Welke termijnen kan je huren?

Tomasson
Topic Starter

Welke termijnen kan je huren?

#1 , 23 feb 2011 12:50

Ik en mijn vriendin zouden eventueel iets huren, dit als eerste stap om het eerst eens te proberen. Maar ik ben in principe vrij fel tegen huren (omdat ik dit pure geldverspilling vind, je betaalt immers een ander zijn woning af en blijft achter met niks).

We zijn overeen gekomen dat we dus sowieso maximum 1 jaar zouden huren, daarna iets kopen.

Nu is mijn vraag: hoe zit dat met de huurtermijnen? Hoe snel kan je iets opzeggen? Wat is de minimumtermijn dat je iets kan huren? Kan je na bijv. 7 maanden zeggen dat je de maand erna vertrekt? Of werken alle verhuurders met bepaalde minimumtermijnen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 feb 2011 13:15

Als je huurt voor bepaalde duur wordt je verondersteld de duurtijd van het contract uit te doen. De enige mogelijkheden om het te verbreken zijn onderlinge afspraken tussen huurder en verhuurder en mogelijkerwijs middels de rechtbank (maar heb je al degelijke argumenten nodig en zal je nog een boete aangerekend worden.)

Tomasson
Topic Starter

#3 , 23 feb 2011 18:52

Als je huurt voor bepaalde duur wordt je verondersteld de duurtijd van het contract uit te doen. De enige mogelijkheden om het te verbreken zijn onderlinge afspraken tussen huurder en verhuurder en mogelijkerwijs middels de rechtbank (maar heb je al degelijke argumenten nodig en zal je nog een boete aangerekend worden.)
Dat dacht ik. En is ook logisch.

Maar mijn vraag is eerder of het makkelijk is om iets te vinden om te huren voor maximum 1 jaar. Of bieden verhuurders dat bijna nooit aan? Ik las dat het meestal 3/6/9 jaar - contracten zijn. Als er niet veel verhuurders aanbieden voor een jaar (of zelfs minder) dan is de keuze natuurlijk veel beperkter om iets te vinden.

Reclame

Vandebos

#4 , 23 feb 2011 21:43

Je hebt hierin twee scholen:

- de verhuurder die altijd start met een contract van bepaalde duur en dat met een huurder die hem bevalt stilzwijgend laat overgaan in een 3/6/9

- de verhuurder die onmiddellijk een 3/6/9 wenst en niks anders miljaar...

Alles hang af van verhuurder tot verhuurder. Waar je ook rekening mee dient te houden is dat verhuurders tegenwoordig steeds meer verhuren via een makelaar (om het kaf van het koren te scheiden zeg maar) of deze nu een contract opmaken voor 1 jaar of een 3/6/9, de prijs blijft hetzelfde, 1 maand huur. Vanuit die optiek is het voor een verhuurder natuurlijk interessanter een 3/6/9 af te sluiten. (ook al omdat deze wederverhuringsvergoedingen bij wet bevat)

Terug naar “Huren”