huurder

dreamer
Topic Starter

huurder

#1 , 28 mei 2010 17:20

geachte,

we hureen een woonst en ons contract was vanaf 1 september 2009 tot 1 september 2010, indien niks tegenspraak word dit automatisch 3-6-9 jaar, nu de huisbaas kwam vandaag effe vertellen dat hij het huis wil verkopen. We hebben nog steeds niks ontvangen per brief ofzo wat kunnen we nu hiertegen doen en wat zijn onze stappen die we kunnen doen

mvg heymans patrick wie kan ons raad geven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 mei 2010 18:35

geregistreerde huurovereenkomst of niet?

Vandebos

#3 , 28 mei 2010 19:02

U kan niets tegen de verkoop van het pand ondernemen. Dat is nog steeds het recht van de eigenaar. (Wat u natuurlijk wel kan doen is een bod uitbrengen op het pand)

Wat betreft uw huurcontract is het allereerste wat u dient te ondernemen na te gaan of het al of niet werd geregistreerd. In de link in onderschrift vindt u een pdf terug die u kan helpen het lokale registratiekantoor te vinden. Te complex? Pb me de postcode van de gemeente waar het pand zich bevindt en de straatnaam, dan zoek in wel even.
Registratie met een contract van bepaalde duur maakt weinig uit behalve wanneer het contract niet minstens drie maanden op voorhand wordt opgezegd (ten laatste zou u een opzegging tegen 31 mei dienen te ontvangen. (maandag. Een contract van 1 jaar beginnend op 1 september eindigt trouwens op 31 augustus))

Dan is het voor de huurder van een pand dat verkocht wordt eventueel interessant om het contract zelf te gaan registreren. De opzegperiode door de nieuwe eigenaar wordt hierdoor immers verlengd van 3 naar 6 maanden. Kostprijs? € 25. U hoeft de verhuurder niet op de hoogte te brengen dat het contract werd geregistreerd. Het registratiekantoor doet dit ook niet. U dient dit pas aan de orde te brengen op het ogenblik dat de neiuwe eigenaar u een opzeg van 3 maanden zou betekenen.

Is het contract geregistreerd? Dan dient u niets te ondernemen.

Het enige wat nog dient te gebeuren is dat op het ogenblik dat het pand te koop wordt gezet u met de eigenaar degelijke afspraken dient te maken voor het laten bezichtigen van het pand. Normaliter kan dit gedurende 2 periodes van 2-3 uur per week waarvan er 1 's avonds in de week en eentje in de namiddag in het weekend. U kan natuurlijk ook andere afspraken maken, maar laat het in godsnaam niet tot een geding voor de vrederechter komen voor bezoekuren...

Reclame

dreamer
Topic Starter

#4 , 29 mei 2010 08:17

geachte,

het huurcontract is geregistreerd normaal dacht ik dat de huisbaas in het begin zei hoe kan ik nagaan via internet of waar kan ik dit nagaan aub dus als ik het goed begrijp moet ik tenlaatste maandag een brief ontvangen van opzeg, zoniet wa gebeurt er dan aub

dreamer
Topic Starter

#5 , 29 mei 2010 08:19

gelegen te opglabeek 3660 langveldweg 41 dank bij voorbaat

Vandebos

#6 , 29 mei 2010 15:08

Nagaan registratie:

AKRED - Registratiekantoor

(2671301) BREE
Adres:
Stadsplein 1 bus 0005
3960 BREE
Tel:
0257/806.10 -- Fax: 0257/977.85
Email:
kant.reg.bree@minfin.fed.be

Rekening nr BE61 6792 0032 6117 (BIC = PCHQBEBB) (IBAN prk)
679-2003261-17 (prk)

Openingsuren 8 uur tot 12 uur

Indien u niet minstens drie maanden voor het vervallen van een contract voor bepaalde duur een opzeg krijgt (enkel in geval van HOOFDBEWONING ) wordt dit contract automatisch bij wet omgezet in een 3-6-9.

dreamer
Topic Starter

#7 , 29 mei 2010 20:51

dank u wel vandebos dus dit betekend als ik maandag geen aangetekende brief ontvang dit automatich 3 jaar word

mvg patrick

Vandebos

#8 , 29 mei 2010 21:17

Als u voor de eerste juni geen schriftelijke opzeg ontvangt of geen fiche van de postbode in de bus vindt kan de eigenaar uw huurcontract niet meer op tijd beperken tot 1 jaar en gaat het contract effectief op 1 september over in een 3-6-9 die begint op 1 september 2009. Vanaf dan worden voor de opzeg de bij wet vastgelegde regels voor een 3-6-9 van kracht.

dreamer
Topic Starter

#9 , 30 mei 2010 08:42

dank u wel voor de nodige en zeer goede informatie dus nu hopen maar dat ik maandag geen opzegging krijg en dat hij te laat hiermee is

mvg patrick

Vandebos

#10 , 30 mei 2010 11:16

En verifiëren dat het contract effectief werd geregistreerd. Indien nodig zelf registreren! (beste €25 die u voor drie maanden huur kan investeren)

dreamer
Topic Starter

#11 , 31 mei 2010 07:32

geachte,

ik heb even een mail gestuurd naar registratiekantoor te bree om te horen of ons contract geregistreerd is
nu maar wachten op antwoord dan,

ook benieuwd of vandaag de opzegbrief aangetekend gaat toekomen , indien niet is de huisbaas te laat en zal dit automatisch verlengd worden zeker.

Klopt dit mvg heymans-timmermans

dreamer
Topic Starter

#12 , 31 mei 2010 09:57

geachte,

heb een mail terug gehad van registratie dat ons huurcontract niet geregistreerd is nu ook de postbode had geen aangetekende zending mee opzeg huur. Dus dit wil zeggen nu dat ons contract automatisch drie jaar is of ben ik verkeerd hierin en welke stappen moet ik ondernemen nu indien die brief morgen toekomt of deze week

1september 2009 hebben we contract getekend lopende tot 1 september 2010

dus klopt dit

mvg heymans patrick

Vandebos

#13 , 31 mei 2010 10:51

Bij gebrek aan een tijdige opzeg van een contract van bepaalde duur wordt uw contract omgezet in een 3-6-9.

art 3 §6 huurwtegeving
§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Wat betreft de registratie is het dus best dat u een met uw kopie van het huurcontract zelf de registratie uitvoert. dan kan de nieuwe eigenaar art 9 huurwetgeving niet inroepen om u met 3 maanden op te zeggen.
Art. 9. Overdracht van het gehuurde goed.
Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder (op de datum van het verlijden van de authentieke akte), zelfs indien de huurovereenkomst het recht van uitzetting in geval van vervreemding bedingt. <W 1997-04-13/43, art. 11, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Hetzelfde geldt wanneer de huurovereenkomst geen vaste dagtekening voor de vervreemding heeft, indien de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt. In dat geval kan de verkrijger evenwel de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen, om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, §§ 2, 3 en 4, mits aan de huurder, op straffe van verval, een opzegging van drie maanden wordt betekend binnen drie maanden te rekenen (van de datum van het verlijden van de authentieke akte) tot vaststelling van de overgang van eigendom. <W 1997-04-13/43, art. 11, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>

dreamer
Topic Starter

#14 , 31 mei 2010 13:59

geachte,

ondertussen heb ik vandaag maandag 31/05/2010 het huurcontract laten registreren

en zodoende heb ik ook nog geen aangetekende zending verkregen van de huisbaas dus is contract automatisch verlengd nu dacht ik

Vandebos

#15 , 31 mei 2010 15:23

Vanaf 00.00 01/06/2010 wel.

Terug naar “Huren”