Syndicuskosten

zigo
Topic Starter

Syndicuskosten

#1 , 12 apr 2010 15:40

Kunnen syndicuskosten verhoogd worden met 135% t.o.v. vorig jaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 apr 2010 15:51

Hebt u het over de totaal vergoeding aan de syndicus? (beheers en werkingskosten, byzondere opdrachten) of uitsluitend over de beheerskosten?

Wat stelt het contract met de syndicus?

Normaliter zijn de beheerkosten per contract vastgelegd en wordt enkel een jaarlijkse indexering tijdens de maximaal 5 jarige looptijd van het contract toegelaten

Een wijziging van de beheerskost, buiten deze in het contract vastgelegd vereist altijd een goedkeuring van de AV.

roharro

#3 , 12 apr 2010 16:28

Kunnen syndicuskosten verhoogd worden met 135% t.o.v. vorig jaar?
De kostenafrekeningen opgesteld door de syndicus wel (bijv. jaar met grote uitgaven), zijn beheersvergoeding niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

zigo
Topic Starter

#4 , 12 apr 2010 16:55

Een overzichtje.
Heb mijn huurcontract van een nieuwbouwappartement aangetekend opgezegd, na iets meer dan 2 jaar wegens onophoudelijke kleine en grotere gebreken.
(+/- 35 mails op en neer)
Een plaatsbeschrijving met 79 foto's werd opgemaakt op 15/2/2008. Bij rondgang op heden (25/2/2010) heb ik het appartement nagezien en in goede staat bevonden. Er zijn geen gebreken t.o.v. de plaatsbeschrijving van 15/2/2008. (Aldus de gevolmachtigde makelaar).
Na de opzegging hebben de verhuurders onmiddelijk het verhuurkantoor ingeschakeld. Het appartement werd bij de eerste bezichtiging verhuurd(heeft 5 min. geduurd). Het appartement is op 100 m van de zeedijk.
Ik betaalde 50€ voorschot op de syndicuskosten en het eerste jaar kreeg ik 142.4€ terug. (zonder enige vorm van afrekening). Het maandbedrag was dus het eerste jaar 38.13€/m.(afrekening 6/03/2009)
Door de opzegging heb geen enkele kans gekregen om zelf een nieuwe huurder te zoeken en wordt mij 1 maand huur schadevergoeding opgelegd en worden de syndycuskosten verhoogd naar 91.03€/m.
Omdat ik hiermee niet akkoord ging heb vrijdag een aangetekend schrijven ontvangen van raadsman van de verhuurders.

roharro

#5 , 12 apr 2010 17:08

Een overzichtje.
Heb mijn huurcontract van een nieuwbouwappartement aangetekend opgezegd, na iets meer dan 2 jaar wegens onophoudelijke kleine en grotere gebreken.
(+/- 35 mails op en neer)
Een plaatsbeschrijving met 79 foto's werd opgemaakt op 15/2/2008. Bij rondgang op heden (25/2/2010) heb ik het appartement nagezien en in goede staat bevonden. Er zijn geen gebreken t.o.v. de plaatsbeschrijving van 15/2/2008. (Aldus de gevolmachtigde makelaar).
Na de opzegging hebben de verhuurders onmiddelijk het verhuurkantoor ingeschakeld. Het appartement werd bij de eerste bezichtiging verhuurd(heeft 5 min. geduurd). Het appartement is op 100 m van de zeedijk.
Ik betaalde 50€ voorschot op de syndicuskosten en het eerste jaar kreeg ik 142.4€ terug. (zonder enige vorm van afrekening). Het maandbedrag was dus het eerste jaar 38.13€/m.(afrekening 6/03/2009)
Door de opzegging heb geen enkele kans gekregen om zelf een nieuwe huurder te zoeken en wordt mij 1 maand huur schadevergoeding opgelegd en worden de syndycuskosten verhoogd naar 91.03€/m.
Omdat ik hiermee niet akkoord ging heb vrijdag een aangetekend schrijven ontvangen van raadsman van de verhuurders.
Op zich is het best mogelijk de kosten hoger zijn dan een jaar geleden.
Echter, een detail van de afrekening is nodig om de correctheid van de aangerekende kosten te controleren. Vraag dus aan de verhuurder een detaillering van de kosten die u worden aangerekend.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#6 , 12 apr 2010 19:01

Verzoek de verhuurder middels zijn advocaat via AS om u een gedetailleerd overzicht van de afrekening algemene onkosten te bezorgen met de nodige stukken ter staving zoals art 1728 ter BW vereist.
Art. 1728ter. <Ingevoegd> § 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen.
Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven.
De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd.
In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.
§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.
§ 3. Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.

Terug naar “Huren”