herstellingen huurder/verhuurder

charlewisoe
Topic Starter

herstellingen huurder/verhuurder

#1 , 17 apr 2010 14:17

Ik ben verhuurder, en mijn huurder heeft een huurcontract afgetekend van 9 jaar. Huurcontract is ook geregistreerd, en er is een plaatsbeschrijving gebeurd. Huurder woont boven mij, ik woon daar onder. Het betreft een gebouw met maar 2 appartementen. Elektriciteit is vernieuwd om te voldoen aan de huidige wetgeving. Huur is begonnen in november 2009, in de periode van deze 5 maand reeds volgende problemen:

De huurder behangen achter een chauffage, resultaat, chauffage afgebroken en allemaal zwart water in de chape, nu is de chape bedekt met schimmel en deze trekt ook in de muren. Door dit voorval is ook mijn plafond nat geworden van het zwarte water, en zijn de houten latjes zwarte plekken beginnen te vertonen. Hoe kan ik deze kosten op hem verhalen ? Offerte laten maken door een aannemer of dergelijke zodat de huurder de kosten weet voor de herstelling ?

Tweede probleem is het elektrisch vuur, zowel ik als de huurder hebben hetzelfde type, maar bij hem was er een probleem met 1 kookplaat, bij het opzetten hiervan sprong de differentieel schakelaar uit, oplossing, ik kook niet zoveel, dus vuren gewisseld, 2 maanden later, weer zijn vuur kapot, deze keer aardlek in het vuur. gevolg wederom differentieel schakelaar die afspringt, maar nu moet ook de zekering afgezet worden van het vuur.
Oorzaak kan zijn dat hij zijn potten veelvuldig laat overkoken en hierdoor de vuren beschadigd geraken, moet ik nu weer mijn goed hart laten zien en een nieuw vuur voor hem aankopen ? of is deze schade voor zijn rekening aangezien ik niet weet hoe hij met zijn vuren omspringt ?

3de probleem ze hebben na veelvuldig aandringen nog altijd niet hun domicilie hier gevestigd. Ze komen van Montenegro en hebben Duitse paspoorten. Hun adres van op de paspoorten heb ik dan ook vermeld in het huurcontract. Maar uiteindelijk is het toch de bedoeling dat ze hier hun adres hebben ?

4de probleem is dat het een appartement is met 1 slaapkamer, maar het is een koppel met 1 klein kind, het kan wel slapen bij de ouders op de slaapkamer, maar ik zelf ondervind hier enorm veel geluidsoverlast van.
Op zich niet zo een drama, maar hoe de mensen hun klein kind groot brengen laat ook wel wat te wensen over (niet aan mij om erover te oordelen natuurlijk)

Oplossing, ik zou de huurder er uit willen zetten volgens de wettelijke gang van zaken, zodat ik heel het appartement akoestisch kan isoleren.
Als dit gebeurd is, mag ik dan wettelijk een koppel met kinderen weigeren indien ze willen huren ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 apr 2010 20:11

1) u had de huurder onmiddellijk schriftelijk in gebreke dienen te stellen en uw verzekering verwittigen zodat er een dossier kon opgemaakt worden met kostenramingen.

2) U dient het vuur te laten nakijken door een erkend reparateur. Als deze oordeelt dat de schade niet aan sleet of een fabrieksfout te wijten is doch aan onverantwoord gebruik kan u de reparatiekosten verhalen op de huurder.

3) Melden aan de wijkagent liefst met een kopie van het huurcontract. Die kan dan de papierwinkel opstarten. Het gebeurt maar al te vaak dat niet-belgen niet aan onze administratie uitraken ( het gebeurt maar al te vaak dat Belgen niet aan hun administratie uitraken....)

4) zolang de verhuurde ruimte voldoet aan de technische richtlijnen voor twee volwassenen is hier niets tegen in te brengen.

Oplossing: U zal de regeling in art 3 van de wetgeving voor hoofdbewoning dienen te volgen.

U kan eventueel ook trachten middels de vrederechter het contract te laten verbreken gelet op het feit dat de domiciliëring na 5 maanden nog niet in orde is gebracht en de eventuele schade die reeds werd aangebracht aan het pand. Ik heb geen idee over de haalbaarheid hiervan.

Hoe zit het eigenlijk met de verblijfstatus van de huurders? Zijn ze legaal in België of niet? Dit zou immers uw zaak ernstig kunnen beïnvloeden.

charlewisoe
Topic Starter

#3 , 19 apr 2010 12:01

De huurder heeft een geldig duits paspoort, en hun adres dat op het huurcontract staat is ook het duitse adres dat op hun paspoort staat.
Kan ik hiervan uitgaan dat ze niet illegaal zijn ?
Het vuur is dit weekend gerepareerd.
Voor het schimmel probleem ben ik maw te laat, maar een goede les voor toekomstige problemen.

Reclame

Vandebos

#4 , 19 apr 2010 13:20

U kan nog steeds eens informeren bij uw verzekeringsagent, soms willen ze wel eens "een uitzondering" maken voor goede klanten.

Voor de verblijfstatus en hoofdbewoning gaat u best even langs bij de wijkagent. Zoals gezegd is de Belgische wetgeving voor velen een kluwen.

JohnD

#5 , 21 apr 2010 02:57

.. en zijn de houten latjes zwarte plekken beginnen te vertonen.
Die zwarte plekken ontstaan als het vocht in de latjes begint in te werken. Gemakkellijk met een product te verwijderen zonder opschuren. Drogist vragen.
Ze komen van Montenegro en hebben Duitse paspoorten. Hun adres van op de paspoorten heb ik dan ook vermeld in het huurcontract. Maar uiteindelijk is het toch de bedoeling dat ze hier hun adres hebben ?
Nu wel natuurlijk omdat het een woning is die tot hoofdverblijfplaats dient. Toen nog niet.
4de probleem is dat het een appartement is met 1 slaapkamer, maar het is een koppel met 1 klein kind, het kan wel slapen bij de ouders op de slaapkamer, maar ik zelf ondervind hier enorm veel geluidsoverlast van.
1 klein kind ? LOL, voorlopig althans vanzelfsprekend.
.. maar hoe de mensen hun klein kind groot brengen laat ook wel wat te wensen over (niet aan mij om erover te oordelen natuurlijk)
Dat is toch een culturele verrijking dacht ik ? Of zie ik dat mis ? Altijd dat saaie typische Belgische opvoedingsstramien. :D
Oplossing, ik zou de huurder er uit willen zetten volgens de wettelijke gang van zaken,
Hoe dacht u dat gedaan te krijgen ? :P
Als dit gebeurd is, mag ik dan wettelijk een koppel met kinderen weigeren indien ze willen huren ?
Wishfull thinking heet zoiets. Enfin moest het u dan toch lukken na een jaartje of zo, kan u dat natuurlijk niet maken want dat zou dan discriminatie heten (ik bedoel negatieve discriminatie, want positieve is natuurlijk toegelaten).
in de periode van deze 5 maand reeds volgende problemen:
Euh ... valt nog goed mee in feite vind ik .... :P Of je na 9 jaar nog van een "appartement" zal kunnen spreken is wat anders natuurlijk.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

charlewisoe
Topic Starter

#6 , 21 apr 2010 10:23

Dan moet ik zelf niets meer afbreken als ik wil renoveren :wink:
Er is een plaatsbeschrijving gebeurd, dus moest er grote schade zijn heb ik toch nog een waarborg van een paar honderd euro's waar ik echt alles mee zal kunnen maken.....

Misschien moet ik eens raad vragen bij de verhuurders, waarover op dit forum de huurders klagen :D

JohnD

#7 , 21 apr 2010 12:59

Ik ben spijtig genoeg zelf huurder, maar schakel in dit forum soms over op "verhuurder" modus.

Normaal sta ik echter meestal in huurder modus.

Ik raad je overigens sterk aan dit werkje aan te schaffen ... :D

http://i43.tinypic.com/15s3qdj.jpg
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

charlewisoe
Topic Starter

#8 , 28 okt 2010 20:29

Oke, hier zijn we nog eens, om geen nieuw topic te openen brei ik hier verder aan, dan is de huur situatie meteen duidelijk.
De huurder heeft in september Mondeling gezegd dat hij eind november reeds gaan vertrekken. Ik heb hem toen meteen gezegd, dat hem dat op Papier moet zetten, want zonder dat op papier ga ik het ook niet te huur zetten. Vandaag zeiden ze het nog eens mondeling dat ze eruit gaan eind november en dat ze het wel op papier zullen zetten, maar hun nederlands is niet zo goed.
Dan heb ik ze maar ook ineens gezegd dat ze mij dan 2 maand huur verschuldigd zijn omdat ze het 9 jarig contract vroegtijdig verbreken. Dit begreep ze natuurlijk niet, ze zei dat het toch OKE genoeg was dat ze het in september al gezegd hadden....
Ook haalde ze het argument boven dat ze altijd op tijd betaalden (cash) en dat ik er toch niet ZO veel last mee had....
Als tegenargument kan ik dan geven dat de huur normaal 550 is, maar dat ze korting hebben gekregen omdat ze altijd op voorhand betalen, en de oprit staanplaats kregen ze er dan ook maar gratis bij. Evenals berging in mijn private delen, en ze kregen ook nog eens een wasmachine in de garage. Normaal zijn berging en garage niet toegankelijk voor hen, maar ik met mijn goed hart heb ze hier dan maar een sleutel voor gegeven.

Wat kan ik nu doen wanneer men huurders eind november van de ene dag op de andere foetsie verdwenen zijn ? eindafrekening water en gas moet ik nog krijgen dan, de 2 maanden huur, en de huurwaarborg van 1 maand huur (want ze beloofden het appartement zelf te renoveren en nieuwe vloer te leggen, dus 1 maand waarborg is wel OK he) die wil ik hun dan ook nog wel terug geven, maar eingelijk is er al een glazen deur gesneuveld en ook is de klink kapot, ze hebben schimmel in de badkamer door te weinig te verluchten en hun behang is er tegen gesmeten, en met schilderen hebben ze plinten niet afgeplakt, dus daar kloddert de verf wat tegen.

Moet ik nu aangeteken schrijven bezorgen (ik woon eronder) dat ze 9 jaar verplicht moeten uitzitten ? (ze gaan er vroeger uit omdat de vrouw ondertussen van nen tweede kleine bevallen is, en dan is 1 slaapkamer toch wel weinig he, ondanks het feit dat ze soms met 3 gezinnen boven mene kop zitten, in de vakantieperiode...)

Vandebos

#9 , 28 okt 2010 20:43

De huurder kan ten alle tijde een negenjarig contract opzeggen met 3 maanden vooropzeg. Wordt het contract beëindigd gedurende het eerste, tweede of derde jaar van het negenjarig contract dan kan de verhuurder een vergoeding van drie , twee of een maand huur vragen.

Nu dient u voor uzelf uit te maken of u vanaf november problemen wenst of de huurders er gewoon uit zodat u met een minimum aan verlies kan herverhuren.

U kan aan de nutsleverancier vragen met spoed een tussentijdse afrekening op te maken. Mocht het tot problemen komen haalt u hen voor het vredegerecht, dan is de kans groot dat u met vonnis zal winnen, of u de sommen uit het vonnis ooit zal kunnen innen is een ander verhaal.

charlewisoe
Topic Starter

#10 , 28 okt 2010 20:57

Mag ik het pand nu al terug te huur zetten of moet ik wachten op hun schrijven ?
Want stel dat ik het terug te huur zet, en er willen mensen komen kijken, dat ze dan ineens zeggen: Hoe kan dat nu, wij wonen hier toch nog ??

Of zet ik het pas te huur als ze weg zijn.... ? Allee, ik wil hier natuurlijk ook weer wettelijk handelen, daar waar een huurder meestal wat meer mag....
(vonnis bij vredegerecht en de sommen nog niet terugbetaald zien ???)

PS: ik heb een kennisgeving van indexering opgemaakt voor de huurder, zodat hij weet dat hij in november ietske meer huur moet betalen. (zijn laatste maand)
Worden de twee maanden huur berekend op deze indexering of op het bedrag bij ondertekenen contract ? (goeie vraag he ;) )

Vandebos

#11 , 28 okt 2010 22:34

De huurder dient toe te laten dat het pand wordt bezichtigd door kandidaat-huurders gedurende de laatste 3 maanden van de opzeg. Normaliter heb je een dergelijk beding opgenomen in je huurcontract. Daarin staat ook vermeld gedurende welke periodes het pand te bezoeken is. Meestal zijn dit 2 periodes van drie uur per week, eentje op de woensdagavond en eentje op de zaterdagnamiddag bv.

De wederverhuringsvergoeding wordt gelijkgesteld aan de laatste maand huur. Persoonlijk zou ik dit niet doen; het kan je hooguit enige euro's opleveren, ervoor zorgen dat geen enkele kandidaat-huurder het pand wenst te nemen (moet hier geen tekeningetje bij maken zeker?), een totaal gebrek aan medewerking voor de bezoekuren en het effectief bezetten van het pand na november wat dan heel leuk wordt als je reeds met nieuwe huurders een contract hebt getekend. (de parabel van de rode lap en de stier kan dit wel verhelderen..)

Ik zou u tevens ten zeerste willen aanraden de documenten onder de link "(ver)huurder" in onderschrift eens te bekijken. u vindt er oa een standaardcontract zoals wettig verplicht door het Vlaamse gewest terug, een actuele versie met de huurwetgeving uitgelegd in lekentaal, een uitleg waarom het vanaf heden zeer interessant is voor de verhuurder om een contract te registreren.

charlewisoe
Topic Starter

#12 , 29 okt 2010 08:24

het is geregistreerd hoor, en mijn huurders zijn niet echt stieren. Best vriendelijke mensen, daarom dat ik ook men goed hart voor hun boven heb gehaald, maar ik vrees dat ze gewoon niets van de huurwetgeving en dergelijke afkennen. Ik zou het liefst hebben dat ze zelf een advocaat onder de arm nemen, die dan kan zeggen tegen hun hoe het juist allemaal inéén zit hier in België. Want ze denken dat het in hun land en in heel europa hetzelfde is als in België....

baldwyn

#13 , 29 okt 2010 11:04

Want ze denken dat het in hun land en in heel europa hetzelfde is als in België....
Het waren Duitsers, correct?

Er zijn blokken in Neukölln in Berlijn waar de ene buur moet gaan aankloppen bij de andere om zijn douche te gebruiken. Hopen woningen zonder douche of bad. Heb ook al appartementen gezien met een zwembad op het dak maar met slaapkamers van 6m². De woningwetten, voor zover die er al echt zijn in Duitsland (of worden toegepast), zijn vast en zeker niet te vergelijken.

Hou er bv. ook rekening mee dat er mensen in officiële, erkende woningen leven naast een metrolijn in Berlijn in wat eigenlijk een tuinhuis is. Inclusief moestuintje. Toilet is het spoor.

charlewisoe
Topic Starter

#14 , 28 nov 2010 11:19

De huurders zijn ineens spoorloos verdwenen.
Ik had ze een document overhandigd waar ze hun nieuw adres op konden zetten voor het toesturen van de eindafrekening met ook een berekening van gas, water en elektriciteit aan de hand van het werkelijke verbruik, zodat ze een idee hebben van hoeveel deze eindafrekening ongeveer zou bedragen. Ik had de gas en elektriciteit namelijk gewoon op mijn naam laten staan (stom van mij).
Maar nu zijn ze gewoon verhuisd toen ik gaan werken was, en de sleutels hebben ze gewoon zonder boe of ba in de brievenbus achtergelaten. Dus kan er geen uittredende plaatsbeschrijving ook plaats vinden, nu ze de sleutels overhandigd hebben, mag ik het pand dan betreden ?

Ze staan hier niet meer gedomicilieerd (nooit geweest), kan ik een AS naar hun adres op het huurcontract sturen ? (is in duitsland) Met vermelding van de te betalen wederverhuringsvergoeding ? En indien niet voldaan word binnen de 14 dagen, mits verzoekschrift .... vredegerecht ? Of is dit enkel voor bewoners van België ? Ook voor de eindafrekening die volgens mijn berekening toch de 1000 € overschrijdt, kopie van de facturen naar dat adres opsturen? Of kan ik niets doen aangezien ze in Duitsland domicilie hebben ?

Kan ik ook de kosten van het veranderen van sloten op hun verhalen, aangezien ze maar 1 paar sleutels hebben teruggegeven ipv 3 paar die ze gekregen hebben ?

JohnD

#15 , 28 nov 2010 13:19

VDB materie; maar laten we zeggen dat u oogst wat u gezaaid hebt. De normaalste zaak dat zo'n mensen van de ene dag op de andere verdwijnen. Bovendien zegt u dat ze niet gedomicilieerd waren op die woning. Een heleboel (huur) wetten vallen dan al niet onder de huurwet.

Terug naar “Huren”