L.S.,
In navolging van mijn eerdere topic is de situatie tussen mij en de verhuurder enigzins gaan escaleren.
De situatie is nu zodanig dat ik een huurcontract heb getekend , de eerste maand huur heb betaald , de waarborg is gestort op een geblokkeerde rekening , echter de verhuurder weigert nu mij de sleutel te overhandigen. Ik woon er dus nog niet effectief.
Het excuus dat men gebruikt is dat de waarborg niet tijdig in orde is gesteld en dat hij daarom het contract eenzijdig heeft vernietigt. Uit navraag bij een advocaat is mij duidelijk geworden dat deze handelswijze onterecht is , immers enkel een vrederechter kan een huurovereenkomst ontbinden of nietig verklaren.
De verhuurder heeft mij per aangetekend schrijven laten weten dat het huurcontract door hem is vernietigd daar het contract niet zou zijn gerespecteert. Ik heb de verhuurder inmiddels op de hoogte gesteld met zijn handelswijze niet akkoord te gaan. Dit had ik in een eerder stadium ook al gedaan toen hij mij dreigde met nietig verklaring waarbij ik hem heb gewezen op de mogelijkheid om het contract door de vrederechter te laten ontbinden. Reeds toen had hij aangegeven dat niet nodig te vinden.
Mijn vraag is nu wat ik kan doen indien de verhuurder blijft weigeren mij de sleutel te geven ? Kan ik bijvoorbeeld een slotenmaker opdracht geven om de deur te openen ? Kan ik zijn weigering & zijn eenzijdige nietig-verklaring van het contract ,opvatten als een opzeg van de huur ? En wat als de verhuurder bij zijn standpunt blijft dat hij het contract wel kan vernietigen zonder tussenkomst van de vrederechter en het appartement doodleuk aan een ander verhuurd ?
Ben ik verplicht om een procedure te beginnen bij de vrederechter om naleving van het contract af te dwingen of kan ik de hulp van de politie inroepen om alsnog de sleutel in ontvangst te nemen ?
Indien ik een procedure dien te starten bij de vrederechter , en ik in het gelijk zou worden gesteld hoelang duurt het dan eer de verliezende partij gevolg moet geven aan de uitspraak , dit daar ik mijn huidige woning heb opgezegd en dus uiterlijk 15 Maart aanstaande moet zijn vertrokken , er zijn al nieuwe huurders gevonden die de huidige woning dan zullen betrekken.
Veel vragen maar wellicht dat ik er via dit forum een antwoord op kan bekomen.
Bij voorbaat dank,
Jeroen