opzegging tijdens 2de jaar (contract van 9 jaar)

Skwerl
Topic Starter

opzegging tijdens 2de jaar (contract van 9 jaar)

#1 , 29 sep 2010 23:05

Wegens een verhuis naar het buitenland moet ik mijn huurcontract opzeggen. Mondeling ben ik overeengekomen met mijn verhuurster dat als ik een geschikte kandidaat kan vinden ik geen opzegvergoeding dien te betalen. Ik heb de perfecte kandidaat gevonden en zij hebben net het huurcontract getekend, dus ze waren ook goedgekeurd.

Nu zegt mijn verhuurster dat zij mij maar 1 maand gratis geeft en ik nog steeds 1 maand opzegvergoeding moet betalen. Ik ben niet van plan dit ooit te doen aangezien wij een overeenkomst hadden. Nu vroeg ik mij af wat de kans is of ze me voor de rechtbank zou dagen voor die 1 maand huur, en of ik ergens een kans maak.

- ik heb elke maand netjes men huur op tijd overgeschreven
- toen ik er ben komen wonen heb ik 3 weken in het appartement moeten werken om het woonbaar te maken (terwijl huur betalen)
- aan de nieuwe eigenaars vraagt ze 35 € meer wat ook al een extra is voor haar, en dit zou ze nooit kunnen krijgen hebben zonder mijn werken in het pand (ik heb voor en na foto's)
- we hadden een mondelinge overeenkomst
- ze verliest geen maand huur aangezien de nieuwe personen er meteen inkomen als ik eruit ga.
- ik heb dingen vervangen en kosten gedaan (noodzakelijke zoals het laten installeren van een nieuwr kraan in het bad)zonder te zagen, ook omdat ik de verhuurster toch niet kon bereiken en anders alles heel lang aansleepte. Ik heb hiervan facturen).
- ze hoefde geen kosten te maken om een nieuwe huurder te zoeken, aangezien ik alles voor haar heb geregeld.

ik ben iemand die altijd alles netjes oplost, maar dat ze nog een maand huur durft te vragen na alles is er over voor mij. Denken jullie dat ze me echt voor 1 maand huur voor de rechtbank zullen dagen en wat zijn mijn kansen?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 29 sep 2010 23:13

De verhuurder heeft recht op een opzegvergoeding van 2 maanden. Indien u die mondelinge overeenkomst kan bewijzen maakt u kans, anders mag u blij zijn met de geste die ze u doet. Al uw andere argumenten zijn los zand.

Skwerl
Topic Starter

#3 , 29 sep 2010 23:30

De verhuurder heeft recht op een opzegvergoeding van 2 maanden. Indien u die mondelinge overeenkomst kan bewijzen maakt u kans, anders mag u blij zijn met de geste die ze u doet. Al uw andere argumenten zijn los zand.
lol blij zijn met de geste die ze doet. tuurlijk zijn al die argumenten los zand in de rechtbank, dat weet mijnen kleinen teen ook wel.

En van die noodzakelijke herstellingen heb ik facturen en bewijzen, aangezien mijn verhuurster in china woont en ik ze nooit kon bereiken, kan ik dit geld ook terugeisen me dunkt moest ze echt zo ver gaan.

ik heb een e-mail waarin bevestigd wordt door haar dat we een overeenkomst hebben. Echter is er geen vermelding van 1 of 2 maand in die e-mail. Ik heb ook bewijs dat ik de nieuwe huurders heb gevonden.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 sep 2010 23:51

Opgelet! Hou er wel rekening mee dat als ze u gaat dagvaarden ze dan meer dan waarschijnlijk de wettelijke twee maanden (reden waarom ze het aantal maanden wijselijk niet vermeld in de e-mail) zal eisen en bovendien beroep zal doen op de rechtsplegingsvergoeding waardoor u haar advocatenkosten zou moeten vergoeden indien ze de zaak wint....(kans dat ze wint is trouwens groot).

Zoals Lightning reeds schreef doet ze u een "geste".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 sep 2010 10:12

Het enige argument dat u voor de rechtbank kan helpen is de overeenkomst. Maar u moet die bewijzen. Uit wat u vertelt denk ik niet dat u dat kunt. Ik zou die maand betalen ...

Skwerl
Topic Starter

#6 , 03 okt 2010 11:30

alvast bedankt.

M.b.t. de werken die ik heb moeten uitvoeren gedurende drie weken om het pand bewoonbaar te maken. Ik kon dus pas vanaf het begin van de vierde week in het appartement intrekken.

Is dan artikel 1721 van het burgerlijk wetboek niet van toepassing?

Vrijwaring is verschuldigd aan de huurder voor alle gebreken van het verhuurde goed, die het gebruik daarvan verhinderen, ook al mocht de verhuurder die bij het aangaan van de huur niet gekend hebben. Indien door die gebreken enig verlies voor de huurder ontstaat, is de verhuurder verplicht hem daarvoor schadeloos te stellen.

zou ik dan hiervoor 3 weken huur kunnen terugvragen?

JohnD

#7 , 03 okt 2010 14:55

alvast bedankt.

M.b.t. de werken die ik heb moeten uitvoeren gedurende drie weken om het pand bewoonbaar te maken. Ik kon dus pas vanaf het begin van de vierde week in het appartement intrekken.

Is dan artikel 1721 van het burgerlijk wetboek niet van toepassing?

Vrijwaring is verschuldigd aan de huurder voor alle gebreken van het verhuurde goed, die het gebruik daarvan verhinderen, ook al mocht de verhuurder die bij het aangaan van de huur niet gekend hebben. Indien door die gebreken enig verlies voor de huurder ontstaat, is de verhuurder verplicht hem daarvoor schadeloos te stellen.
Beetje laat na Pasen zou ik zeggen. Uw verhuurder heeft trouwens recht op 3 maanden vooropzeg volgens mij ipv 2. Wat dus overeenkomt met 3 maanden huur, terwijl u er in ruil ook in mag blijven. Eerlijk gezegd maakt u voor het vredegerecht geen schijn van kans. Niet dat ik het voor de verhuurder in het algemeen opneem, verre van zelfs. Maar ik wil u hier toch voor alle veiligheid waarschuwen dat u gegarandeerd aan het kortste eind zal trekken.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Skwerl
Topic Starter

#8 , 03 okt 2010 15:42

hoezo 3 maanden? Ik ga eruit tijdens het tweede jaar van een 9-jarig contract. Was het niet 3 maand tijdens het eerste jaar, twee maand tijdens het tweede jaar en 1 maand tijdens het derde jaar?

Hoezo ik mag er in ruil ook in blijven? Natuurlijk mag ik nog in het appartement blijven tot het einde van men opzeg, 't zou spijtig zijn dat ik er meteen uitmoet, daar kan ik je niet volgen.

Vandebos

#9 , 03 okt 2010 16:10

wederverhuringsvergoeding en vooropzeg niet verwarren.

JohnD

#10 , 03 okt 2010 17:58

wederverhuringsvergoeding en vooropzeg niet verwarren.
Ik dacht dat de huurder er onmiddellijk uit wou. In dat geval zou hij idd. slechts 2 maanden schadevergoeding moeten betalen. + nog de 3m. vooropzeg. Totaal dus 5m.

Zelfs als de verhuurder een nieuwe huurder vind tijdens de vooropzegperiode van (3m.) de huurder, is hij niet verplicht a) de schadevergoeding van hier dus 2m. te annuleren/niet op te eisen b) de 3m. vooropzeg als de huurder onmiddellijk weg wilt (wat ik hier blijkbaar verkeerdellijk vermoedde), en die dus een tegenwaarde van 3m. huur vertegenwoordigd kwijt te schelden.

Als de huurder onmiddellijk weg wil zal hem dat in het geval van de poster 5m. huur kosten.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”