zwembadinstallatie en huurhuis

liselotje
Topic Starter

zwembadinstallatie en huurhuis

#1 , 12 mei 2010 00:09

Ik heb er enige tijd aan besteed om iets over dit onderwerp te weten te komen op dit forum maar niets kunnen vinden.

Wij huurden een huis met een zwembad. We hadden een jaarcontract. Omdat de eigenaar zelf weer terug wilde konden wij na negen maanden ons boeltje weer pakken.
Er is een beschrijf geweest waarin niets staat over de toestand van het zwembad. Een beschrijf bij verlaten van de woning is niet opgemaakt maar eigenaren gingen mondeling akkoord met een bedrag voor kleine reparaties.
Nu beweren ze dat er een lekkage zit in het zwembad en moeten wij, op onze kosten, volgens hen iemand laten komen om dit te onderzoeken. Daarnaast vinden zij dat wij hier verantwoordelijk voor zijn.
Wij hebben het zwembad winterklaar gemaakt zoals door hen beschreven maar bij vertrek was het weer nog niet goed genoeg om te zwemmen en dus hebben we het waterpeil en de waarden op orde gebracht. Hierbij is ons geen lekkage opgevallen. Bovendien is de temperatuur van het water niet onder de 9 graden geweest. Het zwembad heeft een overkapping. Kunnen zij ons voor deze kosten verantwoordelijk gaan houden? Een zwembadinstallatie is toch voor rekening van de verhuurder? Zwembad en installatie zijn overigens tegen de 20 jaar oud.
Ik hoop dat iemand ons wijzer kan maken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#2 , 12 mei 2010 09:00

Aangezien er geen beschrijving is gemaakt is het aan hen om te bewijzen dat die lekkage (als ze er al is), te wijten zou zijn aan jullie nalatigheid of zo

Hij die eist, moet met bewijzen afkomen lijkt me ...

mapleleiah

#3 , 13 mei 2010 13:51

Waarom zijn jullie na 9 maanden trouwens vertrokken? Jullie hadden een jaarcontract dus mochten jullie een jaar blijven.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

liselotje
Topic Starter

#4 , 13 mei 2010 15:28

Wij zijn na negen maanden al vertrokken omdat het eigenlijk helemaal de bedoeling niet was om er al na een jaar uit te gaan. Het jaarcontract zou omgezet worden in een negenjarig contract tenzij wij na een jaar zouden kopen. Anders zouden wij het huis pas later kopen. Dit heeft te maken met een pand wat wij zelf in eigendom hebben en de verhuur daarvan. We wisten niet of dat zo zou verlopen dat we de mogelijkheid tot koop zouden hebben op zo'n termijn. Maar toen we er net drie maanden woonden kregen we opeens te horen dat de eigenaar spijt had van de aankoop van zijn nieuwe huis en terug wilde naar het huis wat wij van hem huurden. Wij durfden met twee kinderen waarvan er één ook nog eindexamen doet dit voorjaar het risico niet te lopen opeens op straat te staan en zijn daarom met spoed op zoek gegaan naar een ander huurhuis. Hier moesten we in per 1 april, dus vandaar.
Mede dankzij dit forum had ik inmiddels ontdekt dat de opzegtermijn bij opzeg door verhuurder voor huurder nog maar één maand bedraagt.

Je hebt, voor mijn gevoel in elk geval, gelijk Veebee maar zij stellen dat zij de borg hiervoor kunnen inhouden. In elk geval tekenen ze niet voor vrijgave van deze borg wat voor ons natuurlijk bepaald niet prettig is.

Veebee

#5 , 17 mei 2010 08:32

Dat lijkt mij niet wettig te zijn. Door het feit dat zijt niets in het beschrijf over het zwembad hebben opgenomen, kunnen ze niet aantonen dat de huidige toestand verslechterd/veranderd is.
Ik zou hen de bewijzen vragen via documenten/foto's enz.

Kunnen ze dit niet, dan zou ik het er met hen nogmaals over hebben dat wat ze doen niet wettig is en mocht dat mislukken dan zou ik naar de vrederechter stappen. (in eerste instantie zonder advocaat) en dan betaal je enkel de kost van de rol.

Vandebos

#6 , 17 mei 2010 11:57

Voer de briefwisseling aangetekend. Bevestig afspraken en overeenkomsten of het gebrek hieraan aangetekend.

Zorg er steeds voor dat je alle communicatie onbetwistbaar kan bevestigen.

liselotje
Topic Starter

#7 , 26 mei 2010 18:08

Tot nu toe is er geen briefwisseling geweest Vandebos. Aan het einde van de huurperiode wilden wij een uittredende beschrijf maken met hen maar zij hadden de oorspronkelijke beschrijf niet bij zich en verweten ons zaken aan het huis die daar al duidelijk in vermeld stonden.
Zij gingen niet akkoord met de oplevering van het pand en vertrokken. Daarna is er een paar maal telefonisch en sms-contact geweest.
Wij hebben n.a.v. daarvan besloten om de resterende huurdagen wat zaken in orde te maken waar inderdaad discussie over zou kunnen ontstaan.

Hierna zijn ze terug gekomen en gingen akkoord behoudens een paar honderd euro. Daarmee zijn wij ook akkoord gegaan omdat wij het idee hadden dat het anders wel een heel lang verhaal zou gaan worden gezien de bijzonder agressieve wijze waarop verhuurders zich opstelden. Ze waren o.a. boos dat wij de buxussen en coniferen niet door een erkende tuinman hadden laten onderhouden (is ook nooit sprake van geweest, niet in contract en niet mondeling en ze waren ook beslist niet verwilderd).
Een dag later werd er weer gebeld met het verhaal van het zwembad. We hebben geprobeerd om met ze in gesprek te blijven maar we kregen sms-jes waarin stond dat ze er wel voor zouden zorgen dat we geen cent borg over zouden houden en scheldtelefoontjes. Zelf ben ik mediator en heb ik de conclusie getrokken dat een oplossing v er te zoeken zou zijn. Er kwam ook steeds meer bij tot en met lege verfpotten die ze terug wilden aan toe (die wij niet eens hadden). We hebben de vrederechter ingeschakeld (zitting moet nog volgen) en sindsdien krijgen we ook mailtjes maar ze hebben ons geen enkele keer schriftelijk benaderd of specifieke bedragen voor specifieke problemen genoemd.

Nu willen ze wel, voorafgaand aan de zitting, een maand na afgifte van de sleutels, met een deurwaarder de “schade” gaan vaststellen. Wij moeten dan en de deurwaarder betalen en de door hem berekende schadekosten stellen ze.
Wij hebben tot nu toe wel de mails beantwoord, ook die kunnen toch als bewijs dienen?
Sorry voor het lange verhaal.

Terug naar “Huren”