huurder betaald eerste maand niet

mattie
Topic Starter

huurder betaald eerste maand niet

#1 , 22 nov 2010 09:46

Ik heb een paar vragen:
*Huurders die nog werken wilde uitvoeren in het handelspand dat ze van mij huren hebben niet hun eerste huur betaald, geen waarborg voorgelegd. Dit omdat volgens hen het pand nog niet in orde is. ze hebben wel het huurcontract 3/6/9 handels huur getekend waarin staat, de verhuurder geeft in huur aan de huurder,die aanvaardt, een onroerend goed gelegen te ...... bestaande uit een handelsruimte en appartement op de bovenverdieping, parking met aanhorigheden.

Ook weigerde ze samen de plaatsbeschrijving te doen, in het contract staat dat ik als verhuurder dan een expert mag aanwijzen op huurder zijn kosten.

Mijn vertrouwen in deze huurders is zo heel snel gedaald tot 0 punt en het liefst zou ik met de verhuur willen stoppen zelfs voor ze nu eigenlijk is aangevangen.

Wat zijn mijn mogelijkheden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 nov 2010 10:46

3/6/9handelscontract ken ik niet.

Dacht dat de wettelijke minimumduur van een handelshuur 9 jaar was?

Art 3 handelshuur:
Art. 3. De duur van de huur mag niet korter zijn dan negen jaren.
Deze bepaling geldt ook voor de onderhuur, die echter niet mag worden aangegaan voor langer dan de looptijd van de hoofdhuur.
De huurder kan evenwel de lopende huur beëindigen bij het verstrijken van (elke driejarige periode), mits hij zes maanden tevoren opzegt bij gerechtsdeurwaardersexploot of bij ter post aangetekende brief. <W 29-06-1955, art. 1>
Partijen kunnen te allen tijde de lopende huur eveneens beëindigen, op voorwaarde dat hun akkoord wordt vastgesteld bij een authentieke akte of bij een verklaring voor de rechter afgelegd.
Buitendien kan het huurcontract aan de verhuurder het recht toekennen om, bij het verstrijken van (elke driejarige periode), de huur te beëindigen, mits hij één jaar tevoren opzegt bij gerechtsdeurwaardersexploot of bij ter post aangetekende brief, ten einde in het onroerend goed werkelijk zelf een handel uit te oefenen of die werkelijk te laten uitoefenen door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen of zijn bloedverwanten in de opgaande lijn, door zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in de opgaande lijn of aangenomen kinderen of door een personenvennootschap waarvan de werkende vennoten of de vennoten die ten minste drie vierden van het kapitaal bezitten, in dezelfde betrekking van bloedverwantschap, aanverwantschap of aanneming staan tot de verhuurder of tot zijn echtgenoot. <W 29-06-1955, art. 1>
Aangezien de wetgeving op handelshuur zeer beperkt is en deze voor veel punten refereert naar het gewone contractrecht is het van belang uw huurcontract eens te laten nalezen door een expert (lees bv advocaat) Het zal immers grotendeels van de clausules in uw contract afhangen wat de mogelijkheden tot verbreken zijn.

j.demoor

#3 , 23 nov 2010 10:41

“Art.3.De duur van de huur mag niet korter zijn dan negen jaren...Partijen kunnen te allen tijde de lopende huur eveneens beëindigen, op voorwaarde dat hun akkoord wordt vastgesteld bij een authentieke akte of bij een verklaring voor de rechter afgelegd. Buitendien kan het huurcontract aan de verhuurder het recht toekennen om, bij het verstrijken van elke driejarige periode, de huur te beëindigen, mits...”(Handelshuurwet 30 april 1951).

‘ze hebben wel het huurcontract 3/6/9 handels huur getekend’ houdt in dat de huurovereenkomst VOLTROKKEN is.

“Art.1760.In geval van ontbinding van de huur door de schuld van de huurder, is deze verplicht de huurprijs te betalen gedurende de tijd die voor de wederverhuring nodig is, onverminderd de vergoeding van de schade die door het wangebruik mocht zijn veroorzaakt.”(Burgerlijk Wetboek).

U kan ontbinding van de huurovereenkomst bij de vrederechter vorderen wegens : ‘hebben niet hun eerste huur betaald, geen waarborg voorgelegd‘.

“Art.7.De huurder heeft het recht aan het gehuurde goed elke verbouwing uit te voeren die dienstig is voor zijn onderneming en waarvan de kosten drie jaar huur niet te boven gaan, mits...”(Handelshuurwet 30 april 1951).

Onderzoek vooraf zorgvuldig wat u inzake verbouwing overeengekomen bent.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”