Voortijdige opzeg huurovereenkomst

Saskiad
Topic Starter

Voortijdige opzeg huurovereenkomst

#1 , 11 nov 2010 17:55

Hallo,

Door omstandigheden gaan wij onze huurovereenkomst van 9 opeenvolgende jaren voortijdig opzeggen. Dit is aangevangen vanaf 01/05/2010. Wij zijn ervan bewust dat we daarvoor een vergoeding aan de verhuurder moeten betalen.

Nu is mijn vraag of dat daarvoor de waarborg van 3 maanden gebruikt wordt of moet dat nog apart betaald worden?

Dank u voor het antwoord
Saskia

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 11 nov 2010 18:05

De waarborg mag niet gebruikt worden om achterstallen of wederverhuringsvergoedingen te betalen.

U kan met de verhuurder overeenkomen dat u bij het beëindigen van de huurovereenkomst en indien er geen schade in het pand wordt vastgesteld de waarborg in zijn totaliteit aan hem vrijgeeft, maar dat is een gemeenschappelijke beslissing.

Saskiad
Topic Starter

#3 , 11 nov 2010 19:25

Als wij die laatste 3 maanden, de opzegperiode, gewoon de huur betalen, kan de verhuurder dan nog extra opzegkosten eisen? Zo ja, hoeveel kan de verhuurder dan eisen? Of als we overeenkomen dat we de waarborg volledig aan hem vrijgeven, kan hij dan nog extra geld eisen?

Dank u

Reclame

Vandebos

#4 , 11 nov 2010 20:15

Doordat het huurcontract eindigt voor het eerste jaar van het negenjarig contract is verstreken kan de verhuurder naast de opzeg van drie maanden een wederverhuringsvergoeding van drie maanden eisen.

De enige wijze om dit te vermijden is door slordigheid van de verhuurder, namelijk als hij het huurcontract niet heeft geregistreerd. Om dit na te kijken neemt u best contact op met uw lokale registratiekantoor. In de links in onderschrift vindt u oa een pdf terug die u uitlegt hoe dit kantoor te vinden of u kan me steeds via pb. (knopje rechts beneden dit bericht) uw adres overmaken, dan zoek ik het even op.

Saskiad
Topic Starter

#5 , 11 nov 2010 23:09

Dus als ik het goed begrijp, kan de verhuurder, als het contract geregistreerd staat en er geen schade is, enkel een wederverhuringsvergoeding vragen en moet hij de waarborg teruggeven na de 3 maand opzegperiode. Of heb ik het verkeerd begrepen?

Vandebos

#6 , 11 nov 2010 23:44

Klopt. Regulier opzeggen door de huurder in het eerste jaar van een negenjarig contract houdt voor de huurder 2 bij wet vastgelegde consequenties in:

- Hij dient een opzeg van drie maanden te geven. Deze opzeg begint te lopen de eerste van de maand volgend op het geven van de opzeg.

- De verhuurder heeft, indien hij dit eist, recht op een wederverhuringsvergoeding van drie maanden.

art 3§5 huurwetgeving:
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>

Saskiad
Topic Starter

#7 , 11 nov 2010 23:47

Ok, nu nog hopen dan dat het contract niet geregistreerd staat...

Bedankt!!

Saskiad
Topic Starter

#8 , 12 nov 2010 12:08

En ja..... het contract staat geregistreerd.....

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 nov 2010 13:46

Dus als ik het goed begrijp, kan de verhuurder, als het contract geregistreerd staat en er geen schade is, enkel een wederverhuringsvergoeding vragen en moet hij de waarborg teruggeven na de 3 maand opzegperiode. Of heb ik het verkeerd begrepen?
Zolang die vergoeding wegens beëindiging tijdens het eerste jaar (=drie maanden huur) niet betaald is, moet de eigenaar de huurwaarborg niet vrijgeven.
Eenmaal de huur ten einde, en als er verder geen huurschade is, kan u aan de eigenaar voorstellen de huurwaarborg vrij te geven in zijn voordeel en het bedrag in mindering te brengen van de drie maanden huur die u moet betalen.

Saskiad
Topic Starter

#10 , 12 nov 2010 15:03

Of we kunnen voorstellen ipv de huurwaarborg terug te geven, dat te nemen als wederverhuringsvergoeding en de laatste 3 maanden gewoon verder te betalen?

Graag had ik ook hulp gehad met het opstellen van het AS. Dank u!!

scorpioen

#11 , 12 nov 2010 15:34

Of we kunnen voorstellen ipv de huurwaarborg terug te geven, dat te nemen als wederverhuringsvergoeding en de laatste 3 maanden gewoon verder te betalen?
Dat was wat ik bedoelde, maar ik zie dat ik mij niet goed heb uitgedrukt.
U moet daarvoor de verhuurder niet aanschrijven. U moet in feite voorlopig niets doen. Die vergoeding bent u maar verschuldigd als de verhuurder ze vraagt.
U blijft dus gewoon de huur betalen. Op het einde van de huur moet gekeken worden of er huurschade is en komt de huurwaarborg ter sprake. De eigenaar kan dan zeggen dat hij die niet vrijgeeft als de vergoeding wegens beëindiging tijdens het eerste jaar niet betaald is, u kan voorstellen de huurwaarborg vrij te geven aan hem voor deze vergoeding.

Saskiad
Topic Starter

#12 , 12 nov 2010 15:45

Wij mogen dus gewoon een AS schrijven met de vermelding dat we de huurovereenkomst wensen te beêindigen en dat deze binnen 3 maand zal eindigen? Wat moet er zeker in staan en wat best of helemaal niet?

Dank u!!

scorpioen

#13 , 12 nov 2010 17:47

U moet alleen schrijven dat u de huurovereenkomst voor het pand gelegen te X opzegt met een opzegtermijn van drie maanden ingaand op (bijv.) 1 december 2010 om te eindigen op 28 februari 2011.

Saskiad
Topic Starter

#14 , 12 nov 2010 17:51

Ok, bedankt!!

Terug naar “Huren”