hallo
Mijn ex vriendin en ik huurde vanaf december 2008 tot eind april 2010 een woning.Omdat ik werkeloos werd en het ook niet meer zo goed boterde tussen mijn ex vriendin en mij hadden we besloten om de relatie te beindigen.
Omdat we een goed contact hadden met de eigenaar hebben we hem gebeld en gevraagd om langs te komen wat hij ook deed.
na hem het verteld te hebben dat ik mijn job was verloren en wij uiteen gingen en het onmogelijk voor 1 van ons beide om de huishuur van 950 euro te betalen ging hij akkoord dat we het huurcontract opzegde. Dit was een huur contract voor 3 jaar.
Mits we altijd op tijd de huis huur hadden betaald en redelijk veel in de tuin gedaan hadden( 3hectare) vond hij het niet rechtvaardig om een schadevergoeding te eisen van 2 maanden huis huur.
In april toen mijn vriendin al vertrokken was kon ik de huur van april niet betalen heb hem hierover ingelicht en hij deed er niet moeilijk over en vertelde me dat hij het wel zou krijgen mits hij me vertrouwde
Dus we hadden afgesproken dat ik als ik werk terug had gevonden ik hem gewoon in termijnen die maand huur zou betalen
Dus toen het einde contract was heeft hij de waarborg gewoon vrij gegeven en hebben we de waarborg terug gekregen en al die tijd hebben we hem dan niet meer gehoord.
moet ze nog wel bij zeggen dat wij per 1 februari 2010 hebben opgezegd dus nog wel een opzeg termijn hebben gedaan van 3 maanden van 1-02-2010 tot 01-05-2010
Maar nu is het dus zo dat hij ondermeer een nieuwe keuken heeft moeten laten zetten omdat hij het met de keuken die erin zat gewoon niet verhuurd kreeg dit was een keuken volledig uit metaal en bouwjaar rond 1960.
Hij heeft een nieuwe schouw moeten laten steken voor de openhaard mits deze op was en niet meer voldeed aan de brandveiligheid
Voor dat het bekend was dat mijn ex vriendin en ik uit een gingen en ik werkeloos werd heb ik hem een mail gestuurd met de vraag hier iets aan te laten doen mits wij toen al geen certificaat voor de brand verzekering kregen mits de controleur de haard had afgekeurd.
Dus nu ondanks alle afspraken krijgen we beiden een aangetekende brief in de bus waarin hij zegt
geachte
betreffende huur overeenkomst
ik stel vast dat de huur voor april 2010 nog niet is betaald
Aangezien u het huurcontract dat werd afgesloten voor 3 jaar heeft verbroken tijdens het 2de jaar bent u bovendien 2 maanden huur als schadevergoeding verschuldigd.
hierbij verzoek ik u de som van 2850(3maal 950) te storeten op rekening
bij niet betaling uiterelijk op 30-09-2010 zal ik een gerechtelijke procedure starten bij de vrede rechter
Dus nu zitten we dus met het probleem dat hij alsnog 2 maande eist 1 maand huur heeft hij natuurlijk zo wie zo recht op wat normaal is maar aan de afspraak die wij gemaakt hebben houd hiij zicht dus totaal niet
mits hij de borg vrij heeft gegeven kan hij bij een contract van 3 jaar nog is 2 maanden schade vergoeding eisen?
heb ik me laten vertelen dat normaal een contract van 3 jaar niet opgezegd kan worden en dat hierbij zeker geen schade vergoeding geist kan worden.
en omdat hij de borg heeft vrij gegeven een rechter er eigelijk van uit gaat dat er bij het verbreken van het contract geen problemen waren met achterstallige betalingen of schade
en omdat hij de borg heeft vrij gegeven eigelijk alles bij het opzeggen van het contract in de minne is geregeld
verder waren er nog wat mankementen aan deze woning waarbi we hem zoals een goede huurder betaamd op de hoogte hadden gesteld
zoals een keuken raam dat kapot was wat ruim 1,6 jaar heeft geduurd eer dat dit gemaakt was
een keuken lade waarbij hij meermaals zei dat hij iemand ging laten komen deze is nooit niet gemaakt geweest
toen wij er kwamen wonen heeft het ruim 8 maanden geduurd eer dat de versleten mazout brander vervangen is
mocht hij het echt smerig spelen kunnen wij dit nog gebruiken
Want omdat we in redelijke goede sfeer omgingen met de eigenaar deden we er niet zo moeilijk over
ik hoop dat iemand mj hier een goede raad kan geven
zeg er nogmaals bij de huur van april die moet hij nog krijgen daar heeft hij zo wie so recht op en zou niet eerlijk zijn zou hij deze niet krijgen