Wat doen met zulk een huurder - in zulk geval ?

cdeboeck
Topic Starter

Wat doen met zulk een huurder - in zulk geval ?

#1 , 13 mar 2010 18:08

Ik heb met mijn huurder reeds drie jaar een slechte relatie. Hij betaalt niet of vergeet te betalen. Hij heeft de verwarming niet onderhouden, legt althans hier het bewijs niet voor. Hij schept herrie in het gebouw en andere eigenaars spreken me hier voor aan.
De deurwaarder komt daar nogal langs en men heeft zelfs de deur van het appartement moeten indeuken / inbreken met sloten maker. Hij antwoord niet op mijn brieven; opent de deur niet maar staat voor het venster te glimlachen.
Kortom een probleem geval.

En ja hoor nu heeft hij zijn huuropzeg gedaan wat op zich goed nieuws is gezien de omstandigheden.

Maar nog maakt hij mij het leven zuur. Ondanks dat bepaalde bezichtigingsuren in het huurkontrakt zijn voorzien weigert hij elke toegang aan mij en eventuele kandidaat huurders. In mijn antwoord op zijn opzeg brief heb ik hem voorgesteld om eventueel andere afspraken te maken om de bezichtiging te regelen. Alles onbeantwoord.

Wat kan ik nu doen ?
Als het zo voortgaat zal ik op het einde van zijn opzeg pas kunnen zoeken naar een kandidaat huurder en wie weet wat vind ik daar nog: misschien ook nog een deel huurschade ?

Graag raad, advies of ervaring hierover

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 mar 2010 18:44

U richt een verzoekschrift model 1344bis/ev Ger. W. aan het lokale vredegerecht waarin u de vrederechter verzoekt de huurder te veroordelen tot het betalen van de achterstallige huurgelden, het vrijgeven van de waarborg indien de huurder deze niet aanzuivert bij het verlaten van het pand en in uw geval het belangrijkste het veroordelen van de huurder tot een dwangsom van € 750 per keer dat hij weigert op de contractueel bepaalde bezoekuren de deur te openen zodat u het pand kan tonen aan kandidaat huurders.

In de link in onderschrift vindt u een model dat u kan gebruiken als basis.

tesamen met dit verzoekschrift stelt u een bundel samen met alle stukken (AS, gewone brieven, eventuele eerdere vonnissen, klachten syndicus, andere bewoners, overzicht achterstallen per maand, per jaar en in totaal, indien mogelijk overzicht telefoongesprekken) deze kopieert u tweemaal en u voegt beide bundels toe aan het verzoekschrift.

Kosten: €35 om het op de rol te laten plaatsen, €6 voor een bewijs van woonst van de huurder.

Het voordeel van dit type verzoekschrift is dat het verzoenend gesprek onmiddellijk bij de oproeping plaatsvind en dat bij gebrek aan resultaat er nog diezelfde zitdag wordt overgegaan tot inleiding van het geding.

Weeral vrederechter, maar er is nu éénmaal een bepaald type gajes dat niets anders begrijpt.

Reclame

Terug naar “Huren”