kosten bij in- en uittrede huurhuis

Luc56
Topic Starter

kosten bij in- en uittrede huurhuis

#1 , 30 aug 2010 17:00

Ik ga een huis huren via een makelaar, die makelaar vraagt 290 euro om de opmaak van plaatsbeschrijving bij intrede en uittrede, mijn vraag is dit wettelijk en hoef ik die te betalen
dank bij voorbaat

Luc

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 30 aug 2010 17:16

Intredende plaatsbeschrijving is vastgelegd middels art 1730 BW:
Art. 1730. <W 29-12-1983, art. 4> § 1. (De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst in de zin van artikel 1bis van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2 en zal eveneens onderworpen zijn aan de registratie.) <W 2007-04-25/38, art. 100, 010; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
Bereiken de partijen geen overeenstemming, dan wijst de vrederechter, bij wie de zaak aanhangig wordt gemaakt met een verzoekschrift ingediend voor het verstrijken van de termijn van één maand of van vijftien dagen naargelang van het geval, een deskundige aan die de plaatsbeschrijving opmaakt. Het vonnis is uitvoerbaar niettegenstaande verzet en is niet vatbaar voor hoger beroep.
§ 2. Indien in de gehuurde plaatsen belangrijke wijzigingen zijn aangebracht nadat de plaatsbeschrijving is opgemaakt kan elke partij eisen dat op tegenspraak en voor gemeenschappelijke rekening een bijvoegsel bij de plaatsbeschrijving wordt opgemaakt.
Wordt geen overeenstemming bereikt, dan is de in paragraaf 1 voorgeschreven procedure van toepassing, behalve wat de termijnen betreft.
§ 3. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met de paragrafen 1 en 2 zijn nietig.
§ 4. Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.
U kan er niet mee akkoord gaan dat het het makelaarskantoor is dat deze plaatsbeschrijving uitvoert, de verhuurder heeft geen reden nodig om u niet te overwegen als huurder.

Voor de uittredende plaatsbeschrijving (dewelke in feite slechts een vergelijking is van de nieuwe toestand met de oude) zijn er geen regels vastgelegd. Beiden voor €290 lijkt me echter een zeer schappelijke prijs ermee rekening houden dat het uittreden verscheidene jaren in de toekomst kan liggen. Na het ondertekenen van het huurcontract verzoekt u natuurlijk vriendelijk het makelaarskantoor het bewijs te leveren dat de verhuurder zijn deel van de plaatsbeschrijving heeft betaald...

Wees zo opmerkzaam en grondig mogelijk bij het opstellen van de plaatsbeschrijving. Maak de makelaar opmerkzaam op ieder gebrek dat u ziet, neem zelf foto's en dien indien nodig na het ontvangen van de plaatsbeschrijving aangetekend een addendum in bij de makelaar met alle probleempjes die hij per ongeluk gemist heeft.

Kijk alles na:

deuren en scharnieren zijn er om geopend en gesloten te worden;
water en gas kranen om geopend en gesloten te worden; afvoeren moeten afvoeren;
behang hoort overal vast aan de muur te zitten;
een looplamp dient licht te geven als ze in een stopcontact gestoken wordt;
schimmel is geen interieursdecoratie;
enz, enz,...

Hoe nauwkeuriger (en vervelender) u nu bent, hoe minder mogelijke problemen bij het verlaten van het pand.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2010 19:56

, die makelaar vraagt 290 euro om de opmaak van plaatsbeschrijving
Dat zou dus 580 € zijn voor de PB. te delen door twee. Lijkt me veel.
Indien je van wanten weet, zou je aan de eigenaar kunnen voorstellen ze zelf te maken.
Persoonlijk verhuur ik zelf, en er is nog nooit een extern expert langsgekomen voor een PB; heb ze steeds zelf gemaakt en GRATIS voor de huurder.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 aug 2010 19:59

Kijk alles na:

deuren en scharnieren zijn er om geopend en gesloten te worden; Sleutels en sloten moeten werken
water en gas kranen om geopend en gesloten te worden; afvoeren moeten afvoeren, en liefst diverse afvoeren samen ttz bvb bad en lavabo samen laten aflopen.;behang hoort overal vast aan de muur te zitten;
een looplamp dient licht te geven als ze in een stopcontact gestoken wordt;
schimmel is geen interieursdecoratie;
Ramen moeten open en toe kunnen en degelijk sluiten
enz, enz,...

Hoe nauwkeuriger (en vervelender) u nu bent, hoe minder mogelijke problemen bij het verlaten van het pand.

Vandebos

#5 , 30 aug 2010 20:10

, die makelaar vraagt 290 euro om de opmaak van plaatsbeschrijving
Dat zou dus 580 € zijn voor de PB. te delen door twee. Lijkt me veel.
Indien je van wanten weet, zou je aan de eigenaar kunnen voorstellen ze zelf te maken.
Persoonlijk verhuur ik zelf, en er is nog nooit een extern expert langsgekomen voor een PB; heb ze steeds zelf gemaakt en GRATIS voor de huurder.
Normaliter is het opmaken van die plaatsbeschrijving een beding in het contract dat de makelaar met de verhuurder heeft gesloten. Ik weet niet in hoeverre men dit zou kunnen interpreteren als vallend onder artikel 5 bis huurwetgeving of een schending van het vrije keus principe dat impliciet uitgaat van de verwoording van artikel 1730 BW.

Terug naar “Huren”