huuropzeg en plaatsbeschrijving

karines
Topic Starter

huuropzeg en plaatsbeschrijving

#1 , 28 mei 2010 09:38

Mijn huurder, die een contract heeft van lange duur (9 jaar) tot 15 december 2016,zend mij een opzegbrief die ingaat op 15 april 2010. (dus na 2,5 jaar huur). Hij schrijft dat het pand vrij zal zijn vanaf 1 juni. Hij verhuist op 15 mei maar betaalt de laatste maand en een half huur niet. Ik stuur hem een aangetekend schrijven na telefonisch contact waarin ik hem aanmaan de huur te betalen en hem er ook op wijs dat zijn opzeg niet strookt met het door hem aangegane contract van 9 jaar . Vermits er vermoeden is van schade stel ik een expert aan om op 31 mei de plaatsbeschrijving te doen. Hij wil echter niet op de afspraak komen en zegt nu dat hij zijn opzegtermijn zal uitdoen tot 15 juli 2010 maar ondertussen betaalt hij niet. Het pand is echter al opnieuw verhuurd vanf 1 juni 2010. Wat moet ik nu doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 mei 2010 11:28

Een opzeg begint altijd de eerste van de maand nadat de opzeg werd betekend.

Werd het huurcontract geregistreerd?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mei 2010 11:36

Ik stuur hem een aangetekend schrijven na telefonisch contact waarin ik hem [...] er ook op wijs dat zijn opzeg niet strookt met het door hem aangegane contract van 9 jaar
We lezen deze brief natuurlijk niet en de vraag is hoe deze moet geïnterpreteerd worden.

Voor een goed begrip: Een opzegging is een eenzijdige rechtshandeling die de (in de regel) toekomstige beëindiging aankondigt van een overeenkomst en die rechtsgevolgen heeft van zodra deze wilsuiting de tegenpartij bereikt; een opzegging is bovendien definitief en onherroepelijk en kan ook niet worden ingetrokken. Net als bv. een ontslag is een opzegging een rechtshandeling die niet moet worden aanvaard om rechtsgeldig te zijn of gevolgen te hebben (VAN DEN BERGH, B., Omtrent de ontijdige opzeg: tijdig reageren is de boodschap RW 2008-09, afl. 37, 1565-1569).

In principe beëindigt dus de door uw huurder gegeven opzeg de huurovereenkomst per 31 mei, ook al is de opzeg te kort en is de huurder een opzegvergoeding verschuldigd voor de termijn die niet werd nageleefd.

Probleem is dat u met uw brief te kennen hebt kunnen geven dat u eiste dat hij de termijn van drie maanden naleeft. Dan kan u daarna niet komen klagen dat hij die termijn dan toch naleeft. Maar het is onmogelijk te zeggen hoe uw brief moet geïnterpreteerd worden.

U kan onmiddellijk verzoekschrift neerleggen en ontbinding van de huurovereenkomst vorderen wegens niet-betaling van de huur.

Reclame

Terug naar “Huren”