huur contract van vaste duur en indexering

kvds
Topic Starter

huur contract van vaste duur en indexering

#1 , 12 apr 2010 20:57

ik heb voor het eerst de vraag om mijn klein appartement te huren met een kontrakt van vaste duur voor één jaar.
Ik heb tot nu toe altijd gehuurd voor een periode van 9 jaar de wettelijk voorgeschreven periode.

De kandidaat huurder zegt dat hij meer dan waarschijnlijk maar één jaar zal blijven.

Normaal is dat goed voor mij maar als ik het goed begrepen heb zal ik na één jaar, als de huurder toch blijft ook geen huurindexering mogen doorvoeren.
Als ik het goed begrijp is dit een gemakkelijke manier voor een huurder om gedurende 3 jaar geen huurindexering aangerekend te krijgen.
Zelfs als ik de huur opzeg 3 maanden voor het einde van dat eerste jaar en een nieuw contract voor terug één jaar zou maken moet ik me toch nog aan de oorspronkelijke huurprijs houden.

Of begrijp ik dit verkeerd in de wetgeving ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 apr 2010 21:17

Als u het pand voor één jaar verhuurt informeert u 4 maanden voor het verlopen van het contract of de huurder is geïnteresseerd in het verlengen van het contract. Indien ja wordt het contract verlengd ( op papier zetten)en kan u na 12 maanden een indexering uitvoeren. Indien de huurder niet is geïnteresseerd bezorgt u hem ten minste 3 maanden voor het verstrijken van het huurcontract een aangetekend schrijven waarin u hem het beëindigen van het contract op datum X, zoals contractueel vastgelegd, bevestigt. In theorie is het contract dan niet meer verlengbaar, zelfs als de huurder hier later nog om verzoekt.

Als u dan opnieuw aan een volgende huurder verhuurt wordt artikel 7 §1 bis van kracht
(§ 1bis. Indien een woning het voorwerp is van opeenvolgende huurovereenkomsten met verschillende huurders, gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar en die beëindigd worden door een opzegging door de verhuurder, mag de basishuurprijs gedurende negen opeenvolgende jaren niet hoger zijn dan de bij het begin van de negenjarige periode eisbare huurprijs, proportioneel aangepast aan de kosten van levensonderhoud, renzij de normale huurwaarde van het goed onderrussen ren gevolge van nieuwe omstandigheden, met ten minste twintig percent of ten gevolge van werken in het gehuurde goed met ten minste tien percent is gestegen.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst vermindert de rechter de huurprijs tot de huurprijs die eisbaar is krachtens de vorige huurovereenkomst, proportioneel aangepast aan de kosten van levensonderhoud, wanneer de verhuurder nier bewijst dat de huurprijs werd vastgesteld overeenkomstig de bepalingen van het eerste lid.
De proportioneel aangepaste huurprijs wordt berekend als volgt : basishuurprijs bij het begin van de negenjarige periode vermenigvuldigd met het indexcijfer van de maand voorafgaand aan die van het sluiten van de nieuwe huurovereenkomst en gedeeld door het indexcijfer van de maand voorafgaand aan die van het sluiten van de huurovereenkomst bij het begin van de negenjarige periode.) <W>
Dit artikel is van dwingend recht.

U mag de huur dus aanpassen aan de index.

Hopelijk helpt dit u verder?

EDIT : -dt :oops:
Laatst gewijzigd door Vandebos op 13 apr 2010 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

artemis

#3 , 13 apr 2010 10:47

Naast het feit dat je wel mag indexeren vind ik dat beginnen met een contract van 1 jaar ook wel zijn voordelen heeft. Heb je problemen met de huurder, dan verleng je niet en geef je een tijdige opzeg die niet gemotiveerd hoeft te worden.

Anderzijds dien je na een jaar geen nieuw contract te maken. Je kan het contract met een jaar verlengen, of je kan het stilzwijgend laten overgaan in een 3-6-9.
Het enige verschil is dat je geen wederverhuringsvergoeding kan vragen als de huurder na een jaar vertrekt, maar daar is het mij als verhuurder niet om te doen. Een goede huurder hebben is veel waard, een slechte huurder kwijt zijn ook...

Reclame

kvds
Topic Starter

#4 , 13 apr 2010 14:48

Voor mij is het nog niet helemaal duidelijk of men wel of niet mag indexeren als een contract van één jaar na dit jaar automatisch verlengd zou worden voor nog één jaar.

Vandebos

#5 , 13 apr 2010 16:38

Je mag indexeren.

Terug naar “Huren”