huurkontrakt 1 jaar, max. 2x verlengbaar, minder dan 3jaar ?

Simmy
Topic Starter

huurkontrakt 1 jaar, max. 2x verlengbaar, minder dan 3jaar ?

#1 , 02 aug 2010 11:46

in het huurkontrakt staat:
aangegaan voor de duur van 1jaar van 1/12/2007, met maximaal tweemaal een stilzwijgende verlenging voor dezelfde periode, bij gebrek ana opzeg bij aangetekend schrijven door de verhuurder/huurder drie maanden voor het einde van het lopend jaar.

Volgens wat ik hier op de site vind, mag althans wettelijk gesproken een kontrakt van korte duur SLECHTS 1X verlengd worden, minder dan 3jaar. Klopt dit ?

Zo ja, nu binnenkort op het einde gekomen van drie jaar huren... kan dit kontrakt NU drie maand vooraf (1dec. -3maand) opgezegd worden door verhuurder ?

Of werd/wordt dit kontrakt automatisch beschouwd als een 3-6-9 ofte 9 jarig kontrakt ? :?:

Wie helpt me eruit ?

Alvast bedankt voor jullie reactie ! :D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 02 aug 2010 11:52

Een contract van bepaalde duur voor hoofdbewoning kan slechts éénmaal verlengd worden waarbij biede periodes samen de drie jaar niet mogen overschrijden.

Dit houdt in uw geval in dat uw huurcontract op 1/12/2009 is overgegaan in een 9 jarig contract gestart op 01/12/2007. Uw contract bevindt zich momenteel dus in zijn derde jaar.

Indien het contract werd geregistreerd en u wenst op te zeggen zal u een opzegtermijn van drie maanden dienen te betekenen. Indien het contract nog steeds in zijn derde jaar zit op het ogenblik dat de opzegging afloopt bent u de verhuurder eveneens een maand wederverhuringsvergoeding schuldig.

Indien het contract niet werd geregistreerd zijn er geen verplichte opzegtermijnen of wederverhuring verschuldigd.

Simmy
Topic Starter

#3 , 02 aug 2010 14:33

Ik heb begrepen dat eht kontrakt dus in zijn 3de jaar zit... Dit is dus de eerste periode van een 3-6-9, als ik ook dat goed begrijp.

Kan de verhuurder dan zijn huurprijs aanpassen ? ,

en zo ja in hoeverre én om welke reden ? (verbeteringswerken, huurprijs onder gemiddelde of zoiets ??)

alvast bedankt voor de info !

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2010 14:48

Simmy
Topic Starter

#5 , 02 aug 2010 15:50

@ Lanox: bedankt voor de tip ! het is me nu helemaal duidelijk.

Een bijkomende vraag is wat gebeurt er als het 3-6-9 kontrakt op zijn einde komt (zijn 9de jaar dus) ? Kan de verhuurder dan een NIEUW kontrakt aanbieden, met nieuwe voorwaarden ? Of loopt zo'n kontrakt door (= herbegint voor een nieuwe 3-6-9 periode) ?

Bedankt alvast voor de verduidelijking!

Vandebos

#6 , 02 aug 2010 15:53

Ofwel zegt de verhuurder het contract op zoals bij wet vastgelegd en kan er eventueel over een nieuw contract onderhandeld worden ofwel wordt het contract stilzwijgend verlengd voor een nieuwe periode van drie jaar.

In de link in onderschrift vindt u al deze informatie terug.

Terug naar “Huren”