wat voor contract is dit nu ?

Moefke
Topic Starter

wat voor contract is dit nu ?

#1 , 31 aug 2010 01:59

Beste,

hoe kan ik zien welk contract ik heb ?
Ik heb mijn opzeg gedaan en schriftelijk overeengekomen om maar 2 maand opzeg te hebben.
Contract is niet geregistreerd door de verhuurder.
Nu wil ik graag weten of ik die extra 3de maand nog zal moeten betalen ?

In het mijne staat :
Artikel 3 : Aanvangsdatum - Duur en opzeg
de huurovereenkomst wordt afgesloten voor een periode van 9 Jaar, die ingaat op 01 Dec 2007
De verhuurder kan deze overeenkomst tijdens deze periode slechts opzeggen omwille van de redenen gespecifieerd in artikel 3 van de woninghuurwet en mits voldaan aan bepaalde voorwaarden.
De huurder kan de overeenkomst ten allen tijde opzeggen mits het betekenen van een opzeg van 3 maanden. Gedurende de eerste jaren moet hij nochtans aan de verhuurder een vergoeding betalen gelijk aan:
3maand huur indien hij het 1ste jaar vertrekt
2 maand huur indien hij het 2 de jaar vertrekt
1 maand huur indien hij het 3de jaar vertrekt
de betaling gebeurt tijdens de eindafrekening tussen de partijen bij het verstrijken van he contract

Nog een vraagje :) : In mijn contract staat ook dat ik de schoorsteen moet vegen 1 maal per jaar en zo dikwijls als nodig.
Toen ik erin trok was de schoorsteen helemaal niet geveegt dikke kraaienest vanonder. Moet ik daar ook geen attesten van krijgen voor ik erin ga ?
Er staat ook nog in : "De Huurder zal eveneens de waterverwarmer in goede staat onderhouden" Hoe moet ik dat opvatten jaarlijks onderhoud laten doen door een erkende firma of enkel bij vertrek of helemaal niets doen ?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

Mvg,
Moefke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 31 aug 2010 09:50

Het gaat om een negenjarig contract. Als u zeker bent dat het niet werd geregistreerd hoeft u:

- geen opzeg van drie maand te geven, je dient wel de verhuurder nog schriftelijk te verwittigen, (2 weken wordt als accepteerbaar beschouwd, 1 maand als normaal)
- geen wederverhuringvergoeding te betalen,
- wel jaarlijks de schouw te laten kuisen door een erkend veger,
- jaarlijks de waterverwarmer te laten ontkalken indien het een model betreft dat deze mogelijkheid biedt.

Moefke
Topic Starter

#3 , 31 aug 2010 11:39

Dan heb ik dat prima gedaan met men 2 maandjes opzeg :)
Enkel de waterverwarmer ontkalken ? Moet dit door een erkend installateur ? Het gaat hier niet om een boiler maar over een doorstroomtoestel op gas.

Avast bedankt voor je reactie !

Mvg,
Moefke

Reclame

Vandebos

#4 , 31 aug 2010 12:04

Yup door een erkend installateur laten kuisen. Kwestie van mogelijke latere klachten te voorkomen.

j.demoor

#5 , 01 sep 2010 10:49

“Art.3...§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden,twee maanden of één maand huur naar gelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste,het tweede of het derde jaar”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Art.12.Behalve...zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.“(Woninghuurwet 20 februari 1991). Contractuele afwijkingen hiervan dienen dus geacht niet te bestaan.

In ieder geval is een opzeggingstermijn van drie maanden vereist,wat uw overeenkomst ook moge vermelden.

‘de huurovereenkomst wordt afgesloten voor een periode van 9 Jaar, die ingaat op 01 Dec 2007’ houdt in dat uw derde jaar eindigt op 30 november 2010 om 24u00. Slechts indien uw opzeggingstermijn eindigt NA 30 november 2010 bent u geen vergoeding meer verschuldigd.

‘In mijn contract staat ook dat ik de schoorsteen moet vegen 1 maal per jaar...’ is een rechtmatige contractuele verbintenis die u dient na te komen.

"De Huurder zal eveneens de waterverwarmer in goede staat onderhouden" houdt niet noodzakelijk in dat u een jaarlijks onderhoud moet laten doen door een erkende firma. ‘in goede staat onderhouden’ is afhankelijk van het type waterverwarmer. Zie daartoe de onderhoudsinstructies die bij uw toestel horen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vandebos

#6 , 01 sep 2010 13:12

Beste,

hoe kan ik zien welk contract ik heb ?
Ik heb mijn opzeg gedaan en schriftelijk overeengekomen om maar 2 maand opzeg te hebben.
Contract is niet geregistreerd door de verhuurder.
Nu wil ik graag weten of ik die extra 3de maand nog zal moeten betalen ?
Art 3 §5 BW
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Huurder kan zonder termijn opzeggen.

Terug naar “Huren”