pasgehuurd en nu verkocht, eigenaar wil ons eruit wat nu?

babyamore
Topic Starter

pasgehuurd en nu verkocht, eigenaar wil ons eruit wat nu?

#1 , 06 jan 2011 22:29

Hallo,
Wij wonen nu een goede 3maanden in ons appartementje wat we huren.
Blijkbaar staat het allang te koop maar werd ons dit niet gezegd.
Bij het betrekken kregen we dit onofficieel te horen van onze buur die ook voor die reden verhuisd.

Nu kregen we onlangs telefoon met de vraag of ze mochten komen kijken.
We reageerde hierop niet echt happig maar na een gesprek met onze advocaat hadden we niet veel keus en lieten ze dus maar binnen.
Onze huisbaas verzekerde ons dat ze op de eerste plaats opzoek zijn naar een overnemer en niet iemand die het zelf komt betrekken.

We waren dus al een beetje gerust.

Nu een paar dagen geleden kwam er iemand kijken en toen we navroegen, bleek dat de geinteresserde het zelf wou betrekken.

In ons contract staat dat bij het verbreken ervan, we recht hebben op 9 maanden vergoeding.

Is dit zo?

In het contract staat dat het contract verplicht moet geregistreerd zijn, dus ik neem aan dat dat gebeurd is.

Onze advocaat zei ook dat we een vergoeding konden vragen voor onze renovatie: verven, plamuren, behangen,... is dit zo en hoeveel zou dit kunnen zijn?

Ik ben vooral bang omdat we opzoek waren naar een appartement om enkele jaren in te wonen en zo goed te sparen voor een huis. we hebben dan ook al ons geld in het "mooi" maken van dit appartement gestoken. als wij er nu uit moeten en krijgen niks, weet ik niet hoe wij verder moeten.

Voor alle duidelijkheid, wij zijn niet uit op geld, het liefst willen we erin blijven wonen, maar als we eruit moeten waar hebben we dan recht op?

Hopelijk een snel en duidelijk antwoord wat wij kennen zelf niet veel van al deze dingen.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu

#2 , 06 jan 2011 22:56

Heb u een contract van bepaalde duur of 9 jaar?

Vandebos

#3 , 07 jan 2011 00:37

In de link in onderschrift vindt u een pdf terug die u helpt uw lokale registratiekantoor te bepalen. Daar kan u verifiëren of het contract werd geregistreerd of niet. Indien dit niet is gebeurd is het altijd interessant om het contract zelf te registreren voor de definietieve acte van verkoop verleden wordt. Terugvinden van uw lokaal registratiekantoor mislukt? PB me uw adres en ik zoek het even op.

Werken beoordelen door middel van een lijntje tekst is onmogelijk...

Verder is het van vitaal belang te weten over welk type van contract dit gaat. zie Tmespreu.

Reclame

babyamore
Topic Starter

#4 , 07 jan 2011 11:33

het gaat om een contract van 9 jaar.
Ok bedankt ga al eens kijken op die link van u om dat te vinden.

mvg

babyamore
Topic Starter

#5 , 10 jan 2011 15:59

Heb vandaag na vraag gedaan en blijkbaar is ons contract nog niet geregistreerd.

Ik ben nu van plan dit zelf te doen.

Maar nu is mijn vraag zijn er voordelen of nadelen aan verbonden voor mij als het niet geristreerd is?

Ik heb tot nu toe op het net enkel nadelen voor de eigenaar.

Iemand die me kan helpen?

Vandebos

#6 , 10 jan 2011 16:09

Indien het contract is geregistreerd dient de nieuwe eigenaar u sowieso 6 maanden opzeg te geven. Bij niet registratie enkel 3 maanden. Dit op voorwaarde dat de registratie is gebeurd voor het definitief verlijden van de akte.

Tmespreu

#7 , 10 jan 2011 16:13

Indien het contract is geregistreerd dient de nieuwe eigenaar u sowieso 6 maanden opzeg te geven. Bij niet registratie enkel 3 maanden. Dit op voorwaarde dat de registratie is gebeurd voor het definitief verlijden van de akte.
Van die 3 maanden is er toch pas sprake indien de huurder het pand minstens 6 maand bewoont?

Vandebos

#8 , 10 jan 2011 17:35

Blijkbaar is er nog geen akkoord tot verkoop enkel een geïnteresseerde. Aangezien de huurders het pand reeds een goede 3 maanden betrekken is het meer dan waarschijnlijk dat bij het verlijden van de akte er reeds 6 maanden zijn gepasseerd of dat dit er zeer kort op volgt. De nieuwe eigenaar heeft immers drie maanden de tijd om zijn opzeg van drie maanden te doen na het verlijden van de akten. Enige weken moeten wachten levert hem maw nog steeds winst op.

Bij registratie is de huurder verzekerd van zijn 6 maanden opzeg zonder te moeten gokken en kan het hem ook nog een extra maand indien de nieuwe eigenaar niet de moeite doet te verifiëren of het contract werd geregistreerd.

Natuurlijk is het zo dat bij registratie de huurder afstand doet van de mogelijkheid om op te zeggen zonder termijn en vergoeding maar ik verkeerde hier wel onder de indruk dat het de bedoeling was zo lang mogelijk in het pand te blijven.

Terug naar “Huren”