grondlasten/huurwaarborg

kenzo
Topic Starter
Berichten: 4

grondlasten/huurwaarborg

#1 , 15 mar 2011 19:12

Hopend dat ik hier een antwoord krijg op mijn vraag.

wij hebben in augustus vorig jaar onze opzeg gegeven van ons huurcontractwinkelpand. (bijna 5 jaar gehuurd)
Deze datum is verlopen in Januari van dit jaar.
Nu is de verhuurder dit jaar afgekomen met de bedragen van de grondlasten voor zijn pand.
Wij hebben deze geen enkele keer aangeboden gekregen door hem de voorbije jaren, nu is dit na 4 jaar natuurlijk een redelijk bedrag geworden.
In het huurcontrakt staat vermeld dat de huurder de grondlasten moet betalen wanneer de verhuurder deze aan hem aanbied.
Volgens de info die ik heb gekregen van al enkele personen zou ik de grondlasten enkel moeten betalen van het voorbije jaar en niet die van de vorige jaren. (deze zouden niet met terugwerkende kracht kunnen geind worden door de verhuurder)
De huurder wil op de moment het papier voor de huurwaarborg ook niet ondertekenen tot ik de grondlasten van de voorbije jaren heb betaald aan hem. (is in mijn ogen een vorm van chantage)

Hopelijk heeft iemand van jullie hier de correcte info over.

Bedankt alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 15 mar 2011 20:02

Tot vijf jaar zal de verhuurder sowieso zonder probleem kunnen teruggaan hoor.

Als contractueel is vastgelegd dat hij hierop recht heeft kan hij deze nu nog opvragen.

kenzo
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 15 mar 2011 22:22

heb deze avond nog met een boekhouder hierover gesproken.
Volgens hem kan hij enkel de grondlasten van het laatste aanslagbiljet vorderen.
Dit zou niet met terugwerkende kracht zijn volgens hem.
Zal morgen voor alle zekerheid maar even contakt opnemen met een advocaat denk ik.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 15 mar 2011 22:27

Wettelijk zijn er nergens bepalingen "wanneer" de eigenaar deze kan opvragen uitgezonderd de artikels die slaan op het innen van achterstallen. Voor huur is dit vijf jaar, voor andere posten zoals gemene kosten, verwarming etc is dit tien jaar.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mar 2011 22:53

voor andere posten zoals gemene kosten, verwarming etc is dit tien jaar.
Volgens bepaalde rechtspraak is ook daar de verjaringstermijn van vijf jaar van toepassing.

Zie ook Grondwettelijk Hof, Arrest nr. 6/2011, van 13 januari 2011
- In die zin geïnterpreteerd dat de vijfjarige verjaring waarin artikel 2277 van het Burgerlijk Wetboek voorziet, niet van toepassing is op de periodieke schulden in verband met de gemeenschappelijke lasten van een mede-eigendom van een gebouw, schendt die bepaling de artikelen 10 en 11 van de Grondwet.
- In die zin geïnterpreteerd dat de vijfjarige verjaring waarin diezelfde bepaling voorziet, van toepassing is op de periodieke schulden in verband met de gemeenschappelijke lasten van een mede-eigendom van een gebouw, schendt zij de artikelen 10 en 11 van de Grondwet niet.

Terug naar “Huren”