Herstellingen ten laste van huurder of verhuurder???

2660072
Topic Starter

Herstellingen ten laste van huurder of verhuurder???

#1 , 06 mar 2011 19:55

Mijn vriend woont sinds een dikke twee jaar op een appartement. Het is een grote blok, met 7 verdiepingen en per verdieping 3 appartementen. Vorige week heeft hij van de verhuurder een brief gekregen waarin staat dat hij 700 euro moet betalen voor onderhoud en herstellingen. Hij heeft dan aan de verhuurder gevraagd over wel soort herstelingen het gaat; of hij hiervan een meer gedetailleerde beschrijving zou kunnen krijgen. Die heeft hij nu gekregen, en het blijkt te gaan om herstellingen zoals:
- het plaatsen van rookmelders in de hal,
- plaatsen van videofoon en camera's in de hal
- herstelling van de grote garagepoort (die naar de kelderverdieping gaat waar alle auto's geparkeerd staan),
- controle van de brandblussers in het appartementsgebouw,
- het poetsen van de garage,
- dakdichting aan de zijkant van de garage
- ...

Mijn vriend (huurder) vraagt zo nu af of hij hiervoor wel moet opdraaien? Dit zijn toch geen kleinere huurherstellingen meer, maar grote herstellingen aan het appartementsgebouw.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mar 2011 20:01

Ik denk dat hij als huurder alleen dient op te draaien voor een tussenkomst in het kuisen van de garage en de controle van de brandblusapparaten, en dit in verhouding van zijn aandeel in de gemene kosten.
Al de rest zijn werken die normaal tlv de verhuurder vallen.

eylis

#3 , 07 mar 2011 08:37

en dan moeten die speciale onderhoudskosten (aandel in de gemene kosten) ook voldoende omschreven en gespecifieerd zijn in het contract denk ik, anders kan de verhuurder gelijk wat vragen...

Reclame

rac

#4 , 28 sep 2011 14:04

Beste

Dezelfde vraag heb ik hier. Weet iemand het antwoord precies?

Dank en vg

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 sep 2011 15:16

Beste

Dezelfde vraag heb ik hier. Weet iemand het antwoord precies?

Dank en vg
Als het dezelfde vraag is, kan je het antwoord lezen in de post van eylis :lol:

Vandebos

#6 , 28 sep 2011 15:50

Er bestaat geen wetgeving die bepaalt welke kosten in een mede-eigendom vallen ten laste van de bewoner en welke van de eigenaar. Wel zijn er een drietal voorstellen die trachten deze kosten op een eerlijke wijze te verdelen. Naast deze voorstellen zal de vrederechter zich voornamelijk baseren op lokale gewoonten.

Terug naar “Huren”