Pagina 1 van 2

Wat nu???

Geplaatst: 24 aug 2010 15:20
door corodine
Hallo iedereen, Wij hebben dus problemen met onze huisbazen en wensen heel graag jullie mening.
We weten niet goed wat te doen of wat ons nu te wachten staat. Dus iedere hulp zou welkom zijn.
Dus het probleem met mijn huisbazen…

Het begon allemaal op het moment dat we dat appartement zijn gaan huren eigenlijk. Vanaf het moment van intrek viel het appartement uit elkaar daar er geen enkel onderhoud of vervanging van de toestellen was gedaan in de laatste 15 jaar.
Meteen toen we erin trokken waren alle leidingen verstopt. Daar hebben we ongeveer 2 maand in emmertjes geleefd, geen vaatwasser kunnen gebruiken, geen deftige douche of bad kunnen nemen. Vree ambetant.
Goed, na een maand of twee zijn ze dit eindelijk komen maken.

Dan viel de vaatwasser kapot. Zeker 4-6 maand zonder vaatwasser gezeten. En dan reken ik niet de maanden ervoor mee toen de leidingen verstopt zaten. De reden waarom dit telkens zolang duurde was omdat de huisbazen hun GSM voor hele lange perioden afzetten en we ze dus niet konden bereiken. Toen waren we nog goedwillig en zeiden we dat we niet gaan beginnen met aangetekende brieven enzo.. Dit voor de goede vrede.

Toen is de kookplaat kapot gevallen. De firma die gekomen is heeft daar een betere verbinding tussen gestoken maar zei dat we nooit alle 4 de de kookplaten samen mochten gebruiken. Tot op vandaag (2 jaar later) kunnen we dit dus nog steeds niet.

Toen is de douchekraan kapot gevallen. Het water gutste eruit en toen ik hen belde zeiden ze mij: Ja, we zitten aan de kust en we gaan daarvoor nu toch niet afkomen ze. Vraag aan uw schoonvader (aannemer) om daar een nieuwe kraan onder te steken en we zullen dat dan wel betalen.

Dan viel de verwarming kapot ( een klep die vastzat door het gebrek aan onderhoud van de installatie) Blijkbaar is dit onderhoud nog nooit gebeurd.

Dan de boiler… En toen is ons geduld opgeraakt en zijn de aangetekende brieven gestart. Het is allemaal begonnen met de douchekraan die ze nog steeds niet terugbetaald hebben. Zij zeggen dat het een eenzijdige beslissing was dat we die kraan hebben vervangen en dus dat de kosten voor ons zijn. Wij vervangen geen kraan, tenzij dit nodig is denk ik… We hebben de kraan vervangen door exact dezelfde kraan. Geen luxe kraan ofzo. Gewoon dezelfde kraan… Wij hebben toen naar mijn schoonvader gebeld, op een zondag was dit. Moesten we naar een privé-firma gebeld hebben op een zondag, dan ging het veel meer geld gekost hebben. Wat ze ook beweren is dat de kraan en ook badkamer splinternieuw is. Ik heb gesproken met de vorige eigenaar (die deze badkamer heeft geïnstalleerd) en hij vertelde mij dat die kraan helemaal niet nieuw is en dat ik dat altijd kan controleren met het serienummer dat erop staat. Hij heeft deze kraan aangekocht in een winkel in Aalst. Dus dit kan ik zeker weerleggen.

Dan de boiler. Wij zijn contractueel verplicht om ieder jaar de boiler te laten ontkalken. Zo gezegd, zo gedaan. Bovendien was de waterdruk vreselijk traag. Ik laat een firma komen voor dit onderhoud en ze vertellen mij dat ze dit niet kunnen daar de boiler volledig toegekalkt is en dus moet worden vervangen. Deze firma is ook zo vriendelijk geweest om dit op te schrijven voor mij en te ondertekenen. Dit heb ik aangetekend opgestuurd en gevraagd of ze dit willen vervangen want wij hebben echt geen waterdruk meer en we kunnen dus geen bad meer nemen. Een douche nemen was ook al vreselijk moeilijk. Ik heb de factuur er ook bijgestuurd van deze firma want het is niet aan ons om dit te betalen. Wij betalen voor een onderhoud van het toestel. Niet voor een nazicht die dan stelt dat ze niks kunnen doen. Dus dit geld moesten wij terug krijgen.

Dit is al ongeveer een jaar geleden denk ik en wij hebben dat geld nog niet terug gezien.

Nu krijgen wij van hun advocaat een brief waarin staat dat zij ook met een firma zijn komen kijken naar deze boiler (wij waren niet thuis en hadden de sleutel achtergelaten).

Ze zeggen dat de firma (naam onbekend) ons duidelijk heeft verteld dat er ten eerste, niks mis was met de boiler; en ten tweede dat we de boiler verkeerd gebruiken door veel te veel water te nemen na elkaar. Als een boiler van 150l het gebruik van twee mensen nog niet kan volgen dan is er iets mis met de boiler. Bovendien staat er in ons appartement een ENORM groot bad. Als de boiler de infrastructuur niet kan volgen dan is dat aan hen om dat aan te passen en moeten wij daar achteraf niet het slachtoffer van worden. Ook hebben wij nooit een firma noch de huisbazen gehoord dat we de boiler zogezegd “verkeerd” gebruiken.

Bovendien spreken ze zichzelf tegen want eerst zeggen ze dat er niks mis was met de boiler maar tegelijkertijd gebruiken we de boiler verkeerd??

Toen wij die dag dat ze bij ons thuis zijn geweest thuiskwamen en zagen dat de boiler nooit vervangen is geweest heb ik gebeld naar de huisbazen. Het enige wat ze konden zeggen was dat ze de boiler niet konden vervangen want op het moment van dit bezoek ze de verkeerde soort boiler mee hadden. Wij hebben een boiler op elektriciteit en zij hadden één op gas mee. Ze gingen ons nog terugbellen. Nooit niks van gehoord…

De waterschade:

Wij hebben waterschade veroorzaakt bij onze onderburen door water dat afkomstig was van onze wasmachine. Ik zal de situatie een beetje schetsen: we moeten ons water aflaten in een leiding die in de muur zit. Die leiding is uitwendig verbonden met een Y-vormig PVC-stuk. Wij staken dus onze aflaat in dit PVC stuk dat al gemonteerd zat op het moment van intrek.

De waterschade is ontstaan door het feit dat de lijm die gebruikt werd voor dit PVC-stuk vast te lijmen aan de inwendige leiding, de verkeerde lijm was.

Dit moet met speciale PVC-lijm gebeuren en is blijkbaar niet gebeurd. Op die manier is er water beginnen doorsijpelen naar onze onderburen. Onze verzekeraar is hiervoor langsgekomen, heeft overal foto’s van genomen en heeft daar een verslag van geschreven dat het dus niet aan ons lag maar aan de installatie van deze buis lag maw aan de huisbazen. Welke huurder moet er nu zijn eigen leidingen meebrengen…

In de brief van de advocaat staat dat het onze schuld was omdat we onze slang daar gewoon niet goed in geplaatst hebben.

De brief van de advocaat staat VOL met leugens en wij kunnen iedere leugen weerleggen met harde bewijzen.

Wij hebben ongeveer een 5-tal aangetekende brieven gestuurd naar de huisbaas om te vragen voor of een herstelling van deze zaken of voor een terugbetaling van deze kosten die wij voor hen hebben gemaakt. Op geen enkele van deze brieven hebben wij ook maar iets van reactie gehad. Ook stond er in de laatste twee brieven van mei en juni dat, indien zij dit niet komen herstellen of betalen, wij dit van onze laatste maand huur (augustus verloopt ons contract) zouden aftrekken. Het gaat om een bedrag van 639 euro. Nadat er ook hier helemaal geen reactie kwam, hebben we dit van onze huur afgetrokken. Dus wij hebben 80 euro huur gestort.

Een tweetal weken later krijgen we de brief van de advocaat die stelt dat wij dat geld moeten terug storten en indien we dit niet doen ze de borg gaan vasthouden.

Dit is trouwens contractbreuk want in mijn contract staat dat de waarborg niet mag weerhouden worden voor betaling van de huur of andere kosten.

Dus dit zal het punt worden hé. Zij willen hun geld terug en wij willen onze borg terug. (deze borg zou moeten worden vrijgegeven als de plaatsbeschrijving dit aanraadt)

Wat denk je dat we moeten doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Re: Wat nu???

Geplaatst: 24 aug 2010 17:33
door Vandebos
Middels een eenvoudig verzoekschrift aan de vrederechter de verhuurder in verzoening laten oproepen.

Staat de huurwaarborg op een geblokkeerde rekening?

Re: Wat nu???

Geplaatst: 24 aug 2010 17:47
door Franciscus
ASAP aansluiten bij de huurdersbond om goed juridisch advies te krijgen.
lees ook volgend linken
1 - onderschrift bij vandebos
2 - http://www.verhuurder.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
- http://www.verhuurder.be/checklist_(begin_van_huur" onclick="window.open(this.href);return false;).htm
- http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/47.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/49.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Wat nu???

Geplaatst: 24 aug 2010 17:53
door Vandebos
Huurderbond, wist dat ik iets belangrijk vergeten was...

Hier de url waarop je hun adressen en uren vindt:

http://www.vob-vzw.be/HB/Adressen/tabid/68/Default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Je aansluiten kost je € 15 op jaarbasis.

Re: Wat nu???

Geplaatst: 25 aug 2010 08:27
door corodine
Middels een eenvoudig verzoekschrift aan de vrederechter de verhuurder in verzoening laten oproepen.

Staat de huurwaarborg op een geblokkeerde rekening?



Ja de huurwaarworg staat op een geblokkeerde rekening. Geen van beide partijen kan er aan komen.
Die verzoeningsprocedure lijkt mij idd wel wat maar voor mij is er niet echt een "verzoening" nodig. Ik vind dat wij volledig in ons recht zijn en ik wil niet buiten komen met 50% minder van hetgeen we nu terug gehouden hebben. Dat is ons geld dat zijn ons verschuldigd waren. Draait een verzoening niet snel uit in 50/50?

Re: Wat nu???

Geplaatst: 25 aug 2010 09:31
door Vandebos
Neen bij een verzoening wordt er objectief gekeken of beide partijen overeenstemming kunnen vinden of niet. Is dit niet het geval dan is het gewoon geen verzoening, einde verhaal.

Bij een huurgeschil kan je ook werken met een verzoekschrift at 1344Bis/ ev Ger. W. . dan zal wanneer blijkt dat een verzoening onmogelijk is tijdens dezelfde zitting een geding tussen beide partijen ingeleid worden.

Re: Wat nu???

Geplaatst: 31 aug 2010 12:21
door corodine
Dus vandaag de plaatsbeschrijving gehad. De advocate was aanwezig!!
Hoogstwaarschijnlijk om ons wat schrik aan te jagen denk ik... ma bon
De architect en de advocate hebben tesamen de plaatsbeschrijving gedaan. Ze hebben NIKS gevonden behalve dat ze vonden dat het iets properder mocht zijn ( ik vond persoonlijk dat het helemaal niet vuil lag) en dat er een paar spotjes moesten vervangen worden. Voor de rest was er niks van schade in het appartement. Op het laatste willen we meterstanden doorgeven om in de plaatsbeschrijving te laten opnemen. De advocate garandeerde ons dat iedere druppel water die er nu nog uitloopt op hun rekening is en niet van ons. Waarop ik antwoord, dat als ik me moet baseren op haar woord dat het een beetje moeilijk wordt. Daar de brief ze mij gestuurd heeft VOL met leugens staat. Die vrouw VLIEGT UIT. Begint te roepen dat zij wel naar de universiteit is geweest en dus rechten heeft gestudeerd en dat we niet moeten denken dat we slimmer zijn dan haar... En dat we haar niet moeten beledigen. Die vrouw flipte... Raar vond ik toch..
Maar nu is de vraag... Wat gebeurt er nu??? Vragen wij onze waarborg terug bij de bank nu en wachten we op hun reactie? Of doen we gewoon niks en wachten we op hun volgende stap? Wat denk je dat er nu gaat gebeuren??
Dank u wel!

Re: Wat nu???

Geplaatst: 31 aug 2010 12:55
door Vandebos
Heeft iedereen ter plaatse de plaatsbeschrijving ondertekend? Heb je er een kopie van ontvangen?

Re: Wat nu???

Geplaatst: 07 sep 2010 11:08
door corodine
Hoe krijg ik nu mijn huurwaarborg terug? Moet ik daarvoor naar de bank gaan of stuur ik een brief naar de huisbazen?
Want als ze willen dan houden ze de huurwaarborg toch zolang vast als zij willen.

Dank je wel!

Re: Wat nu???

Geplaatst: 07 sep 2010 11:11
door corodine
We hebben allebei de plaatsbeschrijving gekregen maar er stond bijna niks in. Alleen dat er wat stof in de hoek lag van de garage en dergelijke maar zeker geen schade.
We hebben niks moeten ondertekenen en hebben alles via email gekregen van de architect die de plaatsbeschrijving heeft gedaan.
Ze kunnen dus in principe niks van de waarborg afhouden. Maar stel dat ze dat nu willen? Bijvoorbeeld voor een schoonmaak ofzo? Of is dit niet wettelijk?

Re: Wat nu???

Geplaatst: 07 sep 2010 11:48
door Vandebos
Neen. Indien je na een maand niets hebt gehoord van de verhuurders stuur je hen een aangetekend schrijven waarin je hen verzoekt om een afspraak te regelen voor de vrijgave van de waarborg binnen de drie weken na kennisname van het schrijven. Dat deze brief bij gebrek aan antwoord geldt als enige en definitive ingebrekestelling en u zich het recht voorbehoudt alle nodige verdere stappen te ondernemen.

Re: Wat nu???

Geplaatst: 05 okt 2010 13:48
door corodine
Hoi,

Ik heb eindelijk een brief gekregen van hun advocaat waarin staat dat zij dus alle kosten (van eventuele herstellingen) zullen aftrekken van de huurwaarborg. Dit bedrag zal vastgesteld worden door de architect die de plaatsbeschrijving heeft uitgevoerd. Wat ik niet goed weet is, waar hebben ze recht op en waar niet? De dingen die ze schrijft lijken mij zo banaal...

Ze schreef onder andere dat: het appartement en de garage niet werden schoongemaakt (echt totaal geen waar), Er hing een spinnenweb en idd in de garage lag er in de hoek wat stof! ECHT NIET MEER DAN DAT!
Dat ze NA de plaatsbeschrijving nog mos hebben gevonden in de dakgoot.
Ook dat er krassen waren in de plint naast het bad (maar deze werden al vastgesteld bij intrek)! Dus hier kunnen ze toch niks voor aftrekken?
Dat er 5 spots moeten worden vervangen?? We hadden 3 reserve lampjes liggen (en die liggen daar nog steeds, maar hadden ze gewoon nog niet vervangen)
En dat de verwarmingsketel een onderhoud heeft gekregen en dat ze dit ook zullen doorrekenen naar mij? (maar wie zegt dat wij dat onderhoud niet zelf hebben laten doen bij uittrek?) Ze hebben dit nooit gevraagd.
Bovendien zeggen ze ook dat wij hen dus nog steeds het bedrag van 640 euro verschuldigd zijn dat we hebben afgetrokken van de huur. Maar de kraan is daar nog hé! Deze wordt nu gebruikt door de nieuwe huurders!

Waar moet ik me nu aan verwachten? Neem ik al een advocaat of wacht ik nog? Of start ik meteen de verzoeningsprocedure?

Alvast bedankt!

Re: Wat nu???

Geplaatst: 05 okt 2010 14:21
door Vandebos
Alle feiten die werden vastgesteld na de plaatsbeschrijving en afgifte van de sleutels tellen niet.

Indien ze een buitensporig hoge onkostennota aanrekenen waarmee u niet akkoord kan gaan dient u deze aangetekend te betwisten en tegelijkertijd een verzoekschrift in minnelijke schikking bij het lokale vredegerecht in te dienen.

Re: Wat nu???

Geplaatst: 19 okt 2010 14:21
door corodine
Ik heb gebeld naar het vredegerecht om te vragen wat ik precies in dit verzoek ,voor de verzoeningsprocedure op te starten, moet zetten. Ze vertelde mij een korte schets over de zaken die er zijn gebeurd. Maar hoe vaag mag ik hierin zijn? Is moeilijk. Zet ik enkel zoiets van: ze willen onze borg niet teruggeven, wij hebben herstellingen uitgevoerd voor hen die zij niet wilden betalen, dus hebben we ze van de huur afgehouden? Of moet ik veel gedetailleerder gaan? Als ik in detail ga dan zit ik rap aan een aantal pagina's en dan val ik enorm in herhaling als ik dan voor deze vrederechter sta uiteraard...

Alvast bedankt!

Re: Wat nu???

Geplaatst: 19 okt 2010 18:13
door Vandebos
U dient niet in detail te gaan op het verzoekschrift. Gewoon algemeen de feiten vermelden. De verhuurder weigert de huurwaarborg los te geven aangezien er een conflict is tussen beide partijen over een gedeelte van de huur die werd ingehouden toen de verhuurder weigerde een reparateur te zenden om een zwaar lekkende douchekraan te vervangen aangezien ze op verlof waren. We hebben dit uiteindelijk zelf gedaan en de kosten in mindering gebracht op een huurperiode.

Voor uzelf maakt u een document waarin u punt voor punt alle feiten op een rijtje. GEEN tralala!:

maximaal 5 lijntjes per punt met daarin de datum, het feit, reactie verhuurder, tijd nodig om de reparatie uit te voeren.

Maak een schematisch overzicht van alle problemen die er zijn geweest met waterleidingen; aan de hand daarvan kan u perfect aantonen dat dat de problemen te wijten zijn aan een systematisch gebrek aan onderhoud voor de periode dat jullie het pand huurden.

Maak eventueel een overzicht van de kosten die jullie wel bereid zijn te betalen.

Neem de plaatsbeschrijving (in en uittredende) mee. Dan kan u de niet gekuist verhaaltjes ontkrachten aan de hand van de uittredende plaatsbeschrijving waar dit wel in vermeld diende te staan moest het waar zijn.

De bedoeling van deze documenten is om jezelf een basis te geven mocht je door discussie de draad kwijtspelen of denken een belangrijk punt te vergeten. Je kan ook makkelijker aan de vrederechter duidelijk maken dat er een chronisch probleem is in het pand; ipv 10 verschillende feiten met een verhaal ertussen op te noemen geef je hem/haar gewoon een netjes opgesteld overzicht zonder blabla... De tegenpartij heeft geen recht op deze documenten ze maken geen deel uit van de procedure en dienen enkel om jou te helpen focussen op wat belangrijk is of om de vrederechter in één oogopslag een overzicht te geven.

Koester geen al te hoge hoop over de verzoeningsprocedure, de meeste sturen hun kat. Komen jullie toch tot een akkoord dan is dit een onverwachte meevaller.