Nieuwe huurovereenkomst of stilzwijgende verlenging.

mava105
Topic Starter
Berichten: 22292
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Nieuwe huurovereenkomst of stilzwijgende verlenging.

#1 , 18 jan 2011 20:23

Ik kocht 4 jaar geleden een appartement dat verhuurd was aan een dame van 86 jaar.Ze huurde van de vorige eigenaar-verkoper, en dit sedert 01 januari 2002. Ze had een huurovereenkomst van 3 jaar, die vanaf het 4de jaar stilzwijgend verlengd werd, en veranderde in een 9 jarige overeenkomst.
Eind dit jaar (31.12.2011) komt die overeenkomst dus teneinde.
Omdat die dame nog zeer helder van geest is, en haar papieren nog goed op orde stelde ze me deze namiddag de vraag wat er met haar kontrakt zou gebeuren vanaf 01.01.2012.

Wat doe ik best?

- Gewoon een verdere stilzwijgende verlenging.
- Een nieuwe huurovereenkomst 3-6-9

Hoe gaat dat dan indien ze er na 1 jaar uit wil? Moet ze dan een verbrekinsgvergoeding betalen, niettegenstaande ze er al 10 jaar woont. Moet er een PB worden opgemaakt? Nu is er geen, maar ik heb daar geen schrik van, gezien deze dame bijna 2 x per dag kuist en alles in een meer dan perfekte staat van onderhoud is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 18 jan 2011 21:34

Verdere stilzwijgende verlenging voor een nieuwe driejarige periode. Geen verbrekingvergoeding nodig, enkel een opzeg van drie maanden of onderlinge regeling. In onderling overleg kunnen jullie een tussentijdse plaatsbeschrijving opmaken en deze als bijlage bij het contract laten registreren.

lagavulin
Berichten: 21

#3 , 19 jan 2011 12:12

Die plaatsbeschrijving lijkt me ook nog nuttig ivm het volgende:

Aangezien de dame al een jaartje ouder is, is het niet onverstandig ook rekening te houden met een eventueel overlijden in de afzienbare toekomst (binnen 9 jaar is realistisch voor iemand van 86). Wanneer ze komt te overlijden zullen haar erfgenamen namelijk haar inboedel op een of ander moment komen verhuizen. Het is niet omdat die dame jouw eigendom met respect behandelt, dat dat ook het geval zal zijn met eventuele familieleden of verhuizers...

Als je echt een rampscenario wil dat weliswaar vergezocht maar helaas niet onrealistisch is, dan zou het zelfs kunnen dat haar erfgenamen bij het verhuizen dermate gecharmeerd zijn van de kranen van het bad en de douche, evenals enkele andere items die tot je eigendom behoren, en die gewoon meenemen en/of vervangen door hun eigen oude rommel.... I know, dit lijkt absoluut ondenkbaar, maar je zou schrikken van de marginaliteit van sommige mensen...zelfs in "goede" families.

Een plaatsbeschrijving (geregistreerd) is zeker geen overbodige luxe.

Reclame

lagavulin
Berichten: 21

#4 , 19 jan 2011 12:15

ik ben overigens geen jurist noch advokaat...gewoon iemand die al ooit verhuurder was en het "genoegen" heeft gekend om absolute ramphuurders te treffen :-S

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 19 jan 2011 13:40

Ga hier eens een clubje oprichten voor verhuurders met ramphuurders... join the club mister.

Terug naar “Huren”