Huurcontract van 3jaar vroegtijdig beeindigen.

tonnybc
Topic Starter
Berichten: 3

Huurcontract van 3jaar vroegtijdig beeindigen.

#1 , 21 dec 2010 22:19

Beste

Ik heb een huurcontract afgesloten van 3jaar (korte type denk ik dus), beginnend op 1 juli 2009 tot 30 juni 2012.

Ik woon hierin samen met mijn broertje (ook hij is in het contract opgenomen als huurder).
We zouden graag ergens anders gaan wonen omwille van andere werk oportuniteiten.

In het contract staat deze alinea:

VERVROEGDE BEEINDIGING VAN DE HUUROVEREENKOMST

A. Huurovereenkomst met een duur van maximaal 3 jaar

Indien de huurder het gehuurde goed vervroegd wenst te verlaten, zal de verhuurder, naar eigen keuze:

hetzij: ... (deze keuze is doorstreept staat in van andere huurder zoeke en kosten enzo)

hetzij: kunnen eisen dat de huurder een opzeggingstermijn van 3 maanden respecteert dewelke een aanvang zal nemen de 1e dag van de maand die volgt op de maand tijdens dewelke de opzegging wordt gedaan, en een vergoeding betaald gelijk aan 3 maanden huur.




Nu heb ik een aantal vragen daaromtrend:

- ben ik mijn voorschot van 1200euro (die op een speciale rekening staat voor huurvoorschotten) kwijt? Het huis is perfect onderhouden en niets is afgebroken. Dus geen reden tot inhouding van voorschot dacht ik?.

- kan ik hier de regel van 3maand huur eerste jaar, 2maand huur tweede jaar, 1maand huur derde jaar inroepen?

- kan ik eventueel een via een deftig gesprek met de huisbaas tot een ander oplossing komen en dit op papier laten zetten en het daardoor officieel maken?



Ik bedank jullie allesinds voor het lezen en de eventuele hulp die ik krijg.

Met Vriendelijke Groet





Antonio
-

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 dec 2010 22:32

Een contract van bepaalde duur kun je in beginsel niet opzeggen.

Blijkbaar is er een clausule waarin het wel kan met 3 maand opzeg.

De regel van 3 maand huur edm is enkel vto contracten van onbepaalde duur (9 jaar).

U kan inderdaad gewoon het contract wederzijds verbreken samen met uw huisbaas.

tonnybc
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 21 dec 2010 22:57

bedankt voor uw reactie Tmespreu,

MOET! de huisbaas deze clausule volgen als ik wens t contract stop te zeggen mits dat ik de claususe volg? of kan hij uw eeste zin quoten en zo de clausule nietigen?

en weet u ook hoe het zit met mijn voorschot?

mvg

Reclame

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 dec 2010 23:06

Wel daar ben ik helaas niet zeker van. Als de bepaling (die zegt dat contract bepaalde duur niet opzegbaar is) van dwingend recht/openbare orde is kan de clausule er niet van afwijken.
Andere forumleden zullen dit wel kunnen bevestigen hoe het er mee zit..

Als de clausule geldig is moet de huisbaas hem inderdaad volgen.

Voorschot = waarborg? (2 - 3 lmaanden huur).
Deze zou de huisbaas kunnen inhouden bij contractbreuk (als de clausule niet geldig is en u toch onrechtmatig opzegt, lees verbreekt).
Hij kan ook eventueel (een deel) inhouden als hij kan bewijzen dat het goed zich niet meer in dezelfde staat bevindt als toen wanneer u het betrokken heeft. (omstandige plaatsbeschrijving)

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 21 dec 2010 23:13

De verhuurder biedt u hier de mogelijkheid om het huurcontract te kunnen opzeggen. U zal wel een opzeg van drie maanden conform de opzegregels voor hoofdbewoning dienen te geven en er zal u daarbij een verbrekingsvergoeding van drie maanden worden aangerekend. De huurwaarborg zelf zal u bij geen beschadigingen aan het pand integraal terugkrijgen.

nin3105
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jan 2017 12:01

Ik woon sinds 5/11/2016 in een appartement (privaat), dus 2 maand , in mijn vorige woonst kwam de eigenaar zelf in wonen, nu krijg ik de melding dat ik een sociale woning krijg van het ocmw, mijn huishuur is de helft van mijn pensioen! met een sociale woning zou dit maar 1/3de zijn van het inkomen (alleenstaande). Indien ik mijn huur hier opzeg moet ik 3 maand boete betalen (1830€) + na opzeg nog 3 maand hier wonen, maar intussen kan ik ook in het sociaal app. wonen, dus 2 huishuren? ik huur wel via een immo-kantoor die de eigendom van de eigenaar beheren omdat hij nooit in België is en zij gaan zeker en vast mij alle kosten aanrekenen, dan is er nog de huurwaarborg waar ik niet mag op rekenen voor aftrek kosten, er zouden daar ook nog kosten afgaan voor de expert, dus 2x €100, eveneens de registratiekosten, wanneer ik die waarborg ga krijgen is een grote vraag! Indien ik alles volgens de regels doe ben ik een fortuin kwijt wat ik dus NIET heb!
Is er nergens geen achterpoortje om al deze kosten te verkleinen aub? ik sta nu wel voor een serieus Dillema, enerzijds goedkoop wonen, anderzijds heel veel verloren geld betalen waar ik niets aan heb. Dank u

nin3105
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jan 2017 12:04

Ik woon sinds 5/11/2016 in een appartement (privaat), dus 2 maand , in mijn vorige woonst kwam de eigenaar zelf in wonen, nu krijg ik de melding dat ik een sociale woning krijg van het ocmw, mijn huishuur is de helft van mijn pensioen! met een sociale woning zou dit maar 1/3de zijn van het inkomen (alleenstaande). Indien ik mijn huur hier opzeg moet ik 3 maand boete betalen (1830€) + na opzeg nog 3 maand hier wonen, maar intussen kan ik ook in het sociaal app. wonen, dus 2 huishuren? ik huur wel via een immo-kantoor die de eigendom van de eigenaar beheren omdat hij nooit in België is en zij gaan zeker en vast mij alle kosten aanrekenen, dan is er nog de huurwaarborg waar ik niet mag op rekenen voor aftrek kosten, er zouden daar ook nog kosten afgaan voor de expert, dus 2x €100, eveneens de registratiekosten, wanneer ik die waarborg ga krijgen is een grote vraag! Indien ik alles volgens de regels doe ben ik een fortuin kwijt wat ik dus NIET heb!
Is er nergens geen achterpoortje om al deze kosten te verkleinen aub? ik sta nu wel voor een serieus Dillema, enerzijds goedkoop wonen, anderzijds heel veel verloren geld betalen waar ik niets aan heb. Dank u

Blaatpraat
Berichten: 3795

#8 , 18 jan 2017 13:09

Kosten expert en registratiekosten zijn alvast niet voor u.

De andere kosten zult u moeten betalen.
Vraag aan de sociale verhuurder dat u er pas vanaf april in zult trekken, zo heb je al 2 maanden minder "dubbele huur" te betalen.
Stel aan uw verhuurder voor dat er maar 1 maand wederverhuringsvergoeding betaalt, en de andere 2 mogen genomen worden van de waarborg.

Iets beters zul je waarschijnlijk niet vinden qua oplossing.

Terug naar “Huren”