Sinds december 2005 huurde ik een appartementje in Antwerpen, dat ik correct per aangetekend schrijven heb opgezegd en verlaten eind maart 2010.
Bovenop de geïndexeerde huurprijs betaalde ik maandelijks 40 EUR gezamenlijke kosten voor verwarming en verlichting gang. Gedurende de volledige periode heb ik de huisbaas meermaals om een afrekening gevraagd, maar nooit gekregen. De laatste jaren ging ik ervan uit dat ik nooit een afrekening zou krijgen. Nu presenteert hij me plots de afrekening (die op het eerste zicht correct is gemaakt, met de nodige bijbehorende facturen): 1788 EUR. Mijn huurwaarborg van 1340 EUR (op een geblokkeerde rekening) geeft hij niet vrij, en ik krijg de vraag hoe ik het verder wil regelen. De verwarmingskosten liepen erg op gedurende de laatste koude winter: zelfs met de verwarming op stand 5 kregen we de living met moeite tot 20°C verwarmd, vermoedelijk omdat ons appartement onder een slecht geïsoleerd plat dak ligt. 1389 EUR van de 1788 in totaal gaan enkel terug op de laatste 5 maanden (november 2009 - maart 2010) De andere huurders kregen hun onderliggende appartementen beter verwarmd.
Aanvankelijk was in november 2005 een huurcontract opgesteld in 3 exemplaren, echter onder voorbehoud van het in orde brengen van enkele zaken, zoals plinten, mogelijkheid tot aansluiting wasmachine... Deze zaken werden echter nooit allemaal in orde gebracht, waardoor ik nog steeds in het bezit ben van de 3 exemplaren van het contract, en dat ook nooit heb laten registreren.
Kan dat nu een uitweg voor me zijn, of is er sowieso toch sprake van een overeenkomst gezien er een huurwaarborg geblokkeerd staat en ik maandelijks huurgelden + kosten heb overgeschreven, wat het bestaan van een overeenkomst doet vermoeden?