinder terug of geeft de verhuurder evenveel sleutels van de nieuwe als hij er bij het contract ontvangen heeft.

jeroentrappers
Topic Starter
Berichten: 28

#21 , 18 apr 2011 17:06

Vandaag op openbare zitting geweest.

Ik was er (uiteraard). K was er, maar N niet. De vrederechter heeft dan beslist uit te stellen en iedereen opnieuw op te roepen voor behandeling volgens art. 735 Ger.W.
Ik dacht dat er geen tweede zitting zou nodig zijn, maar blijkbaar volgens de vrederechter wel. Die wordt nu op 9 mei voorzien... weeral tijd die voorbijgaat, en huurachterstand die oploopt :(
Had ik moeten vragen direct volgens art. 735 Ger.W. te behandelen of kon dat in dit geval niet?

Edit:
b) De procedure van de korte debatten kan voortaan ook op onsplitsbare geschillen
toegepast worden indien een of meer partijen verstek laten gaan en ten minste één partij
verschijnt. De niet verschenen partij moet dan wel bij gerechtsbrief worden opgeroepen op
een dichtbij bepaalde zittingsdag waarop een vonnis op tegenspraak kan gevorderd worden.
PS: even met K gepraat; Ze was naar de politie geweest, maar die "kon niks doen" blijkbaar...

Vandebos
Berichten: 16087

#22 , 18 apr 2011 17:36

Huurgeschil dien je altijd op te roepen via 1344bis. De inleidende zitting heeft echter plaats overeenkomstig de regels van art 735. (lees je verzoekschrift na, daarin wordt art 735 ingeroepen van zodra de verzoeningspoging niets oplevert.) §5 van dat artikel stelt echter:
§ 5. De bepalingen van dit artikel gelden onverminderd de regels inzake verstek.
(Wanneer echter, in geval van onsplitsbaarheid van het geschil, een of meerdere partijen verstek laten gaan en ten minste een partij verschijnt, is dit artikel van toepassing op voorwaarde dat elke niet verschenen partij bij gerechtsbrief door de griffier opgeroepen wordt op een zittingsdag bepaald op een nabije datum, waarop een vonnis op tegenspraak zal kunnen worden gevorderd. De oproeping neemt de tekst van deze paragraaf over.) <W 2007-04-26/71, art. 7, 088; Inwerkingtreding : 22-06-2007>
Aangezien één van beide partijen afwezig was en het handelde over één huurcontract had deze geen keuze.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#23 , 18 apr 2011 18:00

Bij een onsplitsbaar geschil geldt:

Wanneer echter, in geval van onsplitsbaarheid van het geschil, een of meerdere partijen verstek laten gaan en ten minste een partij verschijnt, is dit artikel van toepassing op voorwaarde dat elke niet verschenen partij bij gerechtsbrief door de griffier opgeroepen wordt op een zittingsdag bepaald op een nabije datum, waarop een vonnis op tegenspraak zal kunnen worden gevorderd. De oproeping neemt de tekst van deze paragraaf over (art. 735, § 5, tweede lid, Ger. W.)

Bij een onsplitsbaar geschil mag geen vonnis worden uitgesproken dat t.a.v. één verwerende partij op tegenspraak is en t.a.v. een andere verwerende partij bij verstek. Dit om te vermijden dat wanneer de partij die niet verschenen is verzet aantekent daarna t.a.v. deze partij een ander vonnis wordt uitgesproken. Er zouden dan twee vonnissen zijn: het eerste vonnis op tegenspraak t.a.v. de ene verwerende partij, het tweede vonnis na verzet t.a.v de andere verwerende partij. Bij een onsplitsbaar geschil moet vermeden worden dat er twee vonnissen zijn waarvan de gelijktijdige tenuitvoerlegging onmogelijk is.

Als één verwerende partij verschijnt en een andere niet kan de zaak niet behandeld worden op de inleidingszitting. Na verzending van een gerechtsbrief kan de zaak t.a.v. alle verwerende partijen op tegenspraak worden uitgesproken, of ze nu verschijnen of niet.

Het is m.i. wel betwistbaar of het hier een onsplitsbaar geschil betreft. Zie Cass., 18/12/1987, http://jure.juridat.just.fgov.be/?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

jeroentrappers
Topic Starter
Berichten: 28

#24 , 18 apr 2011 18:41

Hoe gaat zo'n openbare zitting eigenlijk praktisch in zijn werk? Ik begreep er niet veel van.

Blijkbaar wordt eerst de rol overlopen, waar een aantal zaken uitgesteld worden en een aantal weerhouden. Men kijkt ook wie aanwezig/vertegenwoordigd is.

Als mijn zaak weerhouden zou geweest zijn, wat wordt er dan verwacht? Stelt de vrederechter dan vragen over de grond van de zaak? Moet ik mijn vorderingen uitleggen, toelichten? ... Wat wordt er verwacht dat ik daar zeg? Ik kan wel redelijk improviseren, maar voorbereid is net iets minder stressie.

In deze zaak heb ik wel medelijden met K, die hier mogelijk het slachtoffer wordt van N. K is dus buitengegooid door N. K heeft (naar ze zegt) steeds de huur cash betaald (aan N, om dan te laten doorstorten), maar heeft daar geen bewijzen voor. N heeft dat geld zelf gehouden. Ik heb K aangeraden een advocaat te nemen om zich tegen N te kunnen verdedigen, of zal de vrederechter een uitspraak kunnen doen die enkel N zal treffen? K is (m.i.) niet volledig onschuldig, maar moet niet gestraft worden voor het gedrag van N.
K en N zijn natuurlijk wel hoofdelijk aansprakelijk, dus ik wil mijn pijlen niet enkel op N richten, om mijn kansen op schuldvordering niet te verminderen.

Nog een leuk detail: K zegt dat N een vriend R laat verblijven in het huurhuis, die daar smoort (wat precies weet ik niet, maar in elk geval geen gewone sigaretten) in bijzijn van het zoontje (8j) van N... In 't vervolg m'n huurders toch maar wat beter screenen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#25 , 18 apr 2011 19:46

Het is moeilijk hierop te antwoorden, omdat elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, elke rechter heeft zo zijn eigen manier van doen.

Als er een rolafroeping is moet je wanneer je zaak wordt afgeroepen deze laten weerhouden als je wil dat de zaak op de zitting behandeld wordt. Vaak worden enkel de nieuwe zaken die ingeleid worden afgeroepen, niet de zaken die reeds vroeger ingeleid werden en vastgesteld staan voor behandeling.

Op het ogenblik dat je zaak behandeld wordt zet je kort de essentie van je zaak uiteen. In feite komt dit dus neer op het samenvatten van wat in je verzoekschrift of conclusie (= schriftelijke weergave van je argumenten) staat. Zorg ervoor dat alles wat je wil dat de rechter weet op papier staat. Een rechter heeft meer dan één zaak te behandelen. Als je vandaag de zaak pleit en hij volgende week (of nog later) de zaak opnieuw ter hand neemt om het vonnis op te stellen weet hij waarschijnlijk niet meer wat er allemaal gezegd is. Hij zal wel de conclusies (of het verzoekschrift of de dagvaarding als er geen conclusie is) lezen. Als er een conclusie is moet alles daarin staan. De rechter moet enkel de laatste conclusie van een partij lezen, niet wat die partij voordien in een conclusie of het verzoekschrift of de dagvaarding geschreven heeft.

Verder zal de rechter (de ene al meer dan de andere) vragen stellen.

Zorg er ook voor dat je je conclusie (als je die neerlegt) en de stukken die je standpunt staven en die je wil dat de rechter bekijkt vooraf tijdig aan de tegenpartij in kopie hebt overgemaakt. Je stukken moet je in principe 15 dagen voor de zitting (behalve bij een inleidingszitting) ter griffie neerleggen zodat de rechter de gelegenheid heeft deze vooraf in te zien en de zaak voor te bereiden.

Succes

Franciscus
Berichten: 38603

#26 , 18 apr 2011 22:55

Neen ze moeten u geen sleutel geven. U bent wel de eigenaar maar niet de bewoner.
gelet op voorgaande eens een babbeltje met de kwartierinspecteur van die woning....
Hem vragen dat er NIEMAND kan/mag worden ingeschreven zonder dat u daarvan in kennis gesteld wordt.
Kwartierinspecteur laat bij gemeente adres op 'geen inschrijving zonder kennisgeving politie' zetten
PS als die vreemde nu ook een contract afsluit heb je terug twee huurders....
Elementen hiervoor gegeven blijven echter geldig hoor

jeroentrappers
Topic Starter
Berichten: 28

#27 , 09 mei 2011 21:26

Voila, vandaag weer bij de vrederechter geweest.

Tegenpartij is niet komen opdagen, dus veroordeeld bij verstek.
Speciale dank aan Vandebos voor de goede raad!

Ik moet het vonnis nog ontvangen. (Wat is daar zo gemiddeld de termijn voor?)

Wat zijn de volgende stappen die ik moet nemen?
- op zoek gaan naar een gerechtsdeurwaarder om de schuld te vorderen en bezetters uit te drijven. (iemand tips voor een goeie Gerechtsdeurwaarder in Tienen/Brugge)
- huurschade vaststellen... Hoe te werk gaan? Er is een plaatsbeschrijving gemaakt bij intrede, er gaat vermoedelijk redelijk wat huurschade zijn. Men heeft ook het slot vervangen...
- nutsvoorzieningen terug op mijn naam laten komen... de nodige formulieren aanvragen en klaarhouden? of is daar een specifieke procedure voor.
- hoe wordt die huurschade berekend?
- andere dingen die ik vergeten ben?

mvg,

Jeroen

Vandebos
Berichten: 16087

#28 , 09 mei 2011 23:36

Vonnis zal tegen het einde van deze week ter beschikking zijn op de griffie.
Gerechtsdeurwaarder dien je het vonnis te laten betekenen aan de bezetters. Bij het verstrijken van de termijn zal het ook deze zijn met wie je best de uitzetting regelt.
De huurschade laat je door de deurwaarder bij het ontruimen van het pand vastleggen in het verslag.
Bij de nutsvoorzieningsmaatschappijen (wat een draak van een woord) vraag je de transferdocumenten aan. Zeer vaak vindt je deze klaar om af te drukken op het internet.
Huurschade berekenen, dat is een heel ander verhaal. Persoonlijk met het idee in het achterhoofd dat je van een kei niet het vel kan stropen, reken ik steeds en de kosten van het materiaal aan nodig om het pand terug in orde te zetten. Mochten de bezetters hier een veldslag van willen maken hebben ze weinig of niets in handen en kan jij steeds aantonen dat je niet hebt overdreven in je schade-eis.
Na de uitzetting met het vonnis en verslag van de uitdrijving door de deurwaarder langsgaan bij de burgerlijke stand met een kopie van beiden om de procedure ambtelijke schrapping op te starten.

jeroentrappers
Topic Starter
Berichten: 28

#29 , 17 mei 2011 18:58

Een kopie van het vonnis is vandaag aangekomen.

Hier een geanonimiseerde versie in vinden.
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... y=CKD-3-4M" onclick="window.open(this.href);return false;

De rechter heeft de wederverhuringsvergoeding gereduceerd tot 2 maand ipv 6 maand. Is dat de normale gang van zaken? Ik had een contractueel vastgelegde wederverhuringsvergoeding van 6 maand gevraagd, ik had ook een verbrekingsvergoeding van 3 maand kunnen vragen, aangezien de verweersters in het eerste jaar van het huurcontract verbroken hebben.

Moet ik hier nu mee naar een gerechtsdeurwaarder?
Iemand een suggestie voor een goeie gerechtsdeurwaarder in het gerechtelijk arrondissement Leuven?


Ik weet dat ik hier kan zoeken: http://www.gerechtsdeurwaarders.be/nl/g ... rders/zoek" onclick="window.open(this.href);return false;

dank je,

Jeroen


Terug naar “Huren”