Beslag na betekening

els1234
Topic Starter

Beslag na betekening

#1 , 14 apr 2010 13:16

De 'ex-huurder' die nog in het pand verblijft krijgt na de betekening 24h de tijd om te betalen (achterstallige huur, wederverhuringsvergoeding, kosten, ...).

Kan men na die 24h reeds overgaan tot het beslag leggen van goederen in het appartement of moet men 1 maand wachten tot hij effectief is buiten gezet (in geval hij niet vrijwillig de sleutels afgeeft, waar ik voor vrees)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 14 apr 2010 13:25

In het vonnis is beslagrecht bekomen? Is er door de deurwaarder reeds een beschrijving opgemaakt van de goederen die in beslag kunnen genomen worden?

Voor de uitzetting zal de bezetter effectief 30 dagen krijgen na de betekening om het pand vrijwillig te verlaten. (meestal, de vrederechter kan ook korter besloten doch dan dient dit in het vonnis te staan.)

els1234
Topic Starter

#3 , 14 apr 2010 13:34

"Laat de voorlopige tenuitvoerlegging van dit vonnis toe, zonder borgstelling". Van 'beslagrecht' is geen sprake in het vonnis. Er werd nog geen beschrijving opgemaakt van de goederen in het pand. Ik vermoed dat het pand reeds leeg is.

De gerechtsdeurwaarder zou vandaag langsgaan om het vonnis te laten betekenen. De kosten waren 165 euro, dus ik veronderstel dat dit louter de betekening zal zijn.

Reclame

Vandebos

#4 , 14 apr 2010 13:51

Dat is inderdaad de betekening van het vonnis en het bevel dat hij binnen de dertig dagen het pand dient te verlaten omdat hij anders uitgezet wordt.

Ervaring leert me dat er weinig in beslag te nemen zal zijn dat de moeite loont om te verkopen.

bosprocureur

#5 , 14 apr 2010 21:05

Ervaring leert me dat er weinig in beslag te nemen zal zijn dat de moeite loont om te verkopen.
Inderdaad. Als er wel voldoende in huis is, en als er nog geen beslag is door andere partijen, kan je misschien pandbeslag overwegen?

Ik meen dat pandbeslag al kan vanaf dat je problemen begint te vrezen, enkel via deurwaarder, zonder vonnis. De verstandhouding zal dan natuurlijk wel helemaal zoek zijn.

Ik verwacht en accepteer hierbij de banbliksems van andere forumgebruikers. :D

JohnD

#6 , 14 apr 2010 22:40

Ik meen dat pandbeslag al kan vanaf dat je problemen begint te vrezen, enkel via deurwaarder, zonder vonnis.
LOL, not in your wildest dreams. Het enige soort beslag dat "preventief" kan gedaan worden zonder uitspraak van een rechter is "bewarend" beslag. Ik ben niet zeer van de naam. Maar het komt erop neer dat je als verhuurder een deurwaarder kan aanstellen om de inboedel van je huurder op te schrijven vanaf 1 maand huurachterstal. De deurwaarder dient dan nog wel wettellijk de huurder hiervan preventief op de hoogte te brengen. Kost je wel wat geld. :D
De verstandhouding zal dan natuurlijk wel helemaal zoek zijn.
Daar liggen heel wat huurders natuurlijk van wakker.
Ik verwacht en accepteer hierbij de banbliksems van andere forumgebruikers. :D
Beschouw mijn antwoord als iets dergelijks. In elk geval hoef je traditiegetrouw van andere forumgebruikers weinig te vrezen. :roll:
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#7 , 14 apr 2010 22:58

*zoekt naar een mooie banbliksem in zijn kast, maar verkiest tenslotte toch maar het paardenzweepje... met zeven staarten*
Wanneer de onbetaalde verhuurder vreest dat de huurder het
gehuurde goed zal verlaten zonder te betalen, kan hij zich
wenden tot de gerechtsdeurwaarder, die - zonder toestemming
van de rechter - pandbeslag kan leggen op de inboedel,
waarna de huurder de goederen niet meer mag verkopen of
wegdoen.

Pandbeslag kan enkel worden gelegd voor achterstallige huurgelden.
Beslagr. Antwerpen 30 juli 2004, NjW 2005, afl. 104, 348,
noot BROECKX, K.
art 1461 Ger. W.
Artikel 1461

De eigenaars en hoofdhuurders van huizen of landeigendommen kunnen, onverschillig of er een schriftelijk of een mondeling huurceel bestaat, zonder verlof van de rechter, één dag na het bevel, wegens vervallen huur- of pachtgelden beslag doen leggen op de goederen en vruchten waarmee de verhuurde plaatsen zijn toegerust en die zich op de verhuurde gronden bevinden.

Ook op de goederen van de onderpachters of onderhuurders, waarmee de plaatsen die zij bewonen zijn toegerust, en op de vruchten van de gronden die zij onderhuren, kan pandbeslag gelegd worden wegens vervallen huur- of pachtgelden die verschuldigd zijn door de huurder of pachter van wie zij huren; zij verkrijgen evenwel opheffing indien zij bewijzen dat zij betaald hebben zonder bedrog en zonder dat zij voorafbetalingen kunnen opwerpen.
Het pandbeslag is alleen van toepassing voor zover de roerende goederen nog niet verplaatst zijn.

Het pandbeslag is als het ware een soort bewarend beslag. Er kan dus nog niet tot uitwinning op de goederen worden overgegaan ingevolge het pandbeslag. De procedure tot omzetting van het pandbeslag in een uitvoerend beslag wordt geregeld door de artikelen 1489 tot en met 1493 van het gerechtelijk wetboek.
Art. 1489. Alleen de beslagrechter is bevoegd om de geschillen over de regelmatigheid van de rechtspleging van bewarend beslag te beslechten.
De beschikking van de beslagrechter brengt geen nadeel toe aan de zaak zelf.

Art. 1490. De schuldeiser die bewarend beslag doet leggen kan, in hetzelfde exploot of, in geval van bewarend beslag onder derden, in het exploot waarin het beslag wordt aangezegd aan de schuldenaar tegen wie het beslag geschiedt, deze doen dagvaarden ten einde te horen beschikken omtrent de zaak zelf.

Art. 1491. Het vonnis over de zaak zelf vormt, in voorkomend geval, ten aanzien van de uitgesproken veroordelingen, de uitvoerbare titel waarvan de enkele betekening het bewarend beslag in uitvoerend beslag doet overgaan.
Deze bepaling verhindert niet de schorsende uitwerking van de voorzieningen en het recht van de eigenaar in geval van beslag tot terugvordering.
Indien het beslag het voorwerp is van een betwisting die aanhangig is voor de beslagrechter op het ogenblik van de betekening van de eindbeslissing over de zaak zelf, heeft de omzetting van het bezwarend beslag in uitvoerend beslag enkel plaats door de betekening van de beslissing van de beslagrechter waarbij de regelmatigheid van het beslag wordt erkend.

Art. 1492. Het vonnis over de zaak zelf waarbij de vordering wordt verworpen houdt de beslissing tot opheffing van het beslag in.

Art. 1493. De vordering over de zaak zelf schorst de in de artikelen 1425, 1458 en 1459 gestelde termijnen tot de dag waarop de eindbeslissing van de rechter niet meer vatbaar is voor gewone rechtsmiddelen.
Inzake bewarend beslag op onroerend goed en bewarend beslag op zeeschepen en binnenschepen heeft deze schorsing slechts plaats wanneer de vordering over de zaak zelf, voor het verstrijken van de geldigheidstermijn van het beslag, ingeschreven is op de kant van de overschrijving of van de inschrijving van het beslagexploot. Deze schorsing loopt ten einde bij het verstrijken van een termijn van drie jaren te rekenen van de inschrijving van de vordering, tenzij, vóór het verstrijken van die termijn, de inschrijving vernieuwd is voor een nieuwe termijn van drie jaar.
De vernieuwing geschiedt op voorlegging, aan de hypotheekbewaarder, van een verzoekschrift in twee exemplaren, houdende nauwkeurige aanduiding van de te vernieuwen inschrijving en van de oorzaak van de schorsing van de geldigheidsduur van het beslag, onverminderd de toepassing van artikel 90, tweede lid, van de wet van 16 december 1851, zo daartoe grond bestaat.
Elke eindbeslissing die niet meer vatbaar is voor de gewone rechtsmiddelen en gewezen is op de vordering over de zaak zelf, wordt op verzoek van de meest gerede partij ingeschreven na de inschrijving van de vordering.
Het voordeel van een pandbeslag is dat je zelfs bij bijvoorbeeld een faillissement of "grootschalige wanbetaling" een primaire claim legt op de beschreven goederen zodat de opbrengst eerst volledig gebruikt wordt om de geclaimde achterstallige huurgelden aan te zuiveren. Zelfs een curator heeft hier geen verweer tegen.

Nog iemand een portie? 8)

bosprocureur

#8 , 14 apr 2010 23:24

*zoekt naar een mooie banbliksem in zijn kast, maar verkiest tenslotte toch maar het paardenzweepje... met zeven staarten*
Is die banbliksem voor mij bedoeld, of het paardenzweepje met zeven staarten (was dan geen cat 'o nine tails of zoiets).?

In alle geval bedankt voor de mooi gedocumenteerde uitleg.

Vandebos

#9 , 15 apr 2010 00:16

Is die banbliksem voor mij bedoeld, of het paardenzweepje met zeven staarten (was dan geen cat 'o nine tails of zoiets).?

In alle geval bedankt voor de mooi gedocumenteerde uitleg.
Cat of nine tails werd gebruikt voor scheepstucht.

Zweep met 7 staarten is een zelfcastijdingstoestelletje... ( Opoe dinges toestanden en "toevallig" ook zeer populair bij een aantal "meer extreme" sjiitische afsplitsingen zoals de Twaalfstuiver en Ismaili.)

Ik doelde dus op zelfkastijding om een antwoord te geven...

JohnD

#10 , 15 apr 2010 06:39

Wanneer de onbetaalde verhuurder vreest dat de huurder het gehuurde goed zal verlaten zonder te betalen, kan hij zich wenden tot de gerechtsdeurwaarder, die - zonder toestemming van de rechter - pandbeslag kan leggen op de inboedel, waarna de huurder de goederen niet meer mag verkopen of wegdoen.
Het pandbeslag is als het ware een soort bewarend beslag. Er kan dus nog niet tot uitwinning op de goederen worden overgegaan ingevolge het pandbeslag
Idd, elke normaal denkende mens zou toch moeten inzien dat, het nog net niet tot uitwinning op de goederen kunnen overgegaan, in feite reeds op het randje is.
Een deurwaarder is nog steeds iemand die hierbij grote financiele belangen heeft.
Als het zo doorgaat en de huurders nog verder met hun voeten laten spelen door de wetgever en de dominante houding van vele verhuurders/immokantoren/eigenaars, zie ik de dag nog komen dat de inboedel gewoon openbaar mag verkocht worden als de verhuurder nog maar vermoed dat zijn huurder niet zal betalen.
Zonder rechterlijke uitspraak of wat dan ook. Dat van dat bewarend beslag is IMHO gewoon een overblijfsel uit het feodale tijdperk.
Gelukkig dat er een deftig prijskaartje aan vasthangt, anders stonden de verhuurders aan te schuiven bij de deurwaarders.
Ik stel me hierbij trouwens ernstig de vraag of er hier reeds geen inbreuk op de wet op de privacy is.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#11 , 15 apr 2010 12:44

Wanneer de onbetaalde verhuurder vreest dat de huurder het gehuurde goed zal verlaten zonder te betalen, kan hij zich wenden tot de gerechtsdeurwaarder, die - zonder toestemming van de rechter - pandbeslag kan leggen op de inboedel, waarna de huurder de goederen niet meer mag verkopen of wegdoen.
Het pandbeslag is als het ware een soort bewarend beslag. Er kan dus nog niet tot uitwinning op de goederen worden overgegaan ingevolge het pandbeslag
Idd, elke normaal denkende mens zou toch moeten inzien dat, het nog net niet tot uitwinning op de goederen kunnen overgegaan, in feite reeds op het randje is.
Een deurwaarder is nog steeds iemand die hierbij grote financiele belangen heeft.
Als het zo doorgaat en de huurders nog verder met hun voeten laten spelen door de wetgever en de dominante houding van vele verhuurders/immokantoren/eigenaars, zie ik de dag nog komen dat de inboedel gewoon openbaar mag verkocht worden als de verhuurder nog maar vermoed dat zijn huurder niet zal betalen.
Zonder rechterlijke uitspraak of wat dan ook. Dat van dat bewarend beslag is IMHO gewoon een overblijfsel uit het feodale tijdperk.
Gelukkig dat er een deftig prijskaartje aan vasthangt, anders stonden de verhuurders aan te schuiven bij de deurwaarders.
Ik stel me hierbij trouwens ernstig de vraag of er hier reeds geen inbreuk op de wet op de privacy is.
Als het pandbeslag uitmondt in een actuele boedelverkoop zijn de kosten van het pandbeslag terugvorderbaar. Bovendien en dat mag je niet vergeten, zeer vaak gebeurd een pandbeslag vlak voor een geding voor de vrederechter plaatsvindt. In dat verzoekschrift is dan gegarandeert opgenomen de kosten van het pandbeslag te verhalen op de huurder. Het zal dan aan de vrederechter zijn om te beslissen of deze eis gerechtvaardigd is of niet.

Nogmaals zoals reeds talloze malen geciteerd; experts vastgoedbeheer en wetgeving die nationaal en zelfs internationaal erkend worden op hun vakgebied zijn het er unaniem over eens dat overmatige bescherming door de Belgische wetgeving van de huurder tov de eigenaar/verhuurder de voornaamste oorzaak zijn van het almaar inkrimpende aantal beschikbare huurwoningen in België.

Maar ja, ieder zijn mening. Ben benieuwd hoeveel jaren het nog gaat duren vooraleer men eigenaars begint te verwijten dat ze hun panden verkopen in plaats van te verhuren...

JohnD

#12 , 15 apr 2010 13:34

Er zijn idd. praktisch geen woningen meer te huur. Als je een HEBBES.be vastneemt heb je daarin hoogstens een 20-tal woningen te huur. De rest staat vol van ettellijke vele honderden woningen te koop. En natuurlijk zijn er woningen die lang te koop zullen blijven, waarvan de eigenaars ze niet kwijt geraken. Ik begrijp niet hoe die woningprijzen nog kunnen blijven stijgen. Maar zoals het spreekwoord zegt "everything that goes up has to come down". Afwachten. Tijd dat heel die vastgoedmarkt in elkaar duikt. Maar ja, hoe meer volk men in dit Belgie importeert, hoe meer woningen er nodig zijn om die mensen te huisvesten. En natuurlijk dat er leningen door die banken van vreemde origine worden toegestaan aan mensen van hun eigen land, waar de banken hier in Belgie niet aankunnen. Eigen volk eerst in omgekeerde zin noem ik dat.

Terug naar “Huren”