terugvordering huurwaarborg

keytje
Topic Starter

terugvordering huurwaarborg

#1 , 15 sep 2010 10:58

Hallo,

Mijn huurcontract werd opgezegd en ik heb het pand verlaten op 31 augustus. de verhuurder wil de waarborg enkel vrijgeven als ik een document onderteken waarin ik verklaar dat ik de lopende facturen zelf zal betalen. Internet, water en electriciteit werden opgezegd vanaf 1/09. Eindafrekening van electriciteit heb ik reeds gekregen, ik heb ook een bevestigingsbrief dat het internetabonnement stopgezet werd, van VMW nog geen nieuws. Andere aansluitingen zoals kabel waren er niet. Ben ik verplicht dat document te tekenen? Is dat een normale procedure? Ik dacht dat de waarborg enkel kan gebruikt worden voor het afrekenen van schade aan het huurhuis. Meterstanden van 31/08/2010 werden doorgegeven, ik heb wel de electriciteit niet afgezet waardoor 2 boilers misschien nog wat verbruikt hebben, de verhuurders waren op reis en hebben pas op 10/09 de overname geregeld met de maatschappij. Kunnen ze nog kosten op mij verhalen als ik teken dat ik lopende facturen zelf zal betalen ? Kunnen ze de waarborg inhouden als ik niet teken ? Ik kan alle bewijzen voorleggen van afsluiting (behalve afrekening water nog niet ontvangen). Alvast bedankt voor jullie deskundige advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 sep 2010 11:50

Het meest eenvoudige, als het financieel haalbaar is, is nog eventjes wachten en de vmw contacteren om zo spoedig mogelijk de definitieve afrekening te bekomen. Eens deze binnen zijn en betaald stap je met deze naar de verhuurder en vraag je de vrijgave. Weigert die weer dan een aangetekende ingebrekestelling met het verzoek binnen de 14 dagen de waarborg vrij te geven aangezien u anders op zijn kosten het vredegerecht zal inschakelen.

keytje
Topic Starter

#3 , 15 sep 2010 19:53

wachten is geen probleem, maar als het effe kan toch liever zonder vrederechter...
in het contract staan ook bij belastingen: 'de huurder neemt voor zijn rekening alle belastingen en heffingen, welke ook hun oorsprong, waarmee het gehuurde goed door het rijk van de provincie, gewest of de gemeene belast werd of zal worden, met uitzondering van de roerende voorheffing.' welke zijn dit ? Valt dit onder 'lopende rekeningen' ? Als het in het contract opgenomen werd, hoef ik toch geen apart document meer te tekenen hiervoor ?

Reclame

Vandebos

#4 , 15 sep 2010 20:56

De verhuurder offert ook niet graag een halve dag op voor een zitting op ongemakkelijke stoeltjes...

De clausule mbt belastingen is correct. Maar deze belastingen zullen u normaal gezien rechtstreeks op uw naam worden bezorgd, denk maar aan huisvuil en eventuele 2de woonst taks.

keytje
Topic Starter

#5 , 15 sep 2010 21:15

Bedankt Vandebos! prachtforum is dit :)
ik teken dus niks... verhuurder moet nu ook niet meer afkomen met eisen en documenten. In het contract staat dat ik het betalingsbewijs voor slotrekening van water en electriciteit, kabel en internet dien voor te leggen. En dat zal ik ook doen zodra ik ze heb. Bij waarborg staat wel dat de som zal teruggegeven worden als de huurder aan al zijn verplichtingen heeft voldaan. Kan ze de terugbetaling dan uitstellen tot ik die van VMW heb ?

Vandebos

#6 , 15 sep 2010 21:49

In feite niet, de huurwaarborg dient om de mogelijke waardederving van het pand op te vangen mocht je schade berokkend hebben. Ten eerste zijn achterstallige rekeningen geen waardederving, ten tweede betekent het overhandigen van de sleutels en een onbetwiste uittredende plaatsbeschrijving dat beide partijen akkoord zijn over het gebrek aan schade in het pand of over de waarde die hiervoor van de waarborg mag worden afgenomen.

Aan de andere kant zal het reclameren en eisen niet alleen onwil opleveren doch tevens minstens evenveel tijd kosten als gewoon eventjes wachten op die afrekening. Ik zou wel de VMW eens contacteren en vriendelijk de situatie uitleggen, dat kan soms wonderen verrichten bij een intercommunale.

EDIT: heb zojuist per ongeluk de accenten en trema's op het Ipad keyboard ontdekt! Muhahaha bibber en beef JF.... :mrgreen:

keytje
Topic Starter

#7 , 16 sep 2010 12:29

Heb vriendelijk mailtje gestuurd naar VMW en afrekening per mail gekregen :)
In het slechtste geval kunnen ze nu nog de betalingsbewijzen vragen... vervaldag pas in oktober dus da kan nog plezant worden :mrgreen:

JohnD

#8 , 16 sep 2010 12:37

Heb vriendelijk mailtje gestuurd naar VMW en afrekening per mail gekregen :)
In het slechtste geval kunnen ze nu nog de betalingsbewijzen vragen... vervaldag pas in oktober dus da kan nog plezant worden :mrgreen:
Mag jij ook aan hen krachtens BW art 1728ter. En wat er dan zoal kan gebeuren wil ik je besparen. :mrgreen:

Misschien kan ik dat eens in een andere post behandelen om te bewijzen hoe verkeerd, zij die wetten maken, bezig zijn. Waarom het gemakkelijk maken als het moeillijk ook kan.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”