Huur opzeggen in het 1ste jaar 3,6,9jr contract

M_N
Topic Starter

Huur opzeggen in het 1ste jaar 3,6,9jr contract

#1 , 03 dec 2010 19:55

Beste,

Ik zou u enkele vragen willen stellen i.v.m het opzeggen van mijn huurovereenkomst voor 3jaar.

Ik en mijn vriendin hebben een contract getekent voor 3jaar, maar nu we hier wonen is het appartement in minder goede staat dan toen we komen kijken waren.
Toen we het pand kwamen bezichtigen lag er overal karton op de grond omdat ze schilderwerken aan het uitvoeren waren.
De persoon van het immobilien dat ons begeleidde zei dat ze het appartement volledig aan het opknappen waren.
Maar het enige wat gebeurt is is dat ze overal vezelpapier hebben gehangen, over geschildert hebben en een valse plafond met spots.

Dus buiten de schilderwerken is er niets gebeurt, op het energiecertificaat staat dat de verhuurder best zijn buitenmuren kan isoleren omdat de muren matig tot slecht geïsoleerd zijn.
Daar is niets aan gebeurt, ons appartement is een alleenstaand gebouw dat enkel onder en boven ons een etage is, naast, voor en achter ons zijn allemaal buiten muren.
Door de slecht geïsoleerde muren voelen de muren koud en vochtig aan, er loopt zelfs condens van de ramen af waardoor er schimmel op de muren is gekomen, de verhuurder beweert dat we de kamers niet genoeg verluchten maar dat doen we wel.Toen hij dat hoorde zei hij dat het waarschijnlijk kwam door na de schilderwerken het pand niet goed te verluchten en dat we de condens moeten opnemen elke dag.
Onze keukenkasten zijn ook tegen de buitenmuren en als we onze borden of glazen nemen dampen deze aan van de koudheid in de kasten.
Dit lijkt me niet normaal.
Een bijkomend probleem is dat de thermostaat stuk is, deze klikt wel aan en uit maar de verwarming blijft draaien, dus snachts moeten we die uitzetten waardoor het ijskoud is hier in huis.
We hebben de huisbaas verwittigd en hij is komen zien, maar zei dat hij eerst zelf ging opzoeken hoe dat in elkaar zat om zelf te reparen, dus we zitten nog steeds met dat probleem.
De schimmel is er wel al van voor de verwarming stuk is.

Nog een ander probleem is dat de sleutel van de voordeur ook op de deur van ons appartement past, dus als onze sleutel op beide deuren macheert dan veronderstel ik dat de sleutels van onze bovenburen ook op onze deur passen?

We betalen 780€ + 50€ vaste kosten.
Voor deze prijs zouden we graag een appartement hebben dat volledig in orde is.

Dus we hebben het immobilienkantoor gebeld en gezegt dat we onze opzeg willen doen en er in blijven tot er een andere huurder is gevonden.
We hebben van verschillende mensen gehoord dat je in de woning bleef tot er een andere huurder is dat je de boete van 1,2 of 3 maanden huur niet moet betalen daar de verhuurder geen schade leid.
In ons geval moeten we 3 maanden huur betalen 2340€, het immokantoor zei ons dat we zowizo deze som moeten betalen als we opzeggen, ook als we blijven tot er een andere huurder is.
Klopt dit of niet?

Avast bedankt voor u tijd en moeite.

Mvg, N_M

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 dec 2010 20:06

Beste,

Nog een ander probleem is dat de sleutel van de voordeur ook op de deur van ons appartement past, dus als onze sleutel op beide deuren macheert dan veronderstel ik dat de sleutels van onze bovenburen ook op onze deur passen?..........

.............We hebben van verschillende mensen gehoord dat je in de woning bleef tot er een andere huurder is dat je de boete van 1,2 of 3 maanden huur niet moet betalen daar de verhuurder geen schade leid.
In bepaalde appartementsblokken is er een sleutelplan. Dat wil zeggen dat de sleutel van de voordeur ook op de inkomdeur van uw appartement past. Dat wil echter niet zeggen dat uw sleutel ook past op de deur van je buurman. Ieder appartement heeft zijn eigen afzonderlijke sleutel, die allemaal op de voordeur passen. Wil je zeker zijn, probeer dan eens uw sleutel op de deur van de buren. Misschien wel eerst eens verwittigen, anders denken ze nog dat je aan het inbreken bent.

De verschillende mensen die je in het oor gefluiterd hebben dat je geen verbrekingsvergoeding dient te betalen, hebben het allemaal fout. In uw geval ben je wel 3 maanden huur verschuldigd, zelf als er de dag nadat jij het appartement verlaten hebt al een nieuwe huurder in komt. Spijtig voor u.

Vandebos

#3 , 03 dec 2010 20:29

Het gaat hier om een contract van bepaalde duur, drie jaar, de huisbaas kan in theorie zelfs eisen dat je het contract volledig uitdoet... contract breuk met wederzijdse toestemming met een boeteclausule van 3 maanden lijkt me een redelijke afspraak. Je gaat die voor de vrederechter moeilijk kunnen verbeteren, zeker als je erkent het EPC te hebben ontvangen en geraadpleegd.

Reclame

Terug naar “Huren”