weigering huurwaarborg vrijgeven

ikke en hij
Topic Starter
Berichten: 28

weigering huurwaarborg vrijgeven

#1 , 30 mar 2010 10:39

De vorige huurder is vertrokken.

hij had een contract van 3-6-9 en heeft er 1jaar en 2maanden ingezeten.

Nu doet hij enorm moeilijk over de vrijgave van de huurwaarborg. Voor de schade dat hij heeft berokkend, heb ik offertes aangevraagd en die heb ik van de huurwaarborg afgetrokken. Nu hij eist facturen en dreigt met een advocaat...
Er is een plaatsbeschrijving opgemaakt, dus in principe trekt hij aan het korste eind. Maar kan hij hier mee doorgaan???

Het volgend probleem is dat er iets mis is gelopen met het immo kantoor en het is niet geregistreerd. Heeft dit nog zin om te doen??? Ook heeft hij zonder aangetekende brief zijn opzeg gedaan, maar hij heeft in samenspraak andere huurders gevonden. Kan ik hier nog een schade vergoeding voor vragen, als hij me het nog verder moeilijk maakt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Seth
Berichten: 50

#2 , 30 mar 2010 13:44

Beste,

de huurder hoeft u geen opzegvergoeding te betalen indien het contract niet binnen de twee maanden geregistreerd is:

§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.)


Hoe is de waarborg geregeld?
Staat deze op een vastgezette rekening op naam van beide partijen, of op één van de andere wettelijk gestelde manieren?

Als de bewoner weigert de huurwaarborg vrij te geven ondanks het feit dat de plaatsbeschrijving vermeldt welke schade de ex-huurder heeft veroorzaakt en de bewoner met de beschrijving akkoord is gegaan kunt u zich met een simpel verzoekschrift tot de vrederechter wenden.
De rechter kan deze dan ten voordele van de verhuurder vrijgeven.
Volgens mij bestaat er geen duidelijke regelgeving omtrend de reële kosten die gemaakt moeten/kunnen worden nav de schade in de woning.
Zo zijn er verhuurders die € 600,- aanrekenen voor het plaatsen van een nieuw raam, dat geld dan ook krijgen maar vervolgens van die € 600,- op vakantie gaan en nooit een nieuw raam plaatsen.
Hopelijk heeft een andere forumganger hier meer info over, misschien mbt de rechtspraak die hier reeds over gedaan is.

Gegroet,

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 30 mar 2010 13:58

De huurwaarborg dient om de verhuurder te vergoeden voor de waardevermindering die de beschadigingen gemaakt door de huurder voor het pand betekenen, niet om die effectief te repareren. Het al of niet repareren van de schade blijft de keuze van de verhuurder.

U kan de schade bepalen door een aantal offertes te vragen bij aannemers. Indien de huurders weigert de waarborg vrij te geven zal u effectief een geding bij het vredegerecht dienen in te spannen middels een verzoekschrift 1344bis/e.v. Ger. W. waarbij u de vrederechter verzoekt de huurder te veroordelen tot het vrijgeven van de huurwaarborg waarvan X euro bestemt voor de verhuurder en Y euro voor de huurder. Bovendien dient u tevens de vrederechter te verzoeken de huurder te veroordelen tot het betalen van de gerechtskosten, de kosten van rolrecht, bewijs van woonst en indien u een advocaat in de arm heeft genomen rpv.

Reclame

ikke en hij
Topic Starter
Berichten: 28

#4 , 30 mar 2010 14:09

dus als ik het goed lees heeft het ook helemaal geen zin meer om het nu (veel te laat) nog te laten registreren....

de waarborg staat op de wettelijke mannier bij de bank. Nu ik ben al gaan tekenen en het bedrag al gesplitst. Maar hij weigert dit nu vrij te geven omdat hij daar niet akkoord mee gaat.

nu het geen wat mij stoort, is dat ik altijd zeer correct ben geweest qua gebreken van het appartement. Altijd gezorgd dat problemen zo snel mogelijk van de baan waren. En als het er op aan kwam bij de plaatsbeschrijving ging hij bij elke schade zwaar in dicussie.

ik heb me gewoon gebasseerd op offertes. Ben ik dan ook verplicht om die aan hem te laten zien???

Ondertussen heb ik ook alles laten maken of zelf gemaakt maar ik ben er zeker niet rijk van geworden!!!!Wel een hele hoop tijd en energie in gestoken.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 30 mar 2010 14:20

Registratie nu heeft absoluut geen zin meer.

Als u in geding gaat zal u sowieso die offertes gebruiken als staving van de gevraagde vergoeding, de tegenpartij zal ze dan ook automatisch bekomen.

U maakt dus best een zo overzichtelijk en volledig mogelijk schema op:

- alle offertes en prijzen die u heeft betaald voor werk dat u heeft laten uitvoeren.

- offertes met prijsbestek voor de werken die u zelf heeft uitgevoerd met daaraan vast de materiaalkosten en de tijd die het werk u in beslag heeft genomen.

Hoe sluitender dit overzicht hoe minder verhaal de huurder zal hebben.

joske57
Berichten: 2

#6 , 06 nov 2010 19:24

Ik heb een gelijkaardig probleem. Ik woonde in een niet geregistreerd appartement sinds februari dit jaar. Veel wat kan mislopen in een apparetment liep ook bij mij mis. Ik was de situatie kotsbeu en heb gezegd tegen de huisbaas dat ik wenste te verhuizen. Ik heb hem een aangetekend schrijven gestuurd waarin staat dat ik wilde verhuizen vanaf 1 november, ik heb mijn sleutel op 5 november afgegeven en nu zegt hij dat ik effectief nog een maand huur moet betalen, plus vraagt hij nog een schade vergoeding en wil hij mijn huurwaarborg niet vrijgeven. De waarborg staat op een geblokkeerde rekening die we beiden voor akkoord moeten ondertekenen wil dat vrijkomen. Hij wil me schade aan de gang aan rekenen omdat ik via de trap ben verhuisd er is via de trap geen enkel groot stuk gepasseerd die de muren konden beschadigen. Toch haalt hij hij allerhande zaken aan die zogezegd door mij toedoen zouden zijn aangebracht met de verhuis.Kan hij mij een schade vergoeding ten laste leggen, en huur doen betalen voor een niet geregistreerd appartement? Heel graag een antwoordje gevraagd reeds bedankt bij voorbaat.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 06 nov 2010 19:55

Door niet registratie kan u opzeggen wanneer u wenst zonder schadevergoeding, MAAR:

Lees nauwgezet uw huurcontract na; normaliter zal u de huur voor de maand November schuldig zijn. U bent deze immers in het pand begonnen voordat het contract werd verbroken.

Voor de schade aan de gang zal de verhuurder dienen te bewijzen dat deze door u is veroorzaakt.

Het meest eenvoudige lijkt me de verhuurder een laatste AS te zenden waarin u hem voorstelt de huur van de maand november te betalen maar dat u weigert aansprakelijk gesteld te worden voor schade die u niet heeft veroorzaakt. Dat dit uw laatste voorstel is waarop u binnen de tien dagen na kennisname zijn antwoord verwacht£. Dat bij gebrek aan antwoord binnen de gestelde periode dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u zich verplicht zal zien op zijn kosten middels advocaat de zaak aanhangig te maken voor het lokale vredegerecht. Sluit af met "Enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post verzonden".

joske57
Berichten: 2

#8 , 06 nov 2010 21:56

Ik had nog een aangetekend schrijven gestuurd gedateerd op 28 oktober 2010 waarin gezegd wordt dat de huurovereenkomst voor de huurwoning zal verstrijken op 1 november 2010. Door mijn werkomstandigheden kon ik pas de sleutel afgeven op 5 novemer dat staat eveneens gemeld in dat aangetekend schrijven is dat dan niet geldend om toch nog vrijgesteld te worden van het betalen van de maand november?

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 06 nov 2010 23:29

Op 1 november is de maand november reeds begonnen nietwaar?

Normaal gezien laat je een contract altijd eindigen op de laatste dag van de maand, niet op de eerste ervan.

Terug naar “Huren”