Situatie is als volgt :
Ik huur een 1-kamer studio van een vereniging van mede-eigenaars (mijn huurcontract stelt dat ik huur van een gebouw ,waarbiij het door mij gehuurde pand eigendom is van een 50-tal eigenaars).
Deze VM wordt vertegenwoordigd door de syndicus van het gebouw.
De oorspronkelijke syndicus/vertegenwoordiger bij aanvang van het contract 3j terug was perfect op de hoogte van mijn situatie (officieel geniet ik een gewaarborgd minimum pensioen ,in realiteit ,geniet ik een schamel leefloon van slecht 40% van mijn gewaarborgd minimum pensioen ,ten gevolge van een minnelijke collectieve schuldenregeling) en heeft me nooit verzocht tot indexatie of verhoging.
Sinds er een nieuwe syndicus/vertegenwoordiger werd aangeduid ,bekom ik niets dan problemen met die man.
Ik verzoek al sinds mei 2009 schriftelijk via hem aan mijn verhuurders om een voor mij ,zwaar storend probleem op te lossen.
Zijnde het feit dat 24/24 ,7/7 ,letterlijk iedereen die aan de voordeur van het gebouw aanbelt ,bij mij terecht komt (fijn als je weet dat het gebouw een 50-tal panden telt).
Telkens bekom ik als antwoord "we zullen het er later wel eens over hebben..."
Teneinde toch van de nodige nachtrust te kunnen genieten ,heb ik de drastische beslissing dienen te nemen om de bel bij mij binnen uit te schakelen (je kan het volume verminderen/uitzetten).
Vanaf mei 2009 probeer ik met regelmaat (wekelijks) of het probleem nog aanhoudt en ik verzoek meermaals schriftelijk tot herstelling.
Telkens zonder enige reactie.
Teneinde raad ,verzend ik een schriftelijke ingebrekestelling voor dit probleem.
Sindsdien is mijn bel gewoonweg dood ,ze doet niks meer.
Ik ben dus al geruime tijd voor niks en niemand bereikbaar.
Mijn huurcontract stelt dat onderhoud van belinstallatie ten laste zijn de huurder ,doch het duidelijk niet functioneren is mijn inziens ten laste van de verhuurder.
Ik ben een brave huurder die stipt elke maand 3-4dagen voor aanvang van de nieuwe maand al de huur + forfaitaire kosten betaalt.
Buiten bovenstaand probleem ,heb ik enkel de herstelling gevraagd van sanitaire leiding ,welke na 30 jaren volledig verdwenen bleek en de vernieuwing van een wasbak ,omdat de originele door de gezonden hersteller onklaar was gemaakt.
1 Maand na de uitvoering van deze werken kreeg ik voor de 1ste x een zogenaamde indexering van de huur toegezonden.
Deze werd opgemaakt en verstuurd door de syndicus/vertegenwoordiger :
Allereerst was deze niet enkel 3maanden te vroeg toegezonden ,bovendien bleek ook nog eens dat voor de berekening ervan mijn basishuurprijs met 25% vermeerderd was en men de letterlijk in het contract vermelde forfaitaire kosten mee in rekening hadden gebracht voor indexatie.
Als laatste werd er toen een indexatie uit hun mouw geschud voor een maand die nog moest komen...
Ik heb toen schriftelijk mijn niet akkoord toegezonden (met vermelding waarom en verwijzing naar de huurwet) en heb gewoon braaf mijn huur + forfaitaire kosten blijven betalen aan het tarief zoals voordien.
Als antwoord hierop ,bekom ik schriftelijk dat enige soepelheid van mij verwacht wordt...
(stel u voor...)
Enkele weken terug bekwam ik voor de 2de x een nieuwe indexering.
Opnieuw werd hiervoor mijn basishuurprijs met 25% vermeerderd en opnieuw werden mijn in het contract opgenomen forfaitaire kosten mee geïndexeerd.
Opnieuw werd ook nu weer een verkeerde maand gebruikt voor de berekening van de indexatie.
Opnieuw heb ik toen mijn schriftelijk niet akkoord (met argumentatie en het aankaarten van zijn niet aflatend ondeskundig gedrag ,zijn arrogantie en moedwil door het opnieuw proberen om me middels een foutieve berekening wat extra geld af te troggelen).
Tevens heb ik hem toen bedankt voor zijn nalaten om nog maar op de hem toegezonden ingebrekestelling te reageren en dat we elkaar bij de vrederechter zullen zien.
De eerstvolgende werkdag heb ik dan ook een gedocumenteerd verzoek hiervoor ingediend bij de griffie.
(aankaarten van de herhaaldelijke poging tot het zomaar vermeerderen met 25% van de basishuurprijs ,het herhaaldelijk pogen om zo wat extra geld te bekomen en het nog steeds negeren van de herstellingsaanvraag en ingebrekestelling).
De voorziene zitting is op 9 september 2010 en hij zal de oproepingsbrief hiervoor al wel ontvangen hebben.
Vandaag krijg ik per aangetekende opnieuw een 3de indexatie toegezonden.
Deze is ongelooflijk maar waar ,ook nu weer verkeerd.
Hij heeft nu wel voor de 1ste maal de berekening gemaakt aan de correcte basishuurprijs en ook zijn de ,in het huurcontract duidelijk vermeld en omschreven ,forfaitaire kosten niet meer mee geïndexeerd.
Echter de maand voor indexatie is ook nu weer verkeerd...
(de huurcalculator op fgov.be is mijn richtlijn welke me de correcte berekening laat blijken ,al wat anders is ,is voor mij bijgevolg foutief)
Tot slot heeft die man nog het lef om letterlijk te schrijven dat er niet wordt ingegaan op mijn herstellingsverzoeken ,zolang ik niet bereid ben de huurovereenkomst ter goeder trouw uit te voeren...
(maw : opnieuw wordt er verwacht dat ik een foutief berekende indexatie betaal en blijk ik niet ter goeder trouw als ik daarmee schriftelijk niet akkoord ga en enkel braaf het voorgaande tarief betaal)...
Nu is mijn vraag ,ben ik dan ook voor de letter van de wet niet ter goeder trouw?
Ben ik dan in fout ,als ik niet wens in te gaan op foutieve berekeningen?
Wat zijn de risico's die ik me in tussentijd (tot aan de zitting bij het vredegerecht binnen 2 maanden) zo loop ,omdat ik enkel mijn voorgaand tarief zal blijven betalen?
Als ik me even de mentaliteit aanmeet van mijn verhuurders en hun vertegenwoordiger ,zou ik stellen dat indien iemand je iets foutief oplegt en je hen daarvan op de hoogte brengt ,je logischer wijze ook niet hoeft akkoord te gaan...
Logischerwijze zou ik dan ook denken dat tot men me eindelijk een correcte berekening toezend ,ik ook de 3maanden terugwerkende kracht pas hoef te betalen vanaf die juiste berekening en niet vanaf de jaarlijkse ingangsdatum.
(ik bedoel ,als men me bv pas in september of later een correcte berekening toezend ,dan kunnen ze me toch ook niet tot in april laten terug betalen...)
Nog even ter info ,opdat je mee bent met de instelling van de verhuurders :
Bij aanvang van mijn contract heb ik bv ook de sleutels dienen te betalen die ik nodig had ,teneinde me toegang te kunnen verschaffen tot het door mij gehuurde pand en aanhorende (brievenbus ,kelder ,toegang tot de nutsinstallaties heb ik bv niet ,als men bv de telefoon dient te herstellen ,kan ik 1 voor 1 bij al mijn buren aankloppen in de hoop dat 1 van hen wel toegang heeft tot dat bepaald deel...).
Mijn verhuurders en hun vertegenwoordiger beseffen het misschien nog niet ,maar die kosten gaan ze me bj opzegging wel terug mogen betalen.
In mijn verzoekschrift voor de vrederechter ,heb ik tevens gevraagd tot schrapping van indexatie voor de verdere huidige duur van het contract (contract van 9 jaar) ,gezien mijn financiële situatie (schuldenregeling loopt nog tem 2014 ,daarna nog makkelijk 1 jaar voor alles in orde is en ik terug over mijn volledig gewaarborgd minimum pensioen kan beschikken ,wat op een paar maanden na de duur van mijn huidig huurcontract is).
Ook heb ik verzocht om in geval van een blijvende weigering tot herstelling ,de huurprijs te verminderen met 25% vanaf mei 2009 (=vanaf aanvang schriftelijk verzoeken daarom).
Ik denk dan maar ,als mijn verhuurders en hun vertegenwoordiger het lef hebben om mijn basishuurprijs zomaar met 25% proberen te vermeerderen ,ik het lef mag hebben te vragen deze met 25% te verminderen.
(los van het feit dat ik daar waarschijnlijk geen recht op heb ,wil ik hen toch even laten voelen)
En als laatste of ik bij een niet akkoord ,niet gemachtigd kan worden om zelf een herstelling of vernieuwing van de belinstallatie ten laste van de verhuurders mag laten uitvoeren (op voorlegging van factuur aan de verhuurders ,dus zonder dat ik ze moet voorschieten).
Als allerlaaste :
Stel nu dat de verhuurders en ik bij de vrederechter niet tot een akkoord kunnen komen en mijn verhuurders blijven halsstarrig foutieve indexatie's toezenden en weigeren tot herstelling.
Welke verdere gerechtelijke procedure kan ik dan ondernemen?
(ikzelf heb recht op kostenloze juridische rechtsbijstand ,gezien mijn minnelijke collectieve schuldenregeling en mijn officieel gewaarborgd minimum pensioen)
Hopelijk kunnen jullie aan mijn uitleg wat uit en kan iemand me eenantwoord bezorgen.