Huurders betalen laattijdig en nu al 3 maand niet meer

nummer16
Topic Starter

Huurders betalen laattijdig en nu al 3 maand niet meer

#1 , 06 mar 2010 16:25

Mijn huurders (samenwonend koppel met kids) betalen niet meer sinds 1-01-2010. Op vraag van de huurders zette ik de betaling van de huur in het contract vóór de 10de van elke maand.

Op 04-03-2010 ga vind een zitting in het vredegerecht plaats. Huurders zijn niet aanwezig. Na alle advocaten te laten voorgaan (25 cases) is het mijn beurt. De rechter wil nog geen vonnis uitspreken omdat het nog 5 dagen is voor 3 maanden huurachterstal zijn vertrekken, dus volgende zitting op 18-03-2010.

De huurders betaalden het laatste jaar ook steeds laattijdig en in december 2009 zelfs na aanmaning op 31 december voor de huur van de maand december.

Er is ook te verwachten huurschade.

De vrouw is er ondertussen uitgetrokken en denkt dat ze daarmee haar contractuele verplichtingen niet meer dient na te komen. De man vindt het niet kunnen dat hij op termijn zal worden uit het huis gezet.

Ten vroegste worden de huurders dus tussen midden mei en eind mei 2010 uitgezet volgens de vrederechter. Dit betekent 5 mand huurachterstal + 3 maand wederverhuringsvergoeding.

Wat kan ik doen om de schade en huurachterstal te verhalen op hen?
Inkomen zeggen ze beiden niet te hebben, maar ik weet dat de vrouw een dure auto op haar naam heeft staan.

Is het raadzaam vergoeding te eisen via de vrederechter? Hoe doe je dat?
Kan een auto in beslag genomen worden door een deurwaarder?
Wat kost dat om een deurwaarder aan te stellen?
Ook best een gerechtelijk expert aanstellen om de schade op te meten?
Wat kost dat?

Is het enigzins de moeite dit te doen en hier nog iets van terug te zien?

:?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 06 mar 2010 19:27

In uw verzoekschrift het verzoek opnemen om de achterstallige huurgelden bij huurders te kunnen innen, loonbeslag te leggen.

Staat er in het huurcontract een hoofdelijke aansprakelijkheidsclausule? Dan kan u de volledige som op beiden laten innen indien nodig. Anders ook het verzoek toevoegen beiden hoofdelijk aansprakelijk te stellen voor de achterstallen.

als u in de link in onderschrift kijkt vindt u een verzoekschrift model 1344bis terug dat dit wat netter verwoordt.

Dan kan u eventueel middels deurwaarder de wagen laten aanslaan. De deurwaarder zal dit echter slechts wensen uit te voeren als hij zeker is dat de wagen meer opbrengt dan de kosten van de verkoop.

nummer16
Topic Starter

#3 , 06 mar 2010 19:35

Dank voor uw snelle antwoord.

De wagen zal naar mijn bescheiden mening genoeg opbrengen.
(Hoe kan ik trouwens bij voorbaat laten checken op wie de zagen staat ingeschreven?)

In het standaard verzoekschrift dat ik een maand geleden invulde op de griffie, stond slechts de achterstallige huur van 2 maanden en de wederverhuringsvergoeding van 3 maand vermeld.

Moet ik dan een nieuw verzoekschrift indienen of een aanvulling (met 3de maand achterstal, huurschade, intresten, ...)voor de 18de maart, wanneer de zaak opnieuw voorkomt? Of kan ik dat nog vragen op de zitting?

Reclame

Vandebos

#4 , 06 mar 2010 19:57

Aanvullen: de vrederechter kan u enkel toekennen wat u vraagt...

Lees eens de berichten op dit forum na om een idee te verkrijgen wat u kan vragen. Het bovenvermeld verzoekschrift bevat de meest gangbare verzoeken betreffende wanbetalende huurders. Het is me reeds enige keren medegedeeld dat rapidshare soms moeilijk doet voor niet betalende gebruikers. Indien dit het geval is kan u me steeds een pb'tje sturen met uw privé-emailadres, dan zend ik u even een kopietje ervan.

Indien u de verzoeken indient voor de zitting loopt u minder kans dat de zaak wordt uitgesteld. Consulteer de lokale griffie om de vorm waarin u deze verzoeken het beste indient te vernemen. (sommige griffies en vrederechters zijn hier moeilijker over dan andere..)

Terug naar “Huren”