Elektriciteitsfactuur verdwenen huurder

B.Somers
Topic Starter

Elektriciteitsfactuur verdwenen huurder

#1 , 18 mei 2010 09:52

Een van mijn huurders is onlangs, met een achterstallige huur van enkele maanden, spoorloos verdwenen (opgemerkt door geuroverlast). Deze huurder werd tot enige tijd voor zijn verdwijning (weet dus niet juist wanneer hij verdwenen is) ondersteund door het OCMW.

Mijn eerste vraag betreffende dit probleem, is natuurlijk of en hoe ik de huurwaarborg tot mij kan nemen? Deze staat op een geblokkeerde rekening dewelke enkel vrijgegeven kan worden met de handtekening van ons beiden, wat dus niet mogelijk is.

Het tweede deel van mijn vraag betreft een zeer onaangename brief die ik tot mij kreeg gezonden betreffende een achterstallige elektriciteitsrekening van meer dan €3000 van diezelfde huurder, dewelke de elektriciteitsmaatschappij nu op mij tracht te verhalen. Ik ben door de maatschappij nooit ingelicht over enige vorm van achterstal betreffende die persoon. Het is mijn plicht toch niet om na te gaan of de huurder zijn rekeningen wel of niet betaalt?

Wat doe ik hier mee? Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 mei 2010 10:39

- voor de huurwaarborg dient u een verzoekschrift tot de vrederechter te richten waarin u deze verzoekt de waarborg vrij te geven in uw voordeel. U vindt een voorbeeld in onderschrift. Dit stelt u eveneens in de gelegenheid de huurder te laten veroordelen voor de achterstallen , verbreken huurcontract, wederverhuringsvergoeding enz... (Niet dat u mag verwachten deze som nog te kunnen innen doch een vonnis is steeds goed)
Deze procedure zal u een kleine € 41 kosten, € 35 rolrecht en € 6 bewijs van woonst van op gemeente.
Als de huurder nog staat ingeschreven op het huurpand, niets van aantrekken, dat is zijn verantwoordelijkheid.

- electriciteitsmaatschappij, deze bezorgt u een eenvoudig aangetekend schrijven dat u niet niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor de daden van uw huurders, dat deze meerderjarig zijn en op eigen verantwoordelijkheid contracten met nutsmaatschappijen afsluiten. Dat u hen bij deze vriendelijk verzoekt de correspondentie mbt tot dit dossier te voeren met diegene die het contract heeft afgesloten. Dat u hen hierbij eveneens verzoekt de documenten over te maken om het abbonement van de oude huurder af te sluiten en een nieuw te openen onder uw naam..

B.Somers
Topic Starter

#3 , 20 mei 2010 12:41

Alvast bedankt voor de antwoorden hier boven.
Heb nog een bijkomende vraag: ik heb eerst telefonisch contact gehad met de elektriciteitsmaatschappij. Blijkbaar was er voor een bepaalde tijd geen contract opgesteld met een elektriciteitsmaatschappij, dit over een periode van bijna jaar, dus onrechtmatig verbruik van bijna een jaar. Hier ben ik afgelopen maart van geinformeerd, en een energiecontract zoals in het topic hierboven vermeldt, op mijn naam gemaakt. Heb daarna dus pas de rekening toegestuurd gekregen.
Nu vraagt de elektriciteitsmaatschappij hen een copy van het huurcontract te sturen, welke ik door omstandigheden niet meer heb. Ik heb nog wel de bankafschriften. Is dit voldoende?
Bovendien vraag ik mij af in hoeverre er hier sprake is van dwaling, vermits zij mij pas na een jaar van dit energieverbruik hebben geïnformeerd.

MVG
Laatst gewijzigd door B.Somers op 20 mei 2010 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Vandebos

#4 , 20 mei 2010 12:43

- werd het contract geregistreerd? (dan kan u een kopie opvragen)

- u kan altijd proberen met bankafschriften, deze vormen echter niet hetzelfde bewijs als een huurcontract..

B.Somers
Topic Starter

#5 , 20 mei 2010 13:20

ongeregistreerd

Vandebos

#6 , 20 mei 2010 13:25

Dat kan problematisch zijn voor wat betreft de huurwaarborg en de electriciteitsafrekening. Het lijkt me in een geval als dit aangewezen een advocaat in de arm te nemen die eerst middels een geding voor vrijgave van de huurwaarborg eveneens bewijst dat er een huurovereenkomst was. Met dat vonnis kan u de zaak regulariseren met de energiemaatschappij.

B.Somers
Topic Starter

#7 , 20 mei 2010 13:31

Nogmaals bedankt

Terug naar “Huren”