Ik word het echt beu!

Kelly_pl
Topic Starter

Ik word het echt beu!

#1 , 21 sep 2010 12:44

We huren een klein arbeidershuisje (rijwoning) met 2 slaapkamertjes en een tuintje voor 600euro per maand.
Geen garage, geen oprit, en ook in de straat mag er niet worden geparkeerd (heel smal doodlopend straatje).
Maar we hadden een eigen achteringang die uitgaf op de oprit van het huis naast ons dit was volgend de verhuurder een gezamelijke oprit (los) waar wij ook mogen parkeren.

Tot het huis enkele weken geleden verkocht werd (stond tot dan leeg), de achteringang blijkt nergens op papier te staan en die word dus dicht gemaakt want de nieuwe buren hun aanbouw komt op die plaats, ook de gezamelijke oprit blijkt niet gezamelijk te zijn. Dus de auto mag nu 500meter verder op het kerkplein worden geparkeerd.

Het huis zelf is ook niet in de beste staat, dit bleek pas na een aantal dagen hier echt te wonen. Een halve winter hebben we in de koude gezeten doordat de boiler niet werkte en na 4 "herstellingen" was het pas inorde. Een week later was de boiler opnieuw stuk en hebben we weer 2 weken in de kou gezeten. De verhuurder heeft ons die periodes ook geen noodverwarming gegeven dus zijn we met een petroliumkacheltje gaan verwarmen omdat het echt maar 9° was binnen in huis.

Enkele weken nadat we hier introkken was ik op een morgen opgestaan en stond heel de keuken onder water, toen ik op onderzoek ging vanwaar dit water kwam bleek dus dat de afloop van de pompbak stuk was en deze gewoon was "herstelt" met meters zwarte tape. Ik zou nu nog zeggen dat de vorige huurders dit zouden hebben gedaan en dat de huisbaas er niets vanaf wist, maar hij heeft voor we hier introkken de "keuken" (enkele oude losse kastjes) eruit gehaald om alles te schilderen. Dus hij moet dit zeker hebben gezien.

Douchen lukt ook niet zoals het hoort met onze boiler, na 5minuten springt de boiler uit en dan duurt het een kwartier alvorens we die boiler terug aan de praat krijgen. En dat is echt niet gezellig in een badkamer die erg koud aanvoelt doordat je met de venster open moet douchen omdat er geen verluchtingsroosters zijn voorzien (boiler staat in de badkamer)

Nu kregen we de afrekening van het water en daaruit blijkt dat we dus meer dan het dubbel verbruikt hebben dan anders in onze vroegere huurwoning. Dit vond ik nogal raar dus ben alles gaan nakijken op lekkende kranen en dergelijke, maar er was niets te vinden tot ik enkele dagen geleden de verwarming opzette en het water alle kanten opvloog. Een lek, dus ik denk dat de hoge waterfactuur ook meteen verklaard is.

De voegen van de wandtegels in de badkamer laten gewoon los en brokkelen helemaal af, ook de tegels komen naar voor. daardoor raken er soms wat stukjes van de voegen in de afloop van de douchebak met als resultaat regelmatig een verstopte afloop. (de badkamer tegels zijn nieuw en werden geplaats net voor we hier kwamen wonen).

We hebben een houten plafond met latjes waar er wat spleetjes zijn tussengekomen, en geregeld vallen er stofbrokjes naar beneden. Met veel geluk gewoon op de grond, met wat minder geluk recht op je hoofd en met vele pech in je glas water of bord.

Ik begin het allemaal een beetje beu te worden en zeker omdat we hier 600euro betalen wat ik enorm veel geld vind voor een huis in verval. Het is zelfs al wat aan de hoge kant mocht dit huis helemaal inorde zijn want het is echt een erg klein huisje.
Ik vind dat je voor zo'n bedrag toch wel mag verwachten dat het huis inorde is, en ik verwacht zeker geen luxe hoor.
Toen we het contract hadden ondertekend stond er ook geen keuken (was weggehaald om te schilderen) er zou een keuken komen. Bij intrek bleek de keuken te bestaan uit 2 oude schamele kastjes waarvan op 1 een wasbak is geplaatst en 2 hangkastjes die ook versleten zijn. Geen fornuis, geen koelkast, ... alleen 4 oude kastjes en een oud versleten klaptafeltje tegen de muur.

Na dit alles voel ik mij echt bedrogen en wil ik hier weg. Maar we hebben een contract van 3jaar en kunnen dus niet eerder opzeggen :(
Is er een mogelijkheid om hier toch sneller weg te kunnen, want hier nog 2 jaar blijven zie ik echt niet zitten.
Wij betalen 600euro voor een huis in verval, terwijl de huisbaas met het veel te hoge huurgeld een mooie nieuwe woning gaat bouwen 20meter van dit huis.
Laatst gewijzigd door Kelly_pl op 01 okt 2010 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 21 sep 2010 12:47

Woningdienst verwittigen via dienst stedenbouw?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 sep 2010 14:50

Nu kregen we de afrekening van het water en daaruit blijkt dat we dus meer dan het dubbel verbruikt hebben dan anders in onze vroegere huurwoning. Dit vond ik nogal raar dus ben alles gaan nakijken op lekkende kranen en dergelijke, maar er was niets te vinden tot ik enkele dagen geleden de verwarming opzette en het water letterlijk alle kanten opvloog door de voegen van de vloer in de badkamer. Lek onder de vloer blijkt nu. Hoge waterfactuur is meteen verklaard.

.
De verwarmingsinstallatie heeft toch niets te maken met de drinkwaterinstallatie. Ik hoop toch tenminste dat beide installatie niet met elkaar verbonden zijn, buiten de vulinstallatie dan. Anders zou het nog minder goed zijn voor uw gezondheid.
Heb ooit meegemaakt dat de gas en waterleidingen door een eigenaar-verhuurder eigenhandig waren hersteld, en dat bij het willen aansteken van het gasvuur er water uit de bekken kwam.

Reclame

Erik Verschoren
Contacteer: Website

#4 , 22 sep 2010 07:12

Als je daar echt onderuit wil en je al een ander adres gevonden hebt (en in Vlaanderen woont).

Schrijf een briefje naar de huisbaas waarin je schrijft dat de woning niet voldoet aan de Vlaamse Wooncode (het is nog waar ook), dat de huurovereenkomst dus nietig is en je je geld (=huurgelden betaald gedurende de ganse huur) terugvraagt.

Hij zal snel bereid zijn om je te laten gaan.

(Overigens kan je wel degelijk je huurgelden terugvorderen).
Goed juridisch werk is 90% transpiratie en 10% inspiratie, maar die 10% is dan wel héél belangrijk.
http://www.verschoren.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#5 , 22 sep 2010 07:36

Daartoe dient wel eerst de onbewoonbaarheid uitgesproken te worden door de woningdienst en aanvaard te worden door de burgemeester.

Kelly_pl
Topic Starter

#6 , 30 sep 2010 23:03

Vandaag is er eindelijk iemand gekomen om de boiler te herstellen en dat was ook gelukt. Maar na een half uur was het terug al gedaan. Dus nu zitten we terug zonder verwarming. Ik vrees dat we net als vorig jaar terug constant problemen gaan hebben.
Vorig jaar hebben we ook meer dan de helft van de winter moeten doorbrengen in de kou door hetzelfde probleem.

Volgens mij is de boiler echt gewoon helemaal versleten en zal het probleem nooit opgelost geraken als de boiler niet word vervangen. Maar de huisbaas wil geen nieuwe boiler plaatsen. Kunnen wij hem dit verplichten?

Vandebos

#7 , 30 sep 2010 23:22

Eigenaar onmiddellijk telefonisch en indien mogelijk via mail op de hoogte brengen. Laten volgen door een AS waarbij je vraagt defecte boiler binnen de drie weken na kennisname te vervangen door een werkend model. Dat bij gebrek aan een tijdige vervanging dit schrijven telt als enige en definitieve ingebrekstelling en u zich het recht voorbehoud zonder verdere verwittiging de woningdienst en het vredegerecht middels een advocaat in te schakelen.

Heb je zelf de boiler al eens laten nakijken voor een verslag? Kopie van het verslag bijvoegen. Verslag is eveneens een extra element bij vredegerecht.

Kelly_pl
Topic Starter

#8 , 30 sep 2010 23:40

We hebben vorige winter inderdaad de boiler zelf laten nakijken door een hersteller van de fabrikant zelf. Deze heeft geoordeeld dat het geen zin heeft om de boiler herhaaldelijk te laten herstellen omdat de boiler op zijn einde loopt.
Het verslag is toen naar de verhuurder gestuurd dus hij is hiervan op de hoogte, ook stond er in het verslag dat er verluchtingsrooster moeten worden voorzien in de badkamer, ook zou heel de verwarming (buizen enzo) verkeerd geinstalleerd zijn en/of uit het verkeerde materiaal bestaan. Maar ook hier heeft de verhuurder geen reactie op gegeven.
Laatst gewijzigd door Kelly_pl op 01 okt 2010 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

JohnD

#9 , 30 sep 2010 23:58

Daartoe dient wel eerst de onbewoonbaarheid uitgesproken te worden door de woningdienst en aanvaard te worden door de burgemeester.
En dat kan wel heel lang duren eer het zover is; periode gedurende welke de eigenaar kan aantonen dat hij van goede wil is en "iets" doet. De procedure word dan in afwachting geschorst. Enfin we kennen het verhaal. De huurder kan lang in de kou staan.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Kelly_pl
Topic Starter

#10 , 01 okt 2010 00:07

Als we bellen maakt hij meteen een afspraak met iemand die het komt herstellen, dus daar maakt de verhuurder zeker geen fout.
Maar alles is hier echt gewoon versleten en niet onderhouden en daardoor worden er steeds meer en meer gebreken gezien.
Hij laat het altijd herstellen, maar door de slijtage zijn die herstellingen eigenlijk nutteloos en is het weer heel snel deffect.

Wij betalen maandelijks onze (in mijn ogen veel te hoge) huur mooi optijd en doen alles wat we horen te doen, en in de plaats krijgen we dan een huis waar er vaak nog niet het basiscomfort is. Regelmatig moet ik mij gaan douchen bij mijn grootmoeder omdat de boiler het weer laat afweten, of we zitten dagen/weken zonder verwarming. En de verhuurder vind dit allemaal maar normaal en reageert hier niet op. Als we vragen om iets te vervangen begrijpt hij ineens geen Nederlands meer en laat ons maar zitten met de problemen.

mava105

#11 , 01 okt 2010 11:53

Kijk de kwaliteit van uw woning eens na met volgende brochure:
http://www.bouwenenwonen.be/uploads/b29 ... 103440.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

baldwyn

#12 , 01 okt 2010 14:41

Als we bellen maakt hij meteen een afspraak met iemand die het komt herstellen, dus daar maakt de verhuurder zeker geen fout.
Maar alles is hier echt gewoon versleten en niet onderhouden en daardoor worden er steeds meer en meer gebreken gezien.
Hij laat het altijd herstellen, maar door de slijtage zijn die herstellingen eigenlijk nutteloos en is het weer heel snel deffect.
Ik heb hetzelfde probleem. Je belt, mailt en schrijft aangetekend, dan komen ze alle problemen opnemen, en meer dan een week later heb je geen nieuws. Of ze repareren iets met bv. wat product in de leidingen en een paar maanden later begint het terug.

Als je effectief een bewijs van nazicht met de mankementen hebt en bewijzen van aangetekend schrijven en e-mail, zoals ik, dan kan ik je zeggen dat na lang me te informeren zo goed als de enige manier is een advocaat onder de arm nemen, en met bepaalde verzoekschriften zoals Vandebos hier soms zet naar de vrederechter te stappen. Na me geïnformeerd te hebben bij de wetswinkel kan ik ook zeggen dat, zoals sommigen hier vaak aanraden, het ten STELLIGSTE is afgeraden om op eigen houtje naar de vrederechter te stappen zonder bijstand en advocaat, omdat een huisbaas wel vaak op de hoogte is, ook vaak wel een advocaat zal nemen, en je nog kan buitenkomen met allerlei bijkomstige kosten op jouw hoofd. Zie bijvoorbeeld deze man (2500 euro op zijn kosten + gerechtskosten omdat hij het gedurfd had sibelga te contacteren: http://www.brusselnieuws.be/artikels/mu ... chaamlapje" onclick="window.open(this.href);return false;)

De vervanging van je elementen kosten een verhuurder makkelijk 1 of meer maanden huur in 1 slok. De verhuurder rekende wellicht elk jaar met je geld op vakantie te kunnen, zoals de mijne doen, en willen dat geenszins afblazen omdat jij een beetje moeilijk doet over details zoals geen warm water te hebben of verwarming of zo.

Franciscus

#13 , 01 okt 2010 18:02

Zoals reeds enkele malen gezegd in Antw<erpen heeft men de milieupolitie met een 'Krot op cel' - idem in Gent.
Deze werken samen met de gemeentelijke dienst ' bouwpolitie'.
Werken met het puntensysteem van de vlaamse bouwcode en geloof me het (kan) zeer snel gaan.
Als het blijkt dat het onbewoonbaar is - en de eigenaar vraagt 'teveel' dan kan het nog een 'huisjesmelkerijdossier worden met TERUGBETALING van de betaalde huurgelden.
via http://www.politie" onclick="window.open(this.href);return false; Antwerpen.be --- blad met adressen en telefoonnummers kan je eens bellen en dan heb je nog extra info
Lid worden van de huurdersbond geeft u de juridische steun

Kelly_pl
Topic Starter

#14 , 13 okt 2010 11:10

We hebben deze week een gesprek gehad met de verhuurder en hier is niet meteen tot een akkoord gekomen.
Hij vind het schijnbaar normaal dat we in het jaar dat we hier wonen al meer zonder verwarming hebben gezeten dan met, we moeten maar een elektrisch kacheltje halen om de living te verwarmen (op onze eigen kost wel te verstaan).
Hij zegt duidelijk zelf dat hij niet vanplan is om hier nog een euro in het huis te investeren zolang hij met zijn bouw bezig is.
Hij kan er zogezegd niets aandoen omdat hij geen loodgieter is en geen verstand heeft van boilers. EN zijn goede vriend die hier een beetje komt prutsen heeft er duidelijk ook geen verstand van, maar hij wil geen andere persoon aanstellen om het probleem na te kijken.
En als het ons niet aanstaat moeten we maar vertrekken, hij zal ons niet tegenhouden en we krijgen de waarborg volledig terug.
Alsof daar het probleem met de boiler dan is opgelost, dan hebben de volgende huurders volledig hetzelfde probleem.

Dus we moeten echt niet rekenen op een beetje medewerking van de huisbaas. Hij durfde zelfs nog zeggen dat het hier nog warm binnen was zonder verwarming, terwijl het amper 15°was.

Dus uit het gesprek is eigenlijk gekomen: ofwel verhuizen we, ofwel blijven we hier wonen zoals het is.
Dit kan/mag toch zomaar niet?

Vandebos

#15 , 13 okt 2010 12:04

Vredegerecht.

Terug naar “Huren”