opzeg huurovereenkomst

shonor
Topic Starter

opzeg huurovereenkomst

#1 , 23 nov 2010 07:55

Beste, Ik heb een vraag betreffende mijn huurcontract en de opzeg hiervan. In mei 2009 ging ik en mijn vriend een huurcontract aan. Het huurcontract is geldig voor 1 jaar voor een appartement te Gent. Tijdens het ondertekenen van het contract waren wij beiden nog studenten. Toen we er introkken ben ik aan het werk gegaan. Ik heb mij ook laten domicilieren op het adres. De overeenkomst betreft een jaarcontract. dus van 1/9/2009 tot en met 31/8/2010. Wij hebben geen opzeg gegeven, dus het contract werd stilzwijgend verlengd. eind oktober beslissten wij om een huis aan te kopen. Wij gaven in november aangetekend onze opzeg aan de verhuurder. Echter hij gaat niet akkoord. Ik heb de wetgeving opgezocht en daarin staat dat een jaarcontract indien deze niet opgezegd worden en er een stilzwijgende verlenging is, automatisch een 9 jarig contract wordt. Volgens de verhuurder betreft de huurovereenkomst een contract voor studenten. Echter in het contract is hier niets van terug te vinden dat het appartement dient als een studentenverblijfplaats. Mijn vraag is nu, wie heeft het bij het rechte einde? En hoe kan ik mijn opzeg afdwingen. Wij trekken er zoiezo uit.
Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 23 nov 2010 11:02

Hebt u een huurovereenkomst hoofdverblijfplaats? Dat is in essentie het verschil tussen beide contracten.

Indien ja, dan kan u nu een opzeg van 3 maanden geven maar moet u daar bovenop wel een wederverhuringsvergoeding van 2 maanden betalen omdat u in het 2de jaar van een 3-6-9 zit. U valt dan onder een specifieke wetgeving.

Een studentencontract is een heel ander verhaal. Domicilie wordt meestal niet toegestaan. Een studentencontract van een jaar loopt sowieso af op het einde van dat jaar, niemand moet dan een opzeg geven en ingeval van verlenging moet telkenmale een nieuw contract getekend worden. De opzegmogelijkheden zijn ook anders en worden vrij bepaald. Lees daarover uw contract goed na.

Reclame

Terug naar “Huren”