geen geregistreerde huurovereenkomst

snoepy
Topic Starter
Berichten: 2

geen geregistreerde huurovereenkomst

#1 , 24 mei 2010 16:44

Hallo,

Mijn ouders (verhuurders) hebben in mei 2009, een huurovereenkomst afgesloten en dit niet laten registreren. Er is toen ook geen plaatsbeschrijving gebeurt. Hoe kunnen we dit allemaal rechtzetten?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 mei 2010 17:41

Het gaat over woninghuur?

Plaatsbeschrijvijng:
De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst en zal eveneens onderworpen zijn aan de registratie. (art. 1730, §1, eerste lid BW)

Als je dat niet hebt gedaan, is er geen sanctie. Je kan dat nu dus nog altijd doen.

Registratie:
De verplichting van de registratie van de huurovereenkomst rust op de verhuurder. De kosten verbonden aan een eventueel laattijdige registratie zijn volledig ten zijne laste. (Kost = 25 EUR)

Dat kan nu dus nog steeds, maar zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.

Het gaat om de volgende twee opzeggingstermijnen:
1. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
2. Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 24 mei 2010 17:59

Kort als de huurders tot op heden de huurovereenkomst nog niet hebben opgezegd kunnen je ouders nog steeds de huurovereenkomst laten registreren zodat de huurders bij opzeggen de klassieke bij wet vastgelegde termijnen moeten volgen.

Kostprijs: Misschien € 25.

In de link in onderschrift vindt u een pdf betreffende registratie terug. Erin staat eveneens hoe u het dichtstbijzijnde registratiekantoor kan terugvinden.

Reclame

Seth
Berichten: 50

#4 , 25 mei 2010 15:51

@Vandebos

Kort als de huurders tot op heden de huurovereenkomst nog niet hebben opgezegd kunnen je ouders nog steeds de huurovereenkomst laten registreren zodat de huurders bij opzeggen de klassieke bij wet vastgelegde termijnen moeten volgen.

Art. § 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W>

Een laattijdige registratie van de huurovereenkomst heeft niet als gevolg dat de opzegtermijnen en vergoedingen weer geldig worden voor de huurder.

Het enige voordeel wat er nog behaalt kan worden is dat de overeenkomst tegenstelbaar is aan derden.

Eenmaal te laat geregistreerd kan de verhuurder er niet meer voor zorgen dat de opzegtermijnen (en vergoedingen) geldig worden.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 25 mei 2010 16:05

Art. § 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.)
Zolang houdt in dat zodra de overeenkomst is geregistreerd en er een opzeg wordt betekend na de datum van registratie bovenvermeld art 3 §5 eerste en tweede lid wel weer van toepassing zijn. Anders had de wetgever de term "Wanneer" gebruikt in de aanvang van het derde lid.

Ik dacht me trouwens deze discussie te herinneren in de parlementaire stukken?

Seth
Berichten: 50

#6 , 25 mei 2010 17:36

@Vandebos

ik ben inderdaad te onvoorzichtig geweest met mijn antwoord.

Nochtans kan ik niet veel vinden betreft de programmawet 2006-12-27/30.
Het valt wel op dat de Franse versie iets uitgebreider is:
"Après la période de deux mois visée à l'article 32, 5°, du Code des droits d'enregistrement, d'hypothèque et de greffe et aussi longtemps que le contrat de bail n'est pas enregistré, tant le délai du congé visé à l'alinéa 1er que l'indemnité visée à l'alinéa 2 ne sont pas d'application."

De Duitse versie zegt ongeveer hetzelfde.

Wetgevingsstuk 3-1986/3 vermeldt:

"Bovendien zal de verhuurder, in geval van niet tijdige registratie, zolang de registratie niet is uitgevoerd, geen beroep kunnen doen op de schadevergoeding die het Burgerlijk Wetboek voorziet in geval van voortijdige beëindiging van het huurcontract door de huurder en de huurder zal geen opzegtermijn moeten respecteren."

Heb hem verkeerd geinterpreteerd lijkt mij, als Hollander is het vaak nog wennen hè :-)

Het lijkt mij nog altijd dubbel.
Bij niet tijdige registratie tegelijkertijd met het moment dat er geen registratie is mag er zonder vergoeding opgezegd worden.
Als het contract niet geregistreerd is, dan hoeft de huurder zich toch niet af te vragen of het wel op tijd geregistreerd is, het is immers gewoon niet geregistreerd.

Een tekst in de zin van "Twee maanden na dagtekening van het contract heeft de huurder het recht de overeenkomst op te zeggen zonder vergoeding of opzegtermijn zoals vermeld in art.......indien het contract op het moment van opzegging nog steeds niet geregistreerd is..."

Maarja, wie ben ik........

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 25 mei 2010 17:56

De verwijzing naar de reguliere registratieperiode heeft implicaties voor de mogelijke ambtelijke boete. Bovendien creëert het een extra impuls voor de verhuurder zich alsnog in orde te stellen. Ik denk dat je het eveneens dient te bekijken te samen met het feit dat het volgens de Belgische wetgeving voor de huurder ook nog altijd mogelijk is ten allen tijde het contract te registreren om het tegenstelbaar aan derden te maken en aldus een langere opzegtermijn bij verkoop te bekomen.

Als een huurder controleert of het contract werd geregistreerd zal hij als antwoord een bevestiging met datum van registratie of een ontkenning van registratie ontvangen. Het is aan hemzelf om de termijn uit te puzzelen. Bij registratie is enkel de datum van belang om te verifiëren of de registratie gebeurde voor de betekening van de opzeg of erna, bij gebrek aan registratie maakt het geen f**** uit.

PS: de Belgische wetgeving is zelfs met een korrel zout ter grootte van het heelal moeilijk doorzichtig te noemen... Het feit dat de wetgeving in drie talen dient opgesteld te worden en men niet altijd even zorgvuldig is met het vertalen (zoals recentelijk nog bewezen met de nieuwe wetgeving op mede-eigendom waar de Nederlandstalige en de Franstalige versie mekaar linea recta tegenspraken..) maakt het er absoluut niet makkelijker op. Het enige wat hier nog ontbreekt om de chaos compleet te maken is een "Mediation" systeem zoals bij onze Noorderburen. :mrgreen:

snoepy
Topic Starter
Berichten: 2

#8 , 26 mei 2010 10:40

Thx voor jullie reactie.

Nu is mijn vraag ook van, de huurders betalen al 3 maand niet. Kan ik hen al een aangetekend schrijven sturen om hen in gebreke te stellen. Of moet alles eerst geregistreerd zijn.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 26 mei 2010 11:08

Niet betalen heeft niets te maken met de registratie.

U zend de huurders aangetekend een ingebrekestelling wegens het niet betalen van de huur waarbij u hen 10 dagen na kennisname geeft om u het verschuldigde bedrag te betalen. U verwittigt hen in het schrijven dat u bij gebrek aan betaling van de achterstallen verplicht zal zijn om middels een verzoekschrift art 1344bis/e.v. Ger. W. op hun kosten het vredegerecht in te schakelen.

Morgen of bij voorkeur nog vandaag zendt u een kopie van het huurcontract naar uw lokaal registratiekantoor met het verzoek dit alsnog te registreren. U zal op hetzelfde email-adres een verzoek tot betaling van de registratie ontvangen, €25.

Indien u de contactgegevens van het lokale registratiekantoor niet kent mag u me steeds via pb de postcode en straat van het huurpand toezenden, dan zoek ik het even op.

Ice
Berichten: 240

#10 , 27 mei 2010 00:52

Als ik het dus goed begrijp: bij een niet-geregistreerde overeenkomst kan de verhuurder bij opzegging dus geen vergoeding eisen?

De zaak is als volgt:
Een vriendin had een contract getekend voor een appartement waarvan de bouw pas af zou zijn september 2010.
Mevrouw zei dat het een voorlopig contract was.
Het 'echte' contract zou ze juli ontvangen en dat zou geregistreerd worden.
Nu vindt mijn vriendin een appartement dat goedkoper is en annuleert het voorlopig contract.
Mevrouw volgt zogezegd de wet van de huurovereenkomst (?!)en mijn vriendin moet nu één maand huur betalen voor een appartement dat er nog niet staat!
Bij navraag bij een jurist zegt die dat mijn vriendin dat maar moet betalen want anders had ze ook 3 maanden huur kunnen eisen, want op haar 'voorlopig contract zonder datum of wat dan ook ' staat 'huurovereenkomst' geschreven.
Het 'voorlopige contract' is amper 2 weken oud en mevrouw zegt dat ze één maand huur verlies heeft (voor een pand dat notabene nog gebouwd moet worden!)

Dàt klopt dan allemaal toch niet?

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 27 mei 2010 01:09

Allereerst gaat het om een 3-6-9 of een contract van bepaalde duur? Is hoofdbewoning het doel of tweede woonst?

Franciscus
Berichten: 38595

#12 , 28 mei 2010 18:31

En heeft uw vriendin als iets betaald?

speelt ook mee ... contract waarvan het voorwerp al werd overhandigd ( appartement in gebruik genomen) en de huur (gelden) betaald.
Wat is het verlies van verhuurder??

Practisch kan het idd groter zijn gezien het contract blijkbaar niet van vandaag is.

Ice
Berichten: 240

#13 , 06 jun 2010 09:22

Het is bedoeld als hoofdwoning en er staat geen duur op het contract, het is zelfs niet gedateerd...

Neen, ze had nog niks betaald en het appartement kàn nog niet in gebruik genomen worden want het is pas in aanbouw - het kan pas bewoond worden in september dus de verhuurder heeft helemaal géén 'verlies'..

Terug naar “Huren”