Ik ben student en ik heb een huurcontract voor een studentenkamer aangegaan van 1 september 2010 tot 31 augustus 2010.
Nu ben ik recent gestopt met mijn studies en zou ik graag mijn kamer opzeggen voor 1 december. Ik heb reeds contact opgenomen met mijn huurbazin voor een eventuele vergoeding overeen te komen en die zei dit:
"Ik kan eventueel akkoord gaan met een schadevergoeding van 6 maand, aangezien het nu bijna onmogelijk is om nog een kamer te verhuren voor de resterende 9 maanden van het contract. De enkelen die nu nog zoeken zijn ofwel buitenlanders, ofwel niet-studenten, en die aanvaard ik geen van beiden"
Kan dit zomaar?
Het is een bemeubelde kamer en in huurcontract staat enkel dit over verbreking van huurcontract: "Indien het huurcontract dient verbroken te worden in het nadeel van de huurder, hetzij door wanbetaling hetzij door klachten over luidruchtigheid of het slechte onderhoud van het gehuurde goed, zal deze alle onkosten en uitgaven van gelijk welke aard moeten betalen die voortvloeien uit deze ontbinding, en als vergoeding hiervoor drie maanden huishuur betalen." (wat overeenkomt met waarborg)
Wat is het beste dat ik nu doe en kan je als verhuurder van studentenkamers zo'n hoge schadevergoeding vragen?
Alvast bedankt