Problemen met huis en huurder, graag advies

dutchblues
Topic Starter

Problemen met huis en huurder, graag advies

#1 , 10 sep 2010 13:50

Geachte forumleden,

Ik heb een heel vervelend en complex probleem bij een huis dat mijn schoonvader verhuurt. Mijn schoonvader is een hele brave, maar niet zo slimme man :roll: . Hij heeft zich laten misleiden en zit nu met de problemen. :shock:

Zal eerst even de kernpunten aangeven
1-7-2007 - afsluiten van 3 jarig contract met huurder en zijn vriendin, huis is volledig geschilderd en mooi gemaakt, nieuwe keuken. :D Helaas wordt er geen plaatsbeschrijving gemaakt.
2007-2010 vele problemen met huurder, betaalt slecht en heeft klachten over verwarming, lekkage enz.
Juni 2009 vrederechter doet vonnis van betaling en uitzetting
Juli 2009 deurwaarder maakt minnelijke schikking, betaling € 260 per maand extra en geen uitzetting.
Najaar 2009 betalingen weer onregelmatig en weer achterstanden
Jan 2010 huurder gaat weg bij zijn vrouw, vrouw blijft wonen en betaalt weer onregelmatig en weer achterstanden
Juli 2010 huurder (die man die dus is vertrokken) zegt contract op. Er staat nog een schuld
Juli 2010 onder druk van OCMW :twisted: tekent een nieuw 1 jarig contract tot 31-7-2011 (huur € 820,00) met de huurster vrouw :( Weer geen plaatsbeschrijving en ook geen waarborg.
Aug 2010 ik neem de zaak over en probeer oplossingen te vinden. Heb een behandelingsovereenkomst met vertrokken man
Sept 2010 sinds nieuw contract nog geen betalingen

We willen nu de huurster (familie uit Kongo met 3 kinderen en zieke moeder) zo snel mogelijk uit het huis hebben.
Huis is volledig uitgewoond, verwarming is kapot (geen onderhoud gehad), dak lekt, riool kapot, ongedierte enz enz
Huurcontracten waren niet geregistreerd.
OCMW van onze gemeente (Sint Pieters Leeuw) heeft geen woningen. We proberen het OCMW wel onder druk te zetten.

Wat kunnen we het beste doen?
Het huis is volgens de Belgische normen nauwelijks bewoonbaar: geen verwarming, gevaarlijke trappen, ongedierte, lekkend dak, kapot riool.
Kunnen we op die gronden de mensen buiten krijgen?
De huurachterstanden lopen nu weer snel op. Mogen we de achterstanden van voor het nieuwe contract meenemen in een procedure?

Mijn schoonvader heeft al veel geld aan advocaten uitgegeven zonder het gewenste resultaat. Heeft zich steeds weer laten manipuleren.

Heel graag uw mening/advies.

De huishuur was voor mijn schoonvader een noodzakelijk aanvulling van zijn pensioentje. Hij heeft hele stomme fouten gemaakt, maar de situatie is helaas nu zo.

Om de noodzakelijke saneringen te doen moet het huis volledig ontruimd worden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 sep 2010 14:00

Geachte forumleden,

Ik heb een heel vervelend en complex probleem bij een huis dat mijn schoonvader verhuurt. Mijn schoonvader is een hele brave, maar niet zo slimme man :roll: . Hij heeft zich laten misleiden en zit nu met de problemen. :shock:

Zal eerst even de kernpunten aangeven
1-7-2007 - afsluiten van 3 jarig contract met huurder en zijn vriendin, huis is volledig geschilderd en mooi gemaakt, nieuwe keuken. :D Helaas wordt er geen plaatsbeschrijving gemaakt.
2007-2010 vele problemen met huurder, betaalt slecht en heeft klachten over verwarming, lekkage enz.
Juni 2009 vrederechter doet vonnis van betaling en uitzetting
Juli 2009 deurwaarder maakt minnelijke schikking, betaling € 260 per maand extra en geen uitzetting.
Najaar 2009 betalingen weer onregelmatig en weer achterstanden
Jan 2010 huurder gaat weg bij zijn vrouw, vrouw blijft wonen en betaalt weer onregelmatig en weer achterstanden
Juli 2010 huurder (die man die dus is vertrokken) zegt contract op. Er staat nog een schuld
Juli 2010 onder druk van OCMW :twisted: tekent een nieuw 1 jarig contract tot 31-7-2011 (huur € 820,00) met de huurster vrouw :( Weer geen plaatsbeschrijving en ook geen waarborg.
Aug 2010 ik neem de zaak over en probeer oplossingen te vinden. Heb een behandelingsovereenkomst met vertrokken man
Sept 2010 sinds nieuw contract nog geen betalingen

We willen nu de huurster (familie uit Kongo met 3 kinderen en zieke moeder) zo snel mogelijk uit het huis hebben.
Huis is volledig uitgewoond, verwarming is kapot (geen onderhoud gehad), dak lekt, riool kapot, ongedierte enz enz
Huurcontracten waren niet geregistreerd.
OCMW van onze gemeente (Sint Pieters Leeuw) heeft geen woningen. We proberen het OCMW wel onder druk te zetten.

Wat kunnen we het beste doen?
Het huis is volgens de Belgische normen nauwelijks bewoonbaar: geen verwarming, gevaarlijke trappen, ongedierte, lekkend dak, kapot riool.
Kunnen we op die gronden de mensen buiten krijgen?
De huurachterstanden lopen nu weer snel op. Mogen we de achterstanden van voor het nieuwe contract meenemen in een procedure?

Mijn schoonvader heeft al veel geld aan advocaten uitgegeven zonder het gewenste resultaat. Heeft zich steeds weer laten manipuleren.

Heel graag uw mening/advies.

De huishuur was voor mijn schoonvader een noodzakelijk aanvulling van zijn pensioentje. Hij heeft hele stomme fouten gemaakt, maar de situatie is helaas nu zo.

Om de noodzakelijke saneringen te doen moet het huis volledig ontruimd worden.
U moet de zaak dringend ten gronde aanpakken en de procedure tot uitdrijving inzetten (via vrederechter). Vermoedelijk zult u nooit vergoeding voor de huurschade krijgen, maar laat dit geen reden tot uitstel van uitdrijving zijn.
Ook bestaat het gevaar dat de huurder bepaalde tekortkomingen van de woning (al dan niet door hemzelf veroorzaakt) gaat inroepen om van jullie nog schadevergoedingen te gaan eisen.
Neem dus een moedig besluit, incasseer de verliezen en laat dit een les zijn voor de toekomst.
Bovendien, ik weet dat het zeer a-sociaal klinkt, blijf mijlenver verwijderd van OCMW. Het is zeer erg, maar hun clienteel breekt in 90 percent van de gevallen uw woning af, betaalt niet en zet een grote bek op.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 sep 2010 15:31

Heb zo ooit eens voor mijn werkgever een kleine arbeiderswoning met 2 kleine slaapkamers en ook via bemiddeling van het OCMW verhuurd aan een Kongolese familie. (Vader, moeder en 2 kinderen)
Na enige maanden dient hij bij de woondienst van de stad een klacht in tegen de verhuurder omdat we hem zogezegd een te klein huis hebben verhuurd. Blijkt nu dat hij 5 (vijf) kinderen heeft, die al in het bevolkingsregister ingeschreven waren toen hij het huis huurde. Hij heeft de verhuurder dus voorgelogen, en mogelijks ook het OCMW. Zijn doel was om snel een grote sociale woning te bekomen; en hij heeft die ook nog bekomen ook, en dit binnen de maand.
Bij hun controle maakte de woondienst ook nog van de gelegenheid gebruik om op een aantal zogezegde gebreken van de woning te wijzen, nl een te stijle trap naar de verdieping en de te kleine badkamer.
Heb hun er toen onmiddelijk op gewezen dat ze daar niet moesten mee afkomen, omdat de woning volledig voldeed aan het plan, waarvoor dezelfde stad een bouwtoelating had gegeven. Het pklan zat toevalling in mijn dossier, samen met de door de stad gestempelde formulieren.
Heb er niets meer van gehoord.

Reclame

dutchblues
Topic Starter

#4 , 12 sep 2010 11:54

Wij hebben ook alle verhalen al gehad, vader gestorven, man weg, geld gestolen enz. enz. Ik vind het vreselijk dat ik een kind met kinderen op straat zou moeten zetten, maar daar speculeren die mensen gewoon op. De vrouw zit in een huis dat ze helemaal niet kan betalen. Het OCMW kan niets doen zeggen ze. Het huis moet gesaneerd worden en wij zijn inderdaad wel gedwongen om ze uit te zetten want als we dat niet doen, blijven ze gewoon zitten en betalen niets, of af en toe een deel en doen verder niets.

Ik ben alleen heel bang dat ze net voor de procedure wel zullen betalen en dat we dan weer van voren af aan kunnen beginnen.

Het huis moet dringend gesaneerd worden. Verwarming is kapot, riool en dak lekt enz enz. Is dat geen reden voor ontruiming? We kunnen niet saneren terwijl ze er in wonen. :twisted:

Seth

#5 , 16 sep 2010 18:33

Tja...

Als u er zeker van bent zou u niet zelf een ambtenaar van de gemeente kunnen laten langskomen om de woning onbewoonbaar te laten verklaren?
Omdat het dan een zaak van openbare orde is zal de burgermeester de woning moeten laten ontruimen, het OCMW zal voor een alternatieve huisvesting zorgen.

Schadevergoedingen zouden op u verhaald kunnen worden maar maken misschien door middel van schuldvergelijking een evenwicht waardoor het bedrag rond de € 0,- uitkomt.

Daarnaast dienen de huurders de woning als een goede huisvader te gebruiken, als er mankementen door hen zijn veroorzaakt zal dit bijvoorbeeld voor de vrederechter ook kunnen meewegen.
Ook is te vermelden dat als er stelselmatig niet betaald wordt of de huurachterstand tot 3 maanden oploopt u ook eenzijdig het huurcontract kunt beëindigen omdat de huurder zijn verplichtingen niet nakomt.

Pin me natuurlijk nergens op vast maar misschien zijn het dingen om over na te denken.

Mvg,
Seth

JohnD

#6 , 18 sep 2010 23:46

Er zijn hier toch mensen op het forum die eens duidelijk partij moeten kiezen en eventueel stelling nemen, want hoor ik hier nu toch weer niet een gejammer en geklaag over allochtonen die een huis afbreken enerzijds. En nog maar juist een aantal dagen geleden zegt er iemand in een ander onderwerp dat allochtonen meestal veel betere huurders zijn dan autochtonen. Ik spreek dat dan voorzichtig tegen, en ben dus in feite de mening toegedaan van bovenstaande posters. Maar typisch genoeg word ik natuurlijk tegengesproken in dat ander onderwerp. Vraag me nu niet nr. de link, maar ik weet wat ik zeg.

Sommigen draaien hier als de wind.

Nog iets, als ik de originele post van TS lees blijkt zijn woning pico bello te zijn in het begin maar 1 of 2 jaar later zijn er toch naast de duidelijke fouten van de huurder toch ook precies evenveel mankementen aan de woning die te wijten zijn aan slecht of niet onderhouden items die ten laste van de vehuurder zijn. Dus zoals iemand hierboven zegt word het mogelijk een 0 operatie.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”