Appartement werd verkocht

Freya Slootmans
Topic Starter

Appartement werd verkocht

#1 , 12 mar 2010 09:48

Ik huur sinds augustus 2009 een appartement (9jarig contract). Vorige maand kwam ik te weten dat mijn appartement te koop stond. Ondertussen is het appartement reeds verkocht, het vastgoedkantoor heeft me ook verteld dat het compromis deze week al getekend werd.

Ik wil nu al beginnen met het zoeken naar een nieuw appartement. Alleen vroeg ik me af wanneer de kopers zich eigenaar mogen noemen en mijn huurcontract mogen verbreken omdat ze zelf in het appartement komen wonen. Is dat pas na het verlijden van de notariële akte ? Of kunnen ze dat al doen na het ondertekenen van het compromis ?

Ik hoop dat iemand me hierover advies kan geven.

Vriendelijke groeten,

Freya

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 12 mar 2010 10:09

Zij worden pas eigenaar van het gebouw na het verlijden van de akte bij de Notaris. Daar hebben ze na de ondertekening van de compromis nog 4 maanden de tijd voor. De nieuwe eigenaars moeten het huurcontract overnemen en volledig honoreren. De opzegtermijn indien ze het zelf willen gaan bewonen is 6 maand.

Dus in het allerbeste geval heb je nog 4 + 6 maand de tijd om te verhuizen.

(opmerking i.v.m. geregistreerd of niet-geregistreerd huurcontract?)

artemis

#3 , 12 mar 2010 10:17

De nieuwe eigenaars moeten het huurcontract overnemen en volledig honoreren.
...Indien het contract geregistreerd is. Enkel dan is het afdwingbaar tegenover derden.

Ik raad je aan te informeren in het registratiekantoor of de huidige eigenaar het contract heeft laten registreren. Als hij dat niet heeft gedaan, zo snel mogelijk zelf doen.

Reclame

Vandebos

#4 , 12 mar 2010 10:55

Ik zou zelfs niet gaan informeren, gewoon zelf registreren.

Freya Slootmans
Topic Starter

#5 , 12 mar 2010 11:30

Bedankt voor de snelle antwoorden ! Ik ga zo snel mogelijk bij het registratiekantoor na of mijn huurcontract geregistreerd werd. Maar ik dacht dat de verhuurder vanaf 1 januari 2007 elk huurcontract verplicht moet laten registreren ...

artemis

#6 , 12 mar 2010 11:43

Dat is ook zo maar het neemt niet weg dat een pak verhuurders het niet doet, of niet gedaan heeft.

Soms is dat een voordeel voor de huurder (bv bij opzeg contract) maar bij verkoop is het een nadeel voor de huurder als het contract niet geregistreerd is.

Vandebos

#7 , 12 mar 2010 12:58

Het enige dat de verhuurder riskeert buiten de opzeg periodes en vergoedingen is een administratieve boete van € 250... die nog nooit werd gevonnist.

Freya Slootmans
Topic Starter

#8 , 17 mar 2010 11:43

Ik heb ondertussen vernomen dat mijn huurcontract niet geregistreerd werd (9jarig contract). Ik ben nu nog de voor- en nadelen hiervan aan het afwegen.

Voordeel: ik kan op elk moment mijn huidige appartement verlaten (zonder opzegtermijn) en moet dan ook geen schadevergoeding betalen aan de verhuurder.

Nadeel: de nieuwe eigenaars kunnen een opzegtermijn geven van 3 maanden in plaats van 6 maanden wanneer ze zelf in het appartement willen komen wonen.

Klopt dit ? Of zijn er nog andere nadelen (of voordelen) die ik over het hoofd zie ?

Vandebos

#9 , 17 mar 2010 14:09

Klopt.

Niet te lang twijfelen wat je wenst.

Terug naar “Huren”