TERUGGAVE HUURWAARBORG

mammielinda
Topic Starter

TERUGGAVE HUURWAARBORG

#1 , 26 mar 2010 12:44

Heb een huurder met een 3-jarig huurcontract ingegaan op 1/2/2009, die in het eerste huurjaar haar opzeg heeft gegeven. Het huurcontract heb ik laten registreren als eigenaar. Ben ik nu verplicht om haar de 2maanden huurwaarborg terug te geven, of heb ik in dit geval recht op de wettelijke vergoeding bij vroegtijdige verbreking van deze huurovereenkomst? Of is dit enkel van toepassing op 9-jarige huurcontracten?
Ik heb bij het ondertekenen van onze overeenkomst, de waarborg cash ontvangen en op een spaarrekening gezet op ons beider naam en heb dit op deze wijze gedaan, wegens slechte ervaringen met vorige huurders.
Omdat ik deze zaak correct wil afhandelen tegenover mijn huurder, zou ik graag dringend willen weten, wat mijn rechten en plichten zijn.
Dank bij voorbaat voor uw reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 mar 2010 19:44

Voorzag het driejarig huurcontract in voorwaarden waaronder de huurder het kon opzeggen zonder dat hij u een schadevergoeding verschuldigd was?

Bent u bereid de huurder te laten vertrekken zonder schadevergoeding of wat hebt u afgesproken?

In ieder geval dient er een uittredende plaatsbeschrijving opgemaakt te worden zodat u zeker bent dat u het pand in een behoorlijke staat terugkrijgt.

mammielinda
Topic Starter

#3 , 26 mar 2010 21:16

Voorzag het driejarig huurcontract in voorwaarden waaronder de huurder het kon opzeggen zonder dat hij u een schadevergoeding verschuldigd was?

Bent u bereid de huurder te laten vertrekken zonder schadevergoeding of wat hebt u afgesproken?

In ieder geval dient er een uittredende plaatsbeschrijving opgemaakt te worden zodat u zeker bent dat u het pand in een behoorlijke staat terugkrijgt.
In het driejarig huurcontract is vermeld dat bij vervroegde opzegging een schadevergoeding van 1,2 of 3 maanden verschuldigd is, afhankelijk in welk jaar het contract opgezegd word.
Als ik effectief, wettelijk de 2 maanden mag vorderen als compensatie voor vroegtijdige contractverbreking, ben ik wel geneigd om deze maatregel toe te passen, omdat de huurder regelmatig de elementaire huurafspraken niet naleefde.
Inmiddels heeft de huurder het pand in redelijk behoorlijke staat verlaten.

Reclame

Vandebos

#4 , 29 mar 2010 11:50

Als u deze specifieke regeling hebt voorzien mag u ze toepassen. Gelet op het feit dat het contract in zijn 2de jaar is zal u dan 2 maanden kunnen aanrekenen.

Seth

#5 , 30 mar 2010 13:53

Beste,

de huurwaarborg is voor eventuele mankementen aan de woning, zélf mag u geen schuldvergelijking toepassen en de huurwaarborg gebruiken voor de opzegvergoeding.

Als er een plaatsbeschrijving is geweest en het pand in orde was dient u de waarborg ten voordele van de huurder vrij te geven.

Als uw contract meldt dat u recht heeft op een opzegvergoeding dan kunt u deze voor het vredegerecht vorderen, als u (schriftelijk) heeft ingestemd deze te laten vallen omdat de huurder een nieuwe bewoner heeft gevonden kunt u niet veel meer vrees ik.

Gegroet,

Vandebos

#6 , 30 mar 2010 14:14

Aangezien de waarborg door de verhuurder op een geblokkeerde rekening is gestort en de huurder problemen maakt rond de twee maanden opzegvergoeding kan de verhuurder weigeren is het inderdaad zo dat de verhuurder best naar het vredegerecht stapt om middels een verzoekschrift 1344 bis/e.v. Ger.W. de vrijgave van de huurwaarborg te eisen om de achterstallige wederverhuringsvergoeding te bekomen.

Als verhuurder en huurder mekaar begrijpen kunnen ze met onderling akkoord de huurwaarborg vrijgeven ten laste van de verhuurder om de wederverhuringsvergoeding te betalen. Dit zal in ieder geval de huurder minimaal de gerechtskosten en de bijkomende kosten van de verhuurder, inclusief betekening van het vonnis, besparen. (hetgeen alles tezamen toch al snel enige 100den euros zal zijn)

Terug naar “Huren”