Indexatie handelshuur

Mi
Topic Starter

Indexatie handelshuur

#1 , 10 mar 2010 22:06

Na jaarlijkse gewoonte wordt mijn handelscontract geindexeerd.
Nu dit jaar krijg ik niets in de bus . Ik had nochtans gehoord dat de index
naar beneden ging. Ik bereken volgens de huurcalculator zelf mijn huurprijs en vraag mijn huisbaas of dit correct is? Nu krijg ik een brief met een totaal andere berekenig . Natuurlijk meer? Is de berekening dezelfde als voor particuliere huur ??
Mijn basishuurprijs is 527.49€ /ondertekening contract 01/ 1991 en inwerking contract 02/1991. Welk is nu de correcte huurprijs voor 2010??
Kan iemand mij hier correct op antwoorden . En wat moet ik doen als ik
ook de andere jaren te veel betaald heb ?
Dank U :( :( :?: :?:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 mar 2010 11:03

“...De aangepaste huurprijs mag niet hoger zijn dan...:basishuurprijs vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer. De basishuurprijs is de huurprijs die volgt uit de overeenkomst...Het nieuwe indexcijfer is het (gezondheids)indexcijfer...van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst. Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer...van de maand die voorafgaat aan de maand tijdens welke de overeenkomst is afgesloten.“(art.1728bis B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Basishuurprijs = 527,49 euro
Het nieuwe indexcijfer=gezondheidsindex januari 2010 = 111,36(basis 2004)
Het aanvangsindexcijfer= index december 1990 = 76,63(basis 2004)
De geïndexeerde huur vanaf februari 2010 =€ 527.49 x 111,36/76,63 = 766,56 euro.
De indexcijfers vindt u op:
http://economie.fgov.be/nl/statistieken ... /index.jsp
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”