Vraag betreffende verzwaren van electriciteit

baldwyn
Topic Starter

Vraag betreffende verzwaren van electriciteit

#1 , 20 okt 2010 08:11

Ik heb de volgende vraag, die denkelijk enkel echt kan beantwoord worden door verhuurders.

Als er een pand is, kleine flat, en die beschikt over 3 stroomcircuits van ongeveer 50 jaar oud die elk 10A zijn, en de verhuurder wordt verplicht om de waterverwarmer (voordien gas) te veranderen en beslist dit te doen met een electrische boiler: De installateur verklaart vanzelfsprekend dat dit niet kan op een 10A circuit.

De verhuurder plaatst 2x 20A zekeringen op 1 van de circuits ipv de 10A zekeringen die in de kast steken om de boiler te kunnen laten werken. Tussen de boiler en de zekering wordt een omhulsel geslagen rond de 1,5mm draad om deze eerder naar 2,5mm te brengen.

De vragen:

-Is een kast met twee verschillende amperages reglementair? Was er geen wet die voorzag dat bij een verzwaring van de electriciteit er eerst een erkende keuringfirma moest langskomen voor dit manueel kon gebeuren?

-De 3 stroomcircuits lopen door naar een gemeenschappelijke electriciteitskabine in de kelder, en zo naar mijn teller. Vanaf mijn appartement tot deze kelder is niets veranderd. Vormt dit geen risico voor brand of smelten van de leidingen om in een appartement de capaciteit plots te verdubbelen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
immolaw

#2 , 20 okt 2010 11:30

Reglementair gezien, moet de boiler aangesloten worden op een afzonderlijk circuit met minimum 2,5mm², een zekering van 20A (afhankelijk van doorsnede draad) en een gemeenschappelijke differentieel van 30mA.

Elke wijziging of verzwaring van een elektriciteitsnet moet gekeurd worden. Een elektrische installatie is voor 25 jaar gekeurd. Indien dit het geval is, wordt enkel het gewijzigde/verzwaarde deel bijgekeurd. (Zoals heden heel veel gebeurd met betrekking tot de zonnepanelen!)

Meer technische info vind je hier: http://www.ocb.be/files/MDD303N_AREI__s ... rsie_H.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

baldwyn
Topic Starter

#3 , 20 okt 2010 12:17

Elke wijziging of verzwaring van een elektriciteitsnet moet gekeurd worden.
Dit is niet gebeurd, er is geen firma als AIB vincotte gekomen, er is geen plan opgesteld, er is enkel een electricien langsgekomen die de amperage verhoogd heeft en de boiler doorgetrokken heeft met een manueel verzwaarde kabel van 1,5mm naar 2,5mm. Die differentieel zal dus niet aanwezig zijn gezien de installatie voorzien is op 3 kringen van 10A en dit reeds voor tientallen jaren.

Dus hamvraag: Welk risico neem ik bij het bedienen van die boiler de komende maanden? Dienst stedenbouw verklaarde de electriciteitsinstallatie al mogelijk niet conform VOOR deze ingreep. Stel ik hun met foto's hiervan best zo snel mogelijk van op de hoogte? Loop ik hier niet daadwerkelijk een risico voor het doorsmelten van de bedrading?

Ze hebben het stopcontact voor de electrische boiler ook doodleuk in de douche zelf gehangen, vlak boven de sproeikap. Lijkt me ook niet erg ordinair?

Reclame

immolaw

#4 , 20 okt 2010 12:38

Risico op brand of doorsmelten: kijk hoeveel Watt je boiler verbruikt. Een kabel van 1,5mm² kan 3680Watt aan bij een spanning van 230V en een zekering van 16A, een kabel van 2,5mm² kan zo tot 4600W aan. Een accumulatieboiler heeft gewoonlijk een verbruik van tussen de 2000 en de 4000 Watt. Ze wordt op een afzonderlijke kring gelegd, omdat ze meestal over een langere tijd de energie afneemt, waardoor de draad langzaam opwarmt.
Nu moet je ook kijken of de hoofdzekering (aan de electriciteitsmeter, en verzegeld door electriciteitsmaatschappij) een hogere waarde heeft dan de zekeringen in je appartement. Als die lager is, is de kans groot dat die vaak zal springen. zodra je ook nog andere toestellen of licht aan zet in je appartement.

Wat betreft het stopcontact, neem er een foto van, voeg er een afdruk van de minimumafstanden rond een douche bij, uit het document waarvan ik de link reeds postte, en vraag de eigenaar de installatie conform te maken met het AREI binnen een redelijke termijn. Zoniet kun je beroep doen op de woninginspectie.

baldwyn
Topic Starter

#5 , 20 okt 2010 12:57

De woninginspectie van dienst stedenbouw is hier al langsgeweest, die verklaarde te denken dat alles niet conform is en vraagt dat attest op binnen de 15 dagen, dat was op 08 October. Mijn huisbazen zijn met de noorderzon verdwenen tot het einde van het jaar. Zij (woningdienst) zijn langsgekomen onder andere nadat er een lek was in het toilet na herhaaldelijk de huisbaas er op te wijzen en dat mijn pechverhelping via verzekering tussenbeide kwam.

Er is in de woning geen 'differentieelschakelaar' of hetgeen er voor zorgt dat alles uitspringt bij bijvoorbeeld electrocutie; De huisbaas had toen ik er introk zelf met koperdraad oude 250V 10A zekeringen 'gerepareerd' en die zijn door oververhitting eens zo erg doorgebrand dat ineens een lamp in brand vloog in het plafond. Die brandplekken staan er nu nog in. Daarom: Als ik deze boiler aanzet (80 liter capaciteit) samen met microgolf en wasmachine, is de kans groter dat ik het kot in lichterlaaie zet dan dat er iets afspringt, en daarom wil ik dat vermijden. Ik heb voor die reden zelf alle schakelaars reeds eerder vervangen door nieuwe schakelaars met een knop die uitspringt bij oververhitting, maar met een 20A op een kast die voorzien is voor 10A loop je mijn inziens wel grotere risico's, neen?

Misschien is dringend een controle door Vincotte aanvragen aangeraden? Of foto's verzenden naar mijn verzekering waar reeds een dossier open is? Brandgevaar is toch ook hun materie. Of kan ik een erkende electrieker ook zelf laten komen om de installatie te doublechecken, heeft dit juridische waarde? (Vincotte is normaal materie voor de eigenaar)

(En ja, de zekeringen de oude zijn 250V, geen 230V. Geen idee waarom)
Ze wordt op een afzonderlijke kring gelegd, omdat ze meestal over een langere tijd de energie afneemt, waardoor de draad langzaam opwarmt.
Er zijn slechts 3 kringen en dit voor 5 stopcontacten, boiler, alle verlichting, enz.; De boiler staat niet op een apart spoor, het is gewoon een oud 10A spoor dat in een 20A spoor is veranderd met o.a. de verlichting van de badkamer ook op, en volgens mij dus niet veranderd volgens reglementair zou moeten.
Laatst gewijzigd door baldwyn op 20 okt 2010 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.

immolaw

#6 , 20 okt 2010 13:07

Als ik dit lees, denk ik dat je rechtstreeks naar het Vredegerecht kunt gaan zonder advocaat, en een ontbinding vragen van het huurcontract ten nadele van verhuurder. Als die bovendien in't buitenland zit, zal hij waarschijnlijk bij verstek veroordeeld worden. Ik las op andere posts al dat zelf een keuring laten uitvoeren uit den boze is. De kosten zijn dan voor jou.

Vandebos kan hier op juridisch vlak zeker meer info over geven.

baldwyn
Topic Starter

#7 , 20 okt 2010 13:17

Als ik dit lees, denk ik dat je rechtstreeks naar het Vredegerecht kunt gaan zonder advocaat, en een ontbinding vragen van het huurcontract ten nadele van verhuurder.
Ja, maar met welk recht? Zonder een effectieve afkeuring door de woningdienst of AIB Vincotte sta ik tot op heden nergens. En de woningdienst geeft hen 15 dagen, zij kwamen 8 October en de brief is erna verstuurd. Ze (verhuurders) zeiden wel aan de telefoon dat zo een zaken en schimmel e.d. details en zever zijn. Stom genoeg voor hun zeiden ze dat ook al roepend tegen de juriste van stedenbouw...Ze hadden ook al eerder gedreigd als ik moeilijk ging doen over deze zaken dat ze alle kosten op mij gingen verhalen en ik beter op mijn tellen let want ze zijn goed geplaatst, kennen vrederechter, enz. enz. (dochter is syndicus en zij beheren meerdere panden, dus mogelijk waarheid)

Soit: Stedenbouw geeft hun 15 dagen voor een attest dat electriciteit conform is en dat hun verwarming is geplaatst met een attest van conformiteit, omdat er via daar vocht binnenkomt met vorming schimmel. Dat laatste weet ik dat ze niet kunnen voorleggen: Ze zijn die verwarming op een rommelmarkt gaan halen en zijn die zelf al vloekend komen plaatsen (er was een gaslek in de oude). Die eerste ben ik zeker van dat ze niet conform is omdat elke aannemer tot nu toe weigerde iets aan te leggen toen ze de electriciteit zagen. Enkel de mensen die er vandaag zijn aan het plaatsen doen het, maar dat zijn volgens ons illegale zwartwerkers die er snel vanaf willen.

Conclusie: Momenteel zit ik dus dagen tot weken nog vast met dit scenario, en ik wil brand of kortsluitingen op een niet conforme installatie vermijden.

Vaststellingen door woningdienst: Non conforme electriciteit (15 dagen om attest af te leveren) non-conforme verwarming (15 dagen) schimmel (30 dagen), scheuren in steunmuren, defect toilet. Toilet is nu gerepareerd.
Laatst gewijzigd door baldwyn op 20 okt 2010 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#8 , 20 okt 2010 13:27

Illegale zwartwerkers? hmmm een anoniem telefoontje naar de RSZ en vragen onmiddellijk een controle te komen uitvoeren ...

02/509.91.00

Zal zeer snel opgelost zijn... :twisted:

baldwyn
Topic Starter

#9 , 20 okt 2010 13:29

Illegale zwartwerkers? hmmm een anoniem telefoontje naar de RSZ en vragen onmiddellijk een controle te komen uitvoeren ...

02/509.91.00

Zal zeer snel opgelost zijn... :twisted:
En dan kan de huisbaas zich sterk maken bij de vrederechter dat ik alles op alles zette om te kijken dat hij de nodige werken niet binnen de 15 dagen kon uitvoeren. Daar pas ik beter voor, denk ik, neen?

Daarbij, de woningdienst verplichtte hen alle facturen en contracten op te sturen vanaf de werken begonnen. Als ze die niet kunnen voorleggen staan ze zoiezo erg slecht.
Laatst gewijzigd door baldwyn op 20 okt 2010 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.

immolaw

#10 , 20 okt 2010 13:29

Kort door de bocht: In een situatie waarin ik mij onveilig voel, zoek ik elders onderdak, zeker als mijn leven ermee in gevaar kan gebracht worden. Desnoods op mijn eigen kosten. Daarna kun je die nog proberen te verhalen op de verhuurder.

Niets verbied een verhuurder zelf herstellingswerken uit te voeren, zolang ze maar conform zijn. En dat kan door een keuringsverslag te laten opstellen door een erkend keuringsorganisme na uitvoering van de werken.

baldwyn
Topic Starter

#11 , 20 okt 2010 13:31

Mijn contract bevat een clausule waarin staat dat ik geen enkel werk mag zelf uitvoeren en later proberen verhalen op de verhuurder, maar altijd hem op de hoogte moet stellen. Dat hebben ze mij ook gezegd en ik vermoed dat, tot wanneer ik naar woningdienst stapte, zij me de keuze lieten tussen zelf boiler vervangen of 3 maanden geen warm water hebben tot einde contract. Met de nota van de woningdienst zitten ze in het nauw.

immolaw

#12 , 20 okt 2010 13:59

Dat klopt. Ik bedoelde dat de verhuurder zelf werken mag uitvoeren, zonder beroep te doen op een vakman.
De huurder mag niet op eigen initiatief herstellingen uitvoeren die ten laste van de verhuurder vallen, uitgezonderd onderlinge schriftelijke overeenkomst.

Je zult inderdaad wel geduld moeten hebben tot het verslag van de woningdienst er is, dat ook aan de burgemeester wordt medegedeeld die uiteindelijk beslist over de bewoonbaarheid van de woning.

baldwyn
Topic Starter

#13 , 20 okt 2010 14:10

Je zult inderdaad wel geduld moeten hebben tot het verslag van de woningdienst er is, dat ook aan de burgemeester wordt medegedeeld die uiteindelijk beslist over de bewoonbaarheid van de woning.
Dus zit ik hier m.a.w. nog ten minste 1 tot 2 weken met het risico dat ik zaken in de fik steek als ik ook maar het rare idee krijg om warm water te willen :)

Nu goed, ik ga foto's nemen van de hele zooi en aangetekend verzenden aan de dienst stedenbouw en mijn verzekering. Dan is het maar hun zaak. Zo te zien ben je als huurder altijd afhankelijk van de goodwill van alle diensten en je verhuurder ongeacht of je risico loopt.

immolaw

#14 , 20 okt 2010 14:34

Misschien een troost: Voor verhuurders is de lijdensweg nog zwaarder als ze op een huurder vallen die de woning niet onderhoud.

baldwyn
Topic Starter

#15 , 20 okt 2010 15:01

Misschien een troost: Voor verhuurders is de lijdensweg nog zwaarder als ze op een huurder vallen die de woning niet onderhoud.
Ik zal er aan denken als ik vanavond in lichterlaaie sta :mrgreen:

Terug naar “Huren”