huren als je een huisdier hebt

vierie
Topic Starter

huren als je een huisdier hebt

#1 , 13 nov 2010 12:29

Hallo

Ik ben al een aantal maand op zoek naar een appartement of huis om te huren... Ik heb een hond en telkens de verhuurder of immokantoor dit hoort, krijg ik steevast het antwoord, met een hond, dat zal niet lukken... Iedere keer het deksel op je neus...
Is dit wettelijk correct, kan men iemand weigeren omdat hij/zij een huisdier heeft?
Alvast bedankt voor de info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#2 , 13 nov 2010 20:14

Tja, hier zijn al enkele discussies over geweest op dit forum. Het mes snijdt aan twee kanten, huurders betalen nu het gelag van voorgaande wantoestanden met huisdieren.
Enige oplossing is verder blijven zoeken en open kaart spelen met verhuurders of zelf iets kopen ...

Waarom zou dit niet wettelijk zijn? Het is nog altijd de verhuurder die beslist wie er in zijn eigendom mag wonen.

karolin88

#3 , 26 jan 2011 17:44

Zelfs als je zelf een appartement koopt kunnen ze je blijkbaar nog verbieden om huisdieren te houden?
In wat ne wereld leven wij eigenlijk?

Reclame

Vandebos

#4 , 26 jan 2011 18:26

Maar dan wordt het al beduidend moeilijker.

EvilFreD

#5 , 26 jan 2011 18:31

We leven in een wereld waar goedbedoelende mensen boeten voor het gedrag van de kwaadwilligen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

bartvdv

#6 , 26 jan 2011 19:48

Ik dacht ooit gehoord te hebben dat het verbieden van het houden van kleine huisdieren een inbreuk zou zijn op het "Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden"; dat een clausule in het verhuurcontract zou kunnen beschouwd worden als een aantasting van het recht op een privéleven en alleen daarom geen reden zou kunnen zijn om het contract te verbreken. Dus wie een 'slecht' karakter heeft, zou een contract kunnen tekenen en daarna gewoon de hond in huis halen. Eigenlijk zou je dan ook luidruchtige en stinkende vrienden de toegang moeten weigeren.

(Even voor de goede orde: ik zou ook geen dier in mijn huis/appartement willen).

EvilFreD

#7 , 26 jan 2011 20:03

Ik dacht ook dat (kleine) huisdieren verbieden niet mag.
Overlast wel, en dus ook de overlast door dieren.
Maar ik hou dit topic ook in de gaten wegen de nieuwsgierigheid :)
Waarom zou dit niet wettelijk zijn? Het is nog altijd de verhuurder die beslist wie er in zijn eigendom mag wonen.
Maar nog altijd niet wat die persoon doet in zijn privéleven.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Veebee

#8 , 27 jan 2011 08:14

Correctie: als er staat GEEN huisdieren toegelaten, wie ben jij dan als mogelijk huurder om dit te negeren? Het is en blijft een grijze zone, maar omdat het in 'uw prive' zou zijn, mag je alles doen waar je zin in hebt, klopt niet. Hier zijn al verschillende topics over en al evenveel afgesloten omdat huurders en verhuurders in deze lijnrecht tegenover elkaar staan.

Vandebos

#9 , 27 jan 2011 08:20

Ik dacht ooit gehoord te hebben dat het verbieden van het houden van kleine huisdieren een inbreuk zou zijn op het "Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden"; dat een clausule in het verhuurcontract zou kunnen beschouwd worden als een aantasting van het recht op een privéleven en alleen daarom geen reden zou kunnen zijn om het contract te verbreken. Dus wie een 'slecht' karakter heeft, zou een contract kunnen tekenen en daarna gewoon de hond in huis halen. Eigenlijk zou je dan ook luidruchtige en stinkende vrienden de toegang moeten weigeren.

(Even voor de goede orde: ik zou ook geen dier in mijn huis/appartement willen).

Er zijn vonnissen van eerste aanleg in deze aard (Luik en Charleroi dacht ik) die hier reeds uitgebreid en herhaaldelijk besproken zijn. Maar er zijn ook vonnissen die het tegengestelde beogen.

eylis

#10 , 27 jan 2011 08:31

vierie,
het is vrij simpel:

als je een woning wil vinden waar een hond toegelaten is, ga je op zoek naar een huis "buiten" met een tuin.
géén appartement of huisje-in-de-rij in de stad zonder tuin.

In huurhuizen (half)open bebouwing mét tuin is zo'n clausule (geen huisdieren) zéér uitzonderlijk.
Overigens: een zaak starten tegen een verhuurder die je weigert omdat je een hond hebt, daat zou ik mijn centen niet aan besteden.
Focus op het soort woning waar de ruimte en omgeving zich toe leent om een "beweeglijk" huisdier te houden.

Terug naar “Huren”