vraagje ivm schimmels

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

vraagje ivm schimmels

#1 , 03 mei 2010 16:09

Ik huur een apartement dat al een onbewoonbaarverklaring heeft gehad en 3 dossiers heeft ivm vochtproblemen en schimmels. Ik heb met de laatste huurderes gesproken, want ik zelf ook een kwaliteitsonderzoek van Wonen Vlaanderen gehad. Nu zeggen die vorige huurders dat zij geen vergoeding hebben gekregen van de vrederechter ivm schimmel op hun kasten en kleding (alles moest weggesmeten worden). Dat de schimmel niet erg genoeg was. En blijkbaar is het blijvende vochtprobleem niet serieus genoeg, er zijn namelijk schadelijke schimmels en minder schadelijke. En deze zouden niet zo erg zijn. :? (ik heb wel allergiën...) Ik heb een brief van de eigenaar waarin hij zegt dat er inderdaad schimmel komt achter een kast die tegen een buitenmuur zou staan, en dit is normaal volgens hem (volgens mij niet, maar ik ben dan ook maar een verwend nest dat altijd in gezonde woningen heeft gewoond). Wat mij verbaasd is dat in Brussel ze veel strenger zijn, en ze al een woning onbewoonbaar verklaren voor een klein vochtprobleem waar zelfs nog geen schimmels te zien zijn! Zijn ze in Vlaanderen echt zo laks met de gezondheid van de mensen??? Zijn schimmels aanvaardbaar hier??? Hartelijk dank voor enige toelichting zodat ik weet wat te zeggen ter mijner verdediging. Ik verlucht elke dag. Ik verwarm. Ik heb zelfs de hele winter een elektrische luchtontvochtiger in de kamers gehad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Seth
Berichten: 50

#2 , 06 mei 2010 15:57

Is er reeds een ambtenaar langs geweest om de staat van uw woning te controleren?

Zij hanteren een checklist waarbij je woning vanaf 15 punten ongeschikt verklaard kan worden.

Ik meen dat je op schimmel en vochtinsijpeling aan de binnenkant van je woning maximaal 12 punten kunt verzamelen als de ambtenaar het net zo erg vindt als jij.

Er moet dus nog iets mis zijn wil je de 15 punten behalen, echter met zo een rapport (bijvoorbeeld 12 punten) kun je wel al meer doen om je verhuurder te forceren iets te doen aan het schimmelprobleem.

Moest je de checklist willen inzien die de ambtenaren gebruiken stuur me dan een pm.

Gegroet!

Reclame

Terug naar “Huren”