veroordeeld bij verstek

radelozehuurder
Topic Starter
Berichten: 4

veroordeeld bij verstek

#1 , 26 nov 2010 08:55

Ik heb gisteren een verstekvonnis in de brievenbus gekregen.
Door mijn eigen domme vergetelijkheid heb ik de huur voor de maand juli vergeten betalen, alsook september en oktober, toen is het mezelf pas duidelijk geworden dat er iets niet klopte en heb ik het immokantoor gemaild met de vraag hoe het zat met mijn huurachterstand. Ze hebben mij dan geantwoord op 29/10, waarna ik de betalingen voldaan heb op 8/11.

Ondertussen was ik blijkbaar gedagvaard op 3/11, ik heb enkele aangetekende brieven gekregen maar vergeten af te halen bij de post, dus ik was niet aanwezig op de zitting.
Ik ben nu bij verstek veroordeeld voor de betaling van de achterstallige huur (die dus ondertussen betaald is), de huurovereenkomst is ontbonden (ik moet binnen een maand uit mijn appartement), de waarborg wordt ingehouden en ik moet opdraaien voor de gerechtskosten.
Ik besef dat ikzelf de schuld draag voor het niet betalen van de huur, maar heb dit echter nooit bewust niet betaald. Ik heb al wat gelezen op het forum en blijkbaar kan ik verzet aantekenen tegen het vonnis, hoe doe ik dat?
De termijn is een maand na de betekening, maar moet de zitting dan overgedaan worden binnen de termijn van één maand, en moet ik ermee rekening houden dat het vonnis toch nog sowieso moet uitgevoerd worden (en ik dus binnen een maand uit mijn appartement moet zijn)?
Het was nogmaals niet mijn bedoeling om dit zo ver te laten komen, maar ik wist gewoon nergens van. Ik besef ook dat dit mij sowieso geld zal kosten, maar ik wil dit appartement niet verlaten..

Bedankt voor jullie raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 26 nov 2010 10:24

Verzet aantekenen tegen het vonnis en een verdomd goede advocaat in de arm nemen...

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 nov 2010 10:39

De gewone vorm van verzet is een akte, die wordt betekend door een deurwaarder aan de tegenpartij(en), verweerder(s) op verzet.
Het verzet heeft een schorsende werking. Dit wil zeggen dat het verstekvonnis, waartegen verzet aangetekend is, niet kan worden uitgevoerd, tenzij het uitvoerbaar is bij voorraad of de voorlopige tenuitvoerlegging ervan is toegestaan.

Is er in het vonnis geen bezettingsvergoeding voorzien die gelijk is aan de huur?

Reclame

radelozehuurder
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 26 nov 2010 10:45

Neen, over een bezettingsvergoeding werd niets vermeld..
tenzij het uitvoerbaar is bij voorraad of de voorlopige tenuitvoerlegging ervan is toegestaan
Wat wil dit juist zeggen?

Denken jullie dat het goed zou zijn, als ik zelf contact opneem met het immokantoor om op zijn minst mijn niet kwadelijke bedoelingen even uit te leggen, of heeft dat geen zin?

Alvast bedankt.

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#5 , 26 nov 2010 10:55

Uitvoerbaarverklaring bij voorraad houdt in dat eventuele rechtsmiddelen (verzet, hoger beroep) tegen een vonnis de tenuitvoerlegging van het vonnis niet opschorten.

Conform art. 1398 Ger.W. kan de rechter de voorlopige tenuitvoerlegging van zijn vonnis toestaan. Dit betekent dat het vonnis kan worden uitgevoerd door tussenkomst van een gerechtsdeurwaarder middels beslag of de sterke arm van de wet, zelfs wanneer er beroep of een ander rechtsmiddel zoals verzet wordt ingesteld. Een dergelijke beslissing moet niet gemotiveerd worden, tenzij hierover verweer werd gevoerd door de verweerder.

Ik denk echter niet dat dit van toepassing is op uw zaak. Ik vermeldde het gewoon voor de volledigheid.


Contact nemen met het immokantoor heeft tav het vonnis geen zin. Zij kunnen hier niets meer aan veranderen.
U kunt hen wel op de hoogte brengen van het verzet, uw situatie en goede bedoelingen edm uitleggen.

Verzet is echt nodig indien u nog wilt proberen om uw huurcontract te behouden.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 26 nov 2010 12:09

Vonnis nemen en er mee naar een advocaat gaan... lijkt me het beste met om verzet tijdig en correct aan te tekenen.

radelozehuurder
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 26 nov 2010 12:57

Oké, bedankt voor jullie reacties.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 nov 2010 13:24

Heu... je betaalt MEERDERE maanden geen huur. Je krijgt MEERDERE aangetekende brieven en haalt ze niet op.

Je zal echt een héél erg goede advocaat moeten hebben om iets aan je zaak te kunnen veranderen, hoor.

Ik begrijp niet dat mensen aangetekende zendingen "vergeten" op te halen? Je WEET toch dat een aangetekende zending per definitie BELANGRIJK is?

Succes in ieder geval, je zal het nodig hebben!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

radelozehuurder
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 29 nov 2010 15:37

Ff bellen met de immo was blijkbaar goed genoeg. Zolang ik natuurlijk alle kosten op mezelf neem, maar ik kan ze mijn eigen stommiteiten niet verwijten.. Toch bedankt voor de tips!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 nov 2010 15:54

Ff bellen met de immo was blijkbaar goed genoeg. Zolang ik natuurlijk alle kosten op mezelf neem, maar ik kan ze mijn eigen stommiteiten niet verwijten.. Toch bedankt voor de tips!
Je beseft toch dat je héél erg veel geluk gehad hebt, en dat het aan de goodwill van het IMMO-kantoor te danken is dat je er zo goed mee wegkomt? Als je voortaan het bericht krijgt dat er een aangetekende zending voor je is: ga ze zo snel mogelijk ophalen in plaats van ze "te vergeten"!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

artemis
Berichten: 3294

#11 , 29 nov 2010 16:17

Hmmm, herhaaldelijk 'vergeten'..... 8_)

Betaal je huur best met een doorlopende betaalopdracht bij de bank. Zo kan je dat alvast niet meer 'vergeten'.

mava105
Berichten: 22292
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 29 nov 2010 16:40

tenzij je natuurlijk ook weer vergeet die doorlopende opdracht bij de bank vast te leggen natuurlijk.

Terug naar “Huren”